سیستم آبرسانی جعبه آتش نشانی

انواع سیستم آبرسانی جعبه آتش نشانی

تمام سیستم‌های اطفاء حریق دارای ویژگی بخصوصی هستند که آن هم نیاز به آب است. جعبه آتش نشانی هم از این قاعده جدا نیست، بلکه برای خاموش کردن آتش نیاز به آب است. امروزه جعبه آتش نشانی یکی از لوازم ضروری در ساختمان‌ها محسوب می‌شود که از آن به منظور جلوگیری از پیشروی آتش و خاموش کردن آن استفاده می‌کنند. این جعبه‌ها بدون دسترسی به منبع آب کافی، عملکرد خوبی ندارند. در این نوشتار ما قصد داریم انواع سیستم آبرسانی جعبه آتش نشانی را که به سه دسته سیستم خشک، تر و ترکیبی تقسیم می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم تا فرد با توجه به نیاز و شرایط خود نوع مناسب را برای ساختمان تهیه کند.

جعبه آتش نشانی
جعبه آتش نشانی نصب شده روی دیوار

انواع سیستم آبرسانی جعبه آتش نشانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نصب سیستم‌های آب رسانی جعبه آتش نشانی مورد توجه قرار داد، اطمینان از نصب صحیح و کاملا اصولی آن است. در ادامه انواع سیستم‌ آب رسانی جعبه آتش نشانی بیان شده است.

1. سیستم آب رسانی جعبه آتش نشانی خشک

در این سیستم آبرسانی، منبع آب مورد نیاز در جعبه آتش نشانی و سیستم لوله کشی به صورت جداگانه است و هیچ ارتباطی به سیستم آب شهری ساختمان ندارد. همانطور که از نام سیستم آبرسانی مشخص است، تمام سیستم آبرسانی و شیلینگ‌ها از نوع خشک می‌باشد. آب مورد نیاز جعبه آتش نشانی از طریق لوله‌ای که در ورودی ساختمان قرار دارد، تامین می‌شود.

نکته بسیار مهم این است که ورودی‌ها باید در دسترس باشند؛ چرا که هنگام آتش سوزی پمپ‌های آتش نشانی و تانکرها بتوانند بهترین مسیر را برای انتقال آب به جعبه آتش انتخاب کنند. لوله کشی در سیستم آبرسانی جعبه‌ آتش نشانی به این شکل است که ورودی آنها در بالای جعبه قرار دارد.

شیلنگ های آتش نشانی
شیلنگ های جعبه آتش نشانی

2. سیستم آب رسانی جعبه آتش نشانی تر

در این نمونه از سیستم آبرسانی جعبه آتش نشانی، آب موجود در این جعبه‌ها از طریق شبکه آب شهری تامین می‌شود. لوله کشی این سیستم به لوله کشی ساختمان متصل شده و همین موضوع باعث می‌شود همیشه در لوله‌های آبرسانی جعبه آتش نشانی آب وجود داشته باشد تا هنگام باز کردن شیر جعبه آتش نشانی آب جریان پیدا کند.

اگر شیلنگ جعبه آتش نشانی از نوع برزنتی است هنگام استفاده آن را تا آخر باز کنید؛ زیرا فشار آب باعث خراب شدن شلنگ می‌شود. نکته مهمی دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که ورودی لوله آب در قسمت پایینی جعبه‌های آتش نشانی تعبیه شده است.

3. سیستم آبرسانی جعبه آتش نشانی مرکب یا ترکیبی

با توجه به نام سیستم آب رسانی جعبه آتش نشانی مرکب می‌توان گفت این سیستم، ترکیبی از آب رسانی تر و خشک است که قابلیت استفاده در دو سیستم آتش نشانی را دارد. یکی از مزایای این نوع سیستم، خاموش کردن آتش سوزی‌های بزرگ با استفاده از سیستم آب رسانی خشک است که دبی و فشار بالایی دارد، اما برای اطفاء حریق آتش سوزی‌های کوچک از سیستم آب رسانی تر استفاده می‌شود.

مزیت دیگری که اهمیت بالایی دارد این است که در ساختمان‌های بلند معمولا از سیستم آب رسانی استفاده می‌کنند؛ اما ممکن است ارتفاع زیاد باعث افت فشار آب شود؛ بنابراین در سیستم آب رسانی جعبه آتش نشانی، سیستم پمپ خودکار تعبیه شده تا از این اتفاق پیشگیری شود.‌ جهت خرید و کسب اطلاع بیش‌تر در خصوص انواع سیستم آب رسانی جعبه آتش نشانی از قبیل، جعبه آتش نشانی تک درب، روکار، دوقلو، استیل و… می‌توانید به وب سایت فروشگاهی نیکوکار مراجعه کنید.

جعبه اتش نشانی همراه کپسول آتش نشانی
جعبه اتش نشانی همراه با شسلنگ و کپسول آتش نشانی
نتیجه‌گیری

در این نوشته توانستیم انواع سیستم آبرسانی جعبه آتش‌ نشانی را به طور مختصر و مفید بیان کنیم. از آنجایی که مراقب از ساختمان در برابر آتش سوزی بسیار ضروری است، انتخاب نوع سیستم آبرسانی با عملکرد بهتر نسبت به آن مهم‌تر خواهد بود. در انتخاب سیستم آب رسانی و تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی حتما کپسول، شیلنگ و… را با دقت بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سالم بودن قطعات سیستم از هر مسئله‌ای مهم‌تر بوده؛ زیرا در صورت خرابی عملکرد خوبی نخواهد داشت. چنانچه سوالی در این باره دارید، در بخش انتهایی مقاله با مجموعه نیکوکار به اشتراک بگذارید تا کارشناسان پاسخگو در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهند.

مشاوره رایگان 09356407035