0
تعداد کپسول آتش نشانی، خرید کپسول آتش نشانی، قیمت کپسول آتش نشانی

راهنمای محاسبه تعداد کپسول آتش نشانی مورد نیاز یک ساختمان

دانستن تعداد کپسول های آتش نشانی برای انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری و انباری از آن‌ جهت اهمیت دارد که می‌تواند از فاجعۀ آتش‌سوزی جلوگیری کند.

درصورتی‌که تعداد کپسول‌ها بیشتر از ظرفیت مساحت یک ساختمان باشد، هزینۀ گزاف بازرسی ماهانه و شارژ مجدد کپسول‌ها موجب هدررفتن زمان و پول می‌شود.

پس با محاسبۀ دقیق تعداد کپسول‌ها، در زمان و پول صرفه‌جویی می‌کنید. اما اگر تعداد کپسول های آتش نشانی کمتر از ظرفیت مساحت یک ساختمان محاسبه شود، فاصلۀ کپسول‌ها بیشتر از حد استاندارد خواهد بود و در زمان حادثه امکان دسترسی به‌موقع افراد به خاموش‌کننده وجود ندارد، که با توجه به ‌سرعت بالای آتش، دیررسیدن به خاموش‌کننده فاجعه‌بار است.

یکی از موارد مهم برای محاسبه تعداد خاموش کننده ها فاصلۀ استاندارد نصب آن‌ها از یکدیگر است که در ادامه فاصله استاندارد انواع کپسول های آتش نشانی از یکدیگر آورده شده است تا براساس آن تعداد کپسول های آتش نشانی را محاسبه کنید.

با مطالعۀ مقالۀ راهنمای محاسبه تعداد کپسول های آتش نشانی مورد نیاز یک ساختمان به ساده‌ترین روش ممکن می‌توانید تعداد کپسول‌های مورد نیاز ساختمان خود را محاسبه کنید.

 

 انواع کپسول آتش نشانی:

 برای اطفای حریق می‌توانید از انواع کپسول های آتش نشانی موجود استفاده کنید؛ اما بهترین نوع برای ساختمان، کپسول آتش نشانی چندمنظوره از نوع ABC است.

تعداد کپسول آتش نشانی، خرید کپسول آتش نشانی، قیمت کپسول آتش نشانی

خاموش‌کننده‌های نوع ABC عموماً از فسفات آمونیوم به‌عنوان مادۀ شیمیایی فعال برای اطفای حریق استفاده می‌کنند و قادرند اغلب آتش‌سوزی‌های معمول را خاموش کنند. درجه‌بندی انواع خاموش‌کننده ها براساس نوع حریقی است که برای خاموش‌کردن آن ایجاد شده‌اند.

 کپسول آتش نشانی نوع A: مناسب آتش‌سوزی مواد قابل‌ احتراق معمولی مانند چوب، کاغذ، پارچه و… است.

کپسول آتش نشانی نوع B: مناسب آتش‌سوزی مایعات قابل اشتعال مانند گاز، روغن، گریس و سایر فرآورده‌های نفتی است.

کپسول آتش نشانی نوع C: مناسب آتش‌سوزی وسایل الکتریکی و برقی است.

همان‌طور که در این فهرست نشان داده‌ شده، یک خاموش‌کننده از نوع ABC قادر است اکثر آتش‌سوزی‌ها را خاموش ‌کند. خاموش‌کننده‌های چندمنظوره در اندازه‌های 2، 3 و 4 کیلویی موجود است. هرچه خاموش‌کننده بزرگ‌تر باشد، مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا کاملاً تخلیه شود. ازآنجاکه زمان تخلیه برای این اندازه‌ها بین 8 تا 25 ثانیه متغیر است، به خرید کپسول آتش نشانی با حداقل 2 کیلو وزن نیاز دارید.

