نحوه استفاده از کپسول اتش نشانی

راهنمای نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر فرد باید در زندگی خود آموزش ببیند، کپسول آتش نشانی است تا هنگام آتش سوزی بتواند با استفاده از آن به اطفاء حریق بپردازد. هنگام استفاده از  انواع کپسول آتش نشانی، ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و تا عکس العمل سریع‌تری داشته باشید. پیش از خاموش کردن آتش، نوع آتش را شناسایی کرده و متناسب با آن کپسول آتش‌نشانی انتخاب کنید. در ادامه این مقاله به راهنمای نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می‌پردازیم.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی
راهنمای نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی به طور کلی

نخستین کار برای استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟ پیش از انجام هر کاری باید نوع آتش را تشخیص دهید؛ سپس کپسول آتش‌نشانی متناسب با آن را انتخاب کنید. بعد از انتخاب کپسول، از شارژ بودن آن مطمئن شوید و طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. اولین مرحله باید ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.
  2. در فاصله مناسب از آتش سوزی قرار بگیرید و سر نازل را به سمت آتش نگه دارید. ( به گونه‌ای که پشت شما به سمت باد باشد تا حرارت آتش شما را اذیت نکند.)
  3. در این مرحله اهرم کپسول آتش نشانی را به آرامی فشار داده و به صورت جارو کردن مواد را به سمت محل آتش سوزی بپاشید. فاصله شما با آتش نباید خیلی کم باشد تا دچار سوختگی شوید و نه آنقدر فاصله زیاد که کپسول هیچ کارایی نداشته باشد.
  4. هر زمانی که آتش فروکش کرد، می‌توانید آرام آرام به سمت آتش بروید و باقی حریق را خاموش کنید.

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی بسیار آسان بوده به شرطی که نوار رنگی چسبانده شده روی کپسول را پیش از استفاده با دقت مطالعه کنید. از کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز می‌توان در تمامی گروه‌های آتش‌سوزی استفاده کرد. در ادامه به دستورالعمل استفاده از این کپسول اشاره شده است:

  1. حداکثر طول پرتاب این کپسول ۳ الی ۴ متر می‌باشد، یعنی در صورت استفاده نیازی به نزدیک شدن به آتش نیست.
  2. نحوه ایستادن شما بسیار مهم است، باید پشت شما به سمت باد باشد.
  3. در این مرحله ضامن را کشیده و سر شیلنگ را به سمت آتش سوزی بگیرید سپس، اهرم را به آرامی فشار دهید.
  4. شیلنگ کپسول آتش نشانی را همانند جارو کردن روی آتش حرکت دهید، این کار را همچنان ادامه دهید تا آتش فرو کش کند تا بتوانید نزدیک‌تر بروید.
دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز
نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی co2

پیش از آن که به مقابله با آتش با استفاده از کپسول آتش نشانی بپردازید ضروری است، میزان شارژ کپسول را بررسی کنید و همچنین از خم نشدن ضامن مطمئن شوید. سپس مراحل زیر طی کنید:

  1. در فاصله‌ای مناسب از آتش بایستید و به آرامی پین ضامن را بکشید، انجام این کار موجب شکستن پلمپ کپسول می‌شود.
  2. با دست، نازل پاشش را نگه دارید چرا که، هنگام استفاده حرارت آن کاهش یافته و منجر به یخ زدگی و سوختگی می‌شود.

در این صورت جهت نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دو حالت مایع وجود دارد که شامل؛

  • مایعات قابل اشتعال: نازل پاشش را در پایه آتش فیکس کنید و آن را به صورت چرخشی به سراسر منطقه آتش سوزی حرکت دهید.
  • تجهیزات برقی: برق را از مرکز قطع کنید. ( برای حفظ امنیت انجام این کار الزامی است.) سپس شیلنگ تخلیه را رو به محل آتش سوزی بگیرید.
  • تمامی کپسول‌های آتش نشانی دارای اهرم هستند که هنگام استفاده باید آن را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند. بعد از کاهش شعله‌های آتش آرام آرام به نحل نزدیک شوید و باقی آتش را خاموش کنید.
  • از خاموش شدن کامل محل آتش سوزی اطمینان حاصل کنید زیرا، هنگام استفاده از کپسول آتش‌نشانی نوع فوم احتمال آتش سوزی دوباره وجود دارد.
  • گاز دی اکسید کربن نوعی گاز سرد است، به همین دلیل از لمس کردن سری خروجی تخلیه خودداری کنید؛ زیرا احتمال یخ زدگی وجود دارد.
  • بعد از آت که محل آتش سوزی به طور کامل خاموش شد، تجهیزات الکترونیکی را هم خاموش کرده و بگذارید گاز cO2 از محیط به طور کامل خارج شود.

