تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی

معرفی انواع تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی

یکی از تجهیزات ضروری برای جلوگیری از آتش سوزی در ساختمان‌ها ومحیط‌های مختلف، استفاده از جعبه آتش نشانی است. درون این جعبه تجهیزات مختلفی برای خاموش کردن آتش وجود دارد که به پرسنل آتش نشانی و ساکنین محل آتش سوزی کمک می‌کند، هرچه سریع‌تر به خاموش کردن آن اقدام کنند.

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی، انواع گوناگونی دارد که با توجه به نیاز شخص و سایز جعبه داخل آن قرار داده می‌شود. امروز استفاده از جعبه فایرفاکس در ساختمان‌ها یکی از کار‌های ضروری است که سازندگان باید پیش از دریافت مجوز آن را در ساختمان نصب کنند. تجهیزات جعبه آتش نشانی نشان دهنده حفظ ایمنی در سازه است. در ادامه این مقاله به انواع تجهیزات فایرباکس آتش نشانی اشاره می‌کنیم.

معلقات جعبه آتش نشانی
معلقات فایر باکس یا جعبه آتش نشانی

انواع تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی ( فایر باکس)

همانطور که در پیش گفته شد، درون جعبه تجهیزات مختلفی قرار دارد. این تجهیزات شامل کپسول‌های آتش نشانی، شیلنگ و قرقره آتش نشانی، هوزریل، برزنتی، شیر و کوپلینگ است که هنگام آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1. کپسول‌های آتش نشانی

 یکی از تجهیزاتی که الزامی است تمام افراد با نحوه استفاده آن آشنا باشند، کپسول آتش‌نشانی است. کپسول‌های آتش نشانی از جمله تجهیزاتی هستند، که درون جعبه قرار گرفته‌اند اما بودن یا نبودن آنها اغلب به فضای داخل کابین فایر باکس یا نوع طراحی آن بستگی دارد.

یک نکته بسیار مهم، در صورت قرارگیری تجهیزات جعبه آتش نشانی درون فایر باکس‌ها، نحوه کاربرد آن‌ها را نیز قرار دهید. همچنین این کپسول‌ها باید به طور سالیانه یا پیش از هر بار استفاده به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند و نسبت به شارژ آنها اقدام شود تا هنگام استفاده با هیچ مشکلی مواجه نشود.

کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی در جعبه آتش نشانی

2. تجهیزات شیلنگ و قرقره آتش نشانی در فایرباکس

تجهیزات شیلنگ و قرقره آتش نشانی که درون جعبه فایر باکس قرار دارد هر کدام کاربرد خاصی در آتش سوزی دارند. این تجهیزات مهم و پرکاربرد به شرح زیر است؛

شیلنگ و قرقره آتش نشانی

یکی دیگر از تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی که در دو نوع تولید و عرضه می‌شود، شیلنگ و قرقره آتش‌نشانی است. یکی از مدل‌های آن به صورت هوزریلی که به آن قرقره و شیلنگ پلاستیکی هم می‌گویند و نوع دیگر آن برزنتی یا هوزرک است. البته بهتر است بدانید، شیلنگ و قرقره یکی از تجهیزات ثابت در جعبه بوده و همیشه درون فایر باکس‌ها وجود دارد.

شیلنگ و قرقره هوزریلی

جنس و نوع شیلنگ و قرقره حوزه ریلی پلاستیک بوده و نحوه استفاده از آن بسیار آسان و بی دردسر است. قرقره هوزریل آتش نشانی، گزینه مناسبی برای آبرسانی می‌باشد. در استفاده از هوزریل آتش نشانی نیازی به آموزش پیش از کار ندارید، بنابراین کلیه افراد می‌توانند به آسانی از آن استفاده کنند. همچنین در خصوص قیمت شیلنگ و قرقره حوزه ریلی باید گفت که قیمت این مدل نسبت مدل‌های برزنتی بالاتر بوده و از عمر بیشتری برخوردار هستند.

قرقره و شیلنگ برزنتی

از دیگر تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی، می‌توان به قرقره و شیلنگ برزنتی که نام دیگر اون هوزرک است، اشاره کرد. همانطور که از نام شلنگ گرفته می‌شود، جنس آن برزنتی بوده و برخلاف شیلنگ و قرقره هوزریلی پیش از کار با آن، نیاز به آموزش اصولی دارد. آبرسانی آن هم با استفاده از شیر و کوپلینگ انجام می‌شود.

تجهیزات شیلنگ و قرقره آتش نشانی
جهیزات شیلنگ و قرقره آتش نشانی در جعبه آتش نشانی

3. شیر و کوپلینگ در جعبه آتش نشانی

شیر و کوپلینگ در جعبه‌هایی قرار می‌گیرد که درون آنها قرقره و شیلنگ برزنتی تعبیه شده باشد. تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام آتش‌سوزی و با کمک کوپلینگ، شیلنگ را به شیر متصل کرده و سپس از آن استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله توانستیم تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی را به شما معرفی کنیم. جعبه آتش نشانی یا همان فایر باکس از جمله تجهیزات ایمنی محسوب می‌شوند که بر اساس قانون باید در مکان‌هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، نصب شود و برای آشنا شدن با  شرکت های تولید کننده محصولات آتش نشانی، می‌توانید لیست شرکت های مورد تایید آتش نشانی را مطالعه و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

داخل جعبه آتش نشانی کلیه تجهیزات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی مثل قرقره شیلنگ، کپسول آتش نشانی و سایر وسایل اولیه امدادی قرار داده شده تا در صورت بروز حادثه با استفاده از این تجهیزات بتوان با سرعت برای مهار آتش و کاهش خطرات احتمالی اقدام کرد. اگر تاکنون تجهیزات درون جعبه آتش نشانی را مشاهده کرده‌اید یا این که سوالی در این باره دارید، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش انتهایی مقاله با مجموعه ما در میان بگذارید.

مشاوره رایگان 09356407035