%تجهیزات آتش نشانی%

معرفی اجزای کپسول آتش نشانی

یکی از مهمترین لوازم برای خاموش کردن آتش سوزی‌های بزرگ، کپسول آتش نشانی است. وجود اجزای کپسول آتش نشانی در همه ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی ضروری است و از آن در مواقع خطر و الزامی برای خاموش کردن حریق استفاده می‌کنند. کپسول‌های آتش نشانی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که همه با یکدیگر در تخلیه ماده خاموش کننده یا آب نقش موثری دارند و به خاموش کردن حریق کمک می‌کند.

کپسول‌های آتش‌نشانی بر اساس نوع خاموش کننده‌ به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که با پیشرفت فناوری، کپسول‌های جدید با ویژگی‌های فوق العاده برای پیشگیری هر چه بهتر با حریق تولید و روانه بازار شده‌‌اند. در ادامه به اجزای انواع کپسول آتش نشانی به طور کلی می‌پردازیم.‌

اجزای کپسول آتش نشانی به صورت کلی

اگر در محل کار یا ساختمان خود کپسول آتش نشانی دارید، اما با اجزا و قطعات آن هیچ آشنایی ندارید، به احتمال بالا هنگام خطر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. بنابراین با ما همراه باشید تا اجزای کپسول آتش نشانی را به طور مختصر و مفید به شما معرفی کنیم.

اجزای کپسول آتش نشانی به صورت کلی1. مخزن استوانه‌ای

همان طور که از نام کپسول گرفته می‌شود، حالت گنبدی شکل دارند به طوری که قسمت پایین به صورت صاف و قسمت بالا حالت دایره‌ای شکل است. مخزن‌های استوانه‌ای از فولاد ساخته شده‌اند و حاوی مواد خاموش کننده برای اطفاء حریق هستند. اگر به این کپسول‌ها دقت کنید، خواهید دید که یک لوله مشکی از قسمت بالایی کپسول به مخزن متصل شده و هنگام استفاده با تکان دادن لوله به سمت حریق می‌توان آتش را خاموش یا از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

2. شیر و دیگر اجزا

شیر کپسول آتش نشانی از اجزای کپسول آتش نشانی، وظیفه دارد جریان ماده خاموش کننده را کنترل یا تنظیم کند. شیر و اجزای دیگر آن شامل یک بدنه ماشین کاری شده از متریال فلز است که به فرد این امکان را می‌دهد تا بتواند آن را به منظور خاموش کردن آتش سوزی بلند کند.

یکی دیگر از اجزای شیر، ضامن فلزی است که برای جلوگیری از تخلیه ناگهانی مواد نگهداری شده درون مخزن و همچنین یک قفل پلاستیکی برای پیشگیری از افتادن ضامن و دستکاری روی کپسول نصب شده است. از دیگر اجزای شیر می‌توان به اهرم آزاد کننده فلزی و یک لوله که برای خارج کردن ماده از مخزن اشاره نمود. مواد داخل کپسول‌های آتش نشانی با فشار ذخیره شده به همین دلیل کپسول‌ها دارای فشار سنج نیز هستند.

3. نازل یا شیلنگ

نازل تعبیه شده روی کپسول، مواد خاموش کننده را هنگام استفاده از مخزن به بیرون هدایت می‌کند. در برخی از کپسول‌های آتش نشانی به جای شیلنگ نازل استفاده شده و این وزن کپسول را ۳ کیلو گرم افزایش می‌دهد. شیلنگ نیز همانند؛ نازل وظیفه هدایت مواد خاموش کننده به سمت آتش سوزی را دارد.

4. عامل خاموش کننده

ماده یا عامل خاموش کننده یکی دیگر از اجزای کپسول آتش‌نشانی به شمار می‌رود. در واقع عامل خاموش کننده است که از پیشروی آتش جلوگیری کرده و آن را سرکوب می‌کند.

5. درجه

اجزای مهم دیگر در کپسول آتش‌نشانی درجه یا مانیتور است، که پر بودن یا خالی بودن کپسول را نشان می‌دهد. اگر اجزای کپسول آتش نشانی با مشکل مواجعه شود، می‌توان قطعات یا کپسول جدیدی را از وب سایت فروشگاهی نیکوکار با قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای خریداری کرد.

6. پیشران

گازی است که وظیفه دارد، عامل خاموش کننده را از مخزن کپسول به بیرون هدایت کند. عامل خاموش کننده در کپسول‌های آتش نشانی با فشار ذخیره شده‌ و پیشران نیز در همین محفظه قرار دارد. کپسول‌های آتش نشانی که با کارتریج کار می‌کنند، پیشرانه در قسمت جداگانه‌ از کارتریج قرار می‌گیرد. هنگام فعال شدن، کارتریج‌ها سوراخ شده و پیشرانه در معرض عامل خاموش کننده قرار گرفته و از مخزن خارج می‌شود.