درجۀ گسترش شعله:

برای تعیین درجۀ گسترش شعله برای مقاصد نظارتی، گسترش شعلۀ سطوح داخلی اغلب با استفاده از آزمون تونلی ASTM E 84 اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش میزان و سرعت سرایت شعله‌ها را در سطح نمونۀ آزمایش اندازه‌گیری می‌کند. درجۀ شعلۀ حاصله (FSR) به‌صورت عددی در مقیاس پیوسته بیان می‌شود، که هر بازه درجۀ گسترش شعله به سه کلاس تقسیم می‌شود. انواع خاموش‌کننده برای هرکدام از این بازه‌ها به‌صورت زیر است:

– کلاس I با خاموش‌کنندۀ نوع A: بازه 0-25 FSR

– کلاس II با خاموش‌کنندۀ نوع B: بازه 26- 75 FSR

– کلاس III با خاموش‌کنندۀ نوع C: با 76-200 FSR

نصب استاندارد کپسول آتش نشانی :

اولین قدم برای تعیین محل نصب کپسول آتش نشانی این است که ساختمان خود را بررسی کنید و ببینید چه نوع خطراتی در اطراف آن وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر خطر آتش‌سوزی پارچه ‌یا چوب وجود دارد، باید از کپسول آتش نشانی نوع A، برای خطر مایعات قابل اشتعال یک کپسول آتش نشانی نوع B و اگر امکان استفاده از تجهیزات الکتریکی با انرژی بالا وجود دارد، از یک کپسول آتش نشانی نوع C استفاده کنید.

تعداد کپسول آتش نشانی، خرید کپسول آتش نشانی، قیمت کپسول آتش نشانی

 NFPA  (انجمن ملی آتش‌نشانی آمریکا) می‌گوید که کپسول آتش نشانی باید در مکانی قرار داشته باشد که در صورت وقوع آتش‌سوزی به‌راحتی در دسترس باشد. کپسول های آتش نشانی معمولاً در امتداد مسیرهای خروجی قرار گرفته‌اند تا بتوانید در صورت آتش‌سوزی بین آتش و خروجی باشید تا اگر موفق به خاموش‌کردن آتش نشدید فرصت خروج از حادثه را داشته باشید.

کپسول های آتش نشانی باید قابل‌ مشاهده باشند؛ اما اگر نمی‌شود از موانع دید اجتناب کرد، از فلش‌ها، چراغ‌ها یا علائم برای کمک به نشان‌دادن محل قرارگیری کپسول آتش نشانی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای نصب استاندارد کپسول آتش نشانی در نظر بگیرید، ارتفاع است.

قسمت پایین کپسول خاموش‌کننده باید حداقل 10 سانتی‌متر از سطح زمین و قسمت بالای آن 1.5 متر از زمین فاصله داشته باشد؛ مگر اینکه از 18 کیلوگرم سنگین‌تر باشد. درصورتی‌که وزن آن بیش از 18 کیلوگرم باشد، قسمت بالای کپسول خاموش‌کننده نمی‌تواند بیش از یک متر بالاتر از کف باشد. این شامل خاموش‌کننده‌های داخل کابینت است، اما شامل خاموش‌کننده‌های چرخ‌دار نمی‌شود.

نکته: هرگز کپسول‌های خاموش‌کنندۀ قابل‌حمل با دست نباید روی زمین قرار بگیرند.

استاندارد نصب کپسول های آتش نشانی با حداکثر فاصله از انواع خاموش‌کننده‌ها عبارت‌اند از:

– حداکثر فاصله برای خاموش‌کنندۀ نوعA : 75 فوت (تقریباً 23 متر)

– حداکثر فاصله برای خاموش‌کنندۀ نوعB : 30 فوت (تقریباً 9 متر)

همچنین اگر امکان آتش‌سوزی با جریان الکتریکی وجود داشت، از خاموش‌کنندۀ نوعC  استفاده می‌شود.

  راهنمای محاسبۀ تعداد کپسول آتش نشانی نوع A با فرمولی ساده:

بدون محاسبۀ عددی به‌عنوان یک قاعدۀ کلی، یک خاموش‌کنندۀ نوع A می‌تواند 200 متر مربع را پوشش دهد. هر طبقه با مساحت کمتر یا مساوی 400 متر مربع باید دارای حداقل 2 کپسول خاموش‌کننده باشد؛ البته درصورتی‌که حداقل درجۀ گسترش شعلۀ ترکیبی 25 باشد، این قانون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک فرمول آسان برای محاسبۀ تعداد کپسول آتش نشانی مورد نیاز نوع A برای متراژ مختلف و با درجۀ گسترش شعلۀ متفاوت وجود دارد. در نظر بگیرید که برای یک ساختمان 200متری باید تعداد کپسول آتش نشانی مورد نیاز نوع A را محاسبه کنید.

برای ساختمانی با مساحت 200 متر، ابتدا متراژ ساختمان را در عدد ثابت 0.065 ضرب کنید. درجۀ به‌دست‌آمده برای گسترش شعله، 13 خواهد بود.