طریقه استفاده کپسول آتش نشانی فوم

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی فوم بسیار ساده است، اما برای اطمینان بیشتر و ایمنی باید طبق مراحل زیر عمل کنید؛

  1. پیش از استفاده از کپسول آتش نشانی فوم یا کف، از پر بودن مخزن آن اطمینان حاصل کنید. شارژ بودن کپسول در عملکرد آن و مهار آتش نقش مهمی دارد، پس این امر را جدی بگیرید.
  2. فاصله خود را با آتش حفظ کنید سپس؛ ضامن را کشیده تا خاموش کننده فعال شود. شیلنگ را همانند جارو کردن روی محیط آتش سوزی بگیرید تا از گسترش آن جلوگیری شود.
  3. برای مقابله با آتش‌سوزی‌های کلاس a، نازل باید به طور مستقیم روی پایه قرار گیرد و جت را مطابق همین از چپ به راست حرکت دهید.
کپسول آتش نشانی
نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

اشتباهات رایج در نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

اشتباهات رایجی در نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی وجود دارد؛ چرا که همه ما زمان کافی برای درست کار کردن با آن را نداریم، و در بیشتر مواقع دچار اشتباهات می‌شویم. در ادامه به خطاهای رایج اشاره شده است.

  1. نادیده گرفتن دستورالعمل: برچسب و دستورالعمل چسبانده شده روی کپسول آتش نشانی را با دقت بخوانید، و از این که خانواده شما با نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی به خوبی آشنا هستند اطمینان حاصل کنید.
  2. در انتخاب کپسول آتش نشانی دقت کنید: از کپسول‌هایی که فاقد برچسب هستند، استفاده نکنید. این کپسول‌های برای کلاس A در آتش سوزی‌های روغن و برق مناسب نیستند.

چه موقع از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟

کپسول‌های آتش نشانی مهم‌ترین ابزار برای کنترل آتش‌سوزی‌های کوچک و جلوگیری از گسترش آنها هستند. نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می‌تواند بین یک حادثه فاجعه بار و جزئی تفاوت ایجاد کند. در ادامه به چند نکته مهم در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی اشاره می‌کنیم:

  • زمانی که محیط آتش گرفته کوچک باشد، از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنید. اگر آتش سوزی بزرگ و در حال گسترش باشد، سریعا با مرکز آتش نشانی تماس بگیرید.
  • پیش از استفاده از کپسول آتش نشانی مطمئن شوید که محیط راه خروجی دارد.
  • هنگام آتش سوزی ابتدا نوع آتش را شناسایی کرده سپس متناسب با آن کپسول آتش نشانی را انتخاب کنید. عدم اطلاعات نادرست در این زمینه منجر به تشدید آتش سوزی خواهد شد.
  • در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی پین ضامن را بکشید و رو به آتش بایستید، با فشار دادن دسته نازل را همانند جارو کردن روی حریق بپاشید.
  • چنانچه بعد از استفاده از کپسول آتش نشانی، آتش خاموش نشد یا گسترش پیدا کرد سریعا منطقه را ترک کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید‌.
  • یک نکته بسیار مهم، کپسول‌های آتش نشانی نمی‌توانند جایگزین خدمات ویژه و حرفه‌ای آتش نشانی شوند. چنانچه آتش بزرگ باشد و نتوانید آن را خاموش کنید فورا محل را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.
ضامن کپسول آتش نشانی
کشیدن ضامن کپسول آتش نشانی

نتیجه‌گیری

در این نوشته به راهنمای نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی و موارد مهم در این باره پرداختیم. از آنجایی که کپسول‌های آتش‌نشانی یکی از ابزارهای مهم برای مقابله با آتش‌های خانگی قابل کنترل و کوچک محسوب می‌شوند ضروری است، هر فردی با نحوه استفاده از آن آشنایی کافی داشته باشد. چنانچه، سوالی در خصوص نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دارید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش انتهایی مقاله با مجموعه ما به اشتراک بگذارید.

 

مشاوره رایگان 09356407035