کوپلینگ آتش نشانی چیست و چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

فهرست مطالب

کوپلینگ آتش نشانی چیست و چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
کوپلینگ آتش نشانی چیست و چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

معمولا وقتی افراد به اطفای آتش توسط آتش نشانان فکر می‌کنند، شلنگ آتش نشانی از اولین تجهیزاتی است که به ذهنشان خطور می‌کند. اما آیا می‌دانید عملکرد درست شلنگ آتش نشانی به چه قطعه‌ای بستگی دارد؟ آیا تاکنون نام کوپلینگ یا تبدیل آلومینیومی را شنیده‌اید و یا می‌دانید که کوپلینگ آتش نشانی چیست؟

شلنگ‌های آتش نشانی برای اینکه عملکردی صحیح داشته باشند نیاز به قطعه‌ای دارند که معمولا آن را با نام کوپلینگ یا تبدیل آلومینیومی می‌شناسند. کوپلینگ‌ها در واقع همان قطعه‌های اتصال کننده هستند که وظیفه اتصال شلنگ آتش نشانی به یکدیگر یا به سیستم‌ها آبرسانی را دارند.

در ادامه مجموعه نیکوکار قصد دارد به بررسی کامل کوپلینگ و تمامی اطلاعات مربوط به آن (ماهیت، انواع، مزایا، قیمت) بپردازد. اگر قصد خرید یا آشنایی بیشتر با این محصول را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کوپلینگ آتش نشانی چیست؟

اگر بخواهیم با عبارتی ساده بیان کنیم که کوپلینگ آتش نشانی چیست، باید بگوییم که این قطعه در واقع وظیفه گرفتن آب از یک سو و هدایت آن به سوی سر دیگر را دارد. کوپلینگ‌های موجود در بازار دارای جنس‌های متفاوتی از جمله برنج، آلومینیوم و فولاد هستند.

جالب است بدانید کوپلینگ‌ها حتی از نظر سایز با یکدیگر تفاوت دارند. در انتخاب کوپلینگ آتش نشانی باید به سایز آن‌ها دقت ویژه داشت؛ زیرا سایز کوپلینگ با شلنگی که قرار است به روی آن وصل شود، باید تناسب داشته باشد.

طراحی کوپلینگ‌ها یا همان اتصال کنندگان آلومینیومی باید به گونه‌ای باشد که فشار بالای آب را تحمل کند. همانطور که می‌شود حدس زد در صورتی که کوپلینگ آتش نشانی این قابلیت را نداشته باشد، در اثر فشار بالا از سیستم آب رسانی و شلنگ آتش نشانی جدا می‌شود. این اتفاق در روند عملیات‌ اطفاء حریق نیز اختلال ایجاد می‌کند و سبب کند پیش رفتن آن می‌شود.

این محصولات در دسته محصولاتی قرار دارند که در صورت خرابی امکان تعویض آن وجود دارد.

کوپلینگ آتش نشانی چیست؟انواع کوپلینگ آتش نشانی چیست؟

کوپلینگ آتش نشانی به دلیل داشتن تفاوت در مواردی مانند کیفیت، جنس، نوع مدل، اندازه و برند سازنده دارای تنوع بسیار زیادی هستند. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع مدل‌های کوپلینگ بپردازیم:

  1. کوپلینگ BS یا کوپلینگ انگلیسی: این کوپلینگ دارای دو قسمت است که به اصطلاح به آن اجزای نر و مادگی می‌گویند. کوپلینگ انگلیسی برای انواع شلنگ‌های آتش نشانی و انواع کپسول‌های آتش نشانی کاربرد دارد. در واقع می‌توان گفت این کوپلینگ هم مناسب فشار و هم مناسب ساکشن می‌باشد.
  2. کوپلینگ Storz یا کوپلینگ آلمانی: یکی از پرکاربردترین کوپلینگ‌ها در کشور ایران، کوپلینگ آلمانی است. Storz در واقع نام مخترع این قطعه است. این محصول در سال 1882 توسط کارل اگوست گایدو استورز اختراع شد. امروزه از این کوپلینگ در کشورهایی مانند آلمان، سوئیس، اتریش، لهستان، هلند، ایران، دانمارک و سوئد استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این کوپلینگ دارای تمامی استانداردهای تعیین شده توسط DIN آلمان می‌باشد.
  3. کوپلینگ GOST یا کوپلینگ روسی: کوپلینگ‌های روسی تحت استاندارد GOST R 53279-2009 تولید می‌شوند. این محصولات دارای سایزهای مختلفی هستند که برای شلنگ‌های متنوع کاربرد دارد.
  4. کوپلینگ Guillemin Symmetrical یا کوپلینگ فرانسوی: کوپلینگ‌های فرانسوی از پرکاربردترین کوپلینگ‌ها در کشورهای فرانسه و بلژیک محسوب می‌شود. از این کوپلینگ در جهت اتصال شلنگ‌های آتش نشانی به سیستم‌های آب پاشی استفاده می‌کنند. کوپلینگ‌های فرانسوی از دو قسمت مشابه تشکیل شدند و دارای نر و مادگی نیستند.
  5. کوپلینگ NH: کوپلینگ NH در سال 1873 روانه بازار شد و فروش گسترده‌ای در آمریکا داشت. این محصول دارای دو جز نر و مادگی نیز می‌باشد.
  6. کوپلینگ Nakajima یا کوپلینگ ژاپنی: کوپلینگ‌های ژاپنی مناسب فشار هستند و برای ساکشن کاربردی ندارند. این محصولات دارای دو جز نر و مادگی نیستند. بیشترین کاربرد کوپلینگ‌های ژاپنی در صنایع دریایی است.
  7. کوپلینگ آتش نشانی آریا: یکی از کوپلینگ‌های محبوب تولید داخلی، کوپلینگ آتش نشانی آریا می‌باشد. این محصول از کیفیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و در برابر فشار آب مقاومت بالایی دارد. از آنجایی که این کوپلینگ‌ها ایرانی هستند در صورت خرابی به راحتی می‌توان آن را از بازار مجدد یافت.
  • نکته: در نظر داشته باشید که موارد بالا فقط نمونه‌هایی از کوپلینگ‌های موجود در بازار هستند. شما عزیزان می‌توانید انواع کوپلینگ‌های مورد نظر خود را از فروشگاه معتبر نیکوکار به راحتی با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید.

بررسی انواع کوپلینگ‌های آتش نشانی براساس پیکربندی

کوپلینگ آتش نشانی از نظر پیکربندی نیز دارای تنوع می‌باشند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

  1. کوپلینگ‌های رزوه ای یا پیچی: طریقه نصب کوپلینگ‌های رزوه‌ای به گونه‌ای است که این محصولات از یک سر به شلنگ‌های آتش نشانی پیچ می‌شوند و از سر دیگر به تجهیزات آبی متصل می‌شوند. جالب است بدانید این محصول از دو جز نر و مادگی تشکیل شده است که این دو جز یک اتصال بسیار قوی ایجاد می‌کند. مثال‌هایی از این کوپلینگ شامل:
  • کوپلینگ NH
  • کوپلینگ BSP
  1. کوپلینگ‌های بدون رزوه یا کوپلینگ‌های اتصال فوری: آیا تاکنون نام کوپلینگ‌های اتصال فوری را شنیده‌اید؟ این کوپلینگ‌ها دارای طراحی ویژه هستند. متصل کردن و یا جدا کردن این محصولات به راحتی و با سرعت انجام پذیر است. این کوپلینگ‌ها برخلاف کوپلینگ‌های رزوه‌ای دارای قسمت‌های نر و مادگی نیستند و از دو قسمت شبیه به هم تشکیل شدند. این نیمه‌ها به یکدیگر اتصال می‌یابند و اتصال آن‌ها بدون هر گونه رزوه امکان پذیر می‌باشد. مثال‌هایی از این کوپلینگ شامل:
  • کوپلینگ Storz یا آلمانی
  • کوپلینگ Guillemin

انواع کوپلینگ آتش نشانی چیست؟نکات مهم خرید کوپلینگ آتش نشانی چیست؟

توجه به یک سری نکات به شما برای داشتن خریدی بهتر و مناسبت‌تر با نیاز خود کمک می‌کند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • تحمل فشار بالا: همانطور که قبلا اشاره شد، کوپلینگ‌ها باید تحمل فشار بالا را داشته باشند تا در هنگام استفاده ناگهان از شیلنگ خارج نشوند.
  • تهیه شده از مواد مرغوب: کپلینگ‌ها دارای طول عمر محدود هستند اما در صورتی که از مواد مرغوب و درجه یک تهیه شده باشند، طول عمر نسبتا بالایی دارند.
  • ضد زنگ: این محصولات دائما با مواد مرطوب و آب سروکار دارند بنابراین باید به گونه‌ای ساخته شوند که در برابر رطوبت مقاومت بالا داشته باشند و با مشکلاتی مانند زنگ زدگی و تغییر رنگ روبه‌رو نشوند.
  • سایز: در هنگام خرید به تناسب کوپلینگ با سایز شلنگ خود توجه لازم داشته باشید.
  • استانداردهای لازم: کوپلینگ‌ها برای داشتن عملکرد عالی و