اجزای کپسول آتش نشانی CO2

اجزای کپسول آتش نشانی CO2

اجزایی که در ادامه این بخش معرفی می‌کنیم، تنها برای کپسول‌های آتش‌نشانی co2 استفاده می‌شود. البته اجزا و سیستم‌های آتش نشانی با توجه به برند و نوع کپسول متفاوت است.

شیلنگ

با استفاده از شیلنگ در کپسول آتش نشانی cO2 می‌توان گاز را به منطقه آتش گرفته انتقال داد. این شلنگ‌ها در برابر فشار بسیار مقاوم هستند.

سیلندر

یکی دیگر از اجزای کپسول آتش نشانی co2 که اهمیت بالایی در کپسول‌ها دارد، سیلندر است. گاز cO2 با فشار بالا داخل سیلندر نگهداری می‌شود. متریال اولیه برای تولید سیلندر فولاد یا آلومینیوم است که برای کنترل جریان گاز co2 از والو‌های کنترل فشار یا شیر‌های باز و بسته استفاده می‌شود.

دستگیره:

در برخی از کپسول‌های آتش نشانی cO2 برای کنترل جریان گاز دستگیره‌ای تعبیه شده که می‌توان والو را باز و بسته کرد. با حرکت دادن دستگیره، والو باز و بسته شده و جریان گاز cO2 تنظیم می‌شود.

مخزن

از مخزن کپسول آتش نشانی co2 برای نگهداری گاز استفاده می‌‌شود.‌ به طور معمول، مخزن کنار سیلندر قرار گرفته و به وسیله والو و شلنگ به مخزن متصل می‌شود.

والو

یکی از قطعاتی که جریان گاز co2 را کنترل می‌کند، والو در سیلندر است. برای خرید اجزای کپسول آتش نشانی co2 کافیست، همین الان وارد وب سایت فروشگاهی نیکوکار شوید و محصول مورد نیاز را به سبد خرید اضافه کنید. در این فروشگاه قطعات و اجزای تمامی کپسول‌های آتش نشانی با کیفیت بالا موجود می‌باشد.

جنس بدنه کپسول آتش نشانی

جنس بدنه کپسول‌های آتش نشانی اغلب از فلز، فولاد یا آلومینیوم تولید می‌شود. در ادامه هر کدام به طور مختصر بیان شده است.

  • فلز ویژگی‌های فوق العاده‌ای دارد، که می‌توان به استحکام، دوام بالا و قدرت پوشش محافظتی اشاره کرد.
  • کپسول‌های آتش نشانی فولادی، کاربرد بسیاری بالایی دارند. این کپسول‌ها به دلیل دوام و مقاومت بالا در برابر ضربات و فشار، گرما و خواص مکانیکی قوی بهترین گزینه برای ساختار کپسول‌های آتش نشانی محسوب می‌شوند.
  • آلومینیوم هم به عنوان جنس بدنه کپسول آتش نشانی در تولید کپسول‌ها استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مهم کپسول‌ آتش نشانی آلومینیوم، می‌توان به وزن سبک، هدایت حرارت، استحکام و دوام بالا در برابر رسوب و خوردگی، قابلیت بازیافت و بهترین متریال برای پوشش دهی محافظتی اشاره کرد.

به طور کلی، جنس بدنه کپسول‌های آتش نشانی با توجه به نوع، برند، استانداردها و مقررات محلی با یکدیگر متفاوت هستند. چنانچه سوالی در خصوص جنس بدنه کپسول‌های آتش نشانی دارید، متخصصان ما می‌توانند اطلاعات کاملی در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهند.

نتیجه گیری

در این نوشته اجزای کپسول آتش نشانی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. برای آن که بتوانید با کپسول آتش نشانی کار کنید، باید اجزای آن را به خوبی بشناسید و با عملکرد آن‌ها آشنایی کافی داشته باشید. قطعات و اجزای کپسول آتش نشانی مختلف است.

اطلاعاتی اولیه درباره اجزای کپسول را بالا برده تا در شرایط خطرناک بتوان جان افراد را نجات داد. چنانچه تا کنون از کپسول آتش نشانی استفاده کرده‌اید و اطلاعات مفید و جدیدی در این باره دارید، خوشحال می‌شویم در انتهای مقاله با مجموعه نیکوکار به اشتراک بگذارید.

 

مشاوره رایگان 09356407035