200×0.065=13

اگر به قسمت درجۀ گسترش شعله رجوع کنید، می‌بینید که عدد 13 در بازه کلاس یک، بین عدد 0 تا 25 قرار گرفته است و برای خاموش‌کردن این درجه از گسترش شعله به یک کپسول آتش‌نشانی نوع A نیاز است. پس برای هر 13 درجه گسترش شعله، یک کپسول آتش نشانی نوع A لازم دارید.

در مثال بعدی که به‌دست‌آوردن تعداد کپسول آتش نشانی مورد نیاز یک ساختمان است، نیاز است شما هم دست‌به‌قلم شوید یا حتی در ماشین‌حساب گوشی خودتان به‌راحتی محاسبات را انجام دهید.

مثال: فرض کنید برای ساختمانی با متراژ 1250 متر می‌خواهید تعداد کپسول آتش نشانی مورد نیاز این ساختمان را محاسبه کنید.

قدم اول: ابتدا متراژ 1250 را در عدد ثابت 0.065 ضرب کنید.

قدم دوم: سپس عدد به‌دست‌آمده را ‌بر 13 ‌تقسیم کنید.

قدم سوم: اگر عدد به اعشار است، آن را به بالا گرد کنید.

درنهایت برای متراژ 1250، 7 عدد کپسول آتش‌ نشانی از نوع A نیاز است.

1250×0.065=81.25

81.25÷13=6.25~7

 

 راهنمای محاسبه تعداد کپسول آتش نشانی نوع B مورد نیاز یک ساختمان با فرمول NFPA:

برای محاسبه تعداد کپسول آتش نشانی نوع B (مناسب آتش‌سوزی مایعات) کافی است متراژ ساختمان را ‌بر مساحت تحت پوشش کپسول آتش نشانی نوع B تقسیم کنید.

مساحت تحت پوشش کپسول آتش نشانی÷متراژ ساختمان=تعداد کپسول آتش نشانی B

برای محاسبۀ مساحت تحت پوشش کپسول آتش‌ نشانی، فاصله استاندارد نصب کپسول آتش نشانی مهم است. هر کپسول آتش‌ نشانی نوع B باید با فاصلۀ تقریباً 9 متر یا همان 30 فوت از دیگری نصب شود؛ چون فردی که از کپسول آتش نشانی استفاده می‌کند در مرکز دایره‌ای قرار می‌گیرد و آتش اطراف خود را خاموش می‌کند.

مساحتی که تحت پوشش کپسول است یک دایرۀ فرضی است که با محاسبۀ مساحت این دایره درواقع مساحت تحت پوشش کپسول را محاسبه می‌کنیم. اندازۀ فاصلۀ نصب هر کپسول از یکدیگر، شعاع این دایره است که باید در فرمول با مقیاس فوت نوشته شود.

2÷شعاع به توان 2×4 =فرمول مساحت تحت پوشش کپسول آتش نشانی

به‌طور مثال: برای ساختمانی با متراژ 4100 چه تعداد کپسول آتش نشانی نوع B لازم است؟

شعاع استاندارد: 30 فوت

1800 =2÷4×2(30): مساحت تحت پوشش کپسول آتش نشانی

2.27=1800÷4100: تعداد کپسول آتش نشانی نوع B

2.27 را به بالا گرد کنید. سه عدد کپسول آتش نشانی نوع B برای متراژ ساختمان 4100 لازم است.

همان‌طور که خواندید، برای محاسبۀ تعداد کپسول مورد نیاز برای یک ساختمان، ابتدا باید از بین انواع کپسول آتش نشانی، خاموش‌کنندۀ مناسب ساختمان خود را مشخص کنید. سپس با توجه به نصب استاندارد کپسول ها با فاصلۀ مناسب از یکدیگر می‌توانید تعداد کپسول آتش نشانی که یک مساحت از ساختمان را پوشش می‌دهد به‌راحتی با فرمول‌های سادۀ ریاضی محاسبه کنید.

دیدگاهتان را دربارۀ محاسبه تعداد کپسول های آتش نشانی مورد نیاز یک ساختمان برای ما در بخش نظرات بنویسید. درصورتی‌که برای خرید کپسول آتش نشانی در محاسبه با مشکل مواجه شدید، با صنایع فلزی نیکوکار تماس بگیرید تا تعداد مناسب کپسول های آتش نشانی را برای ساختمان شما محاسبه کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان 02166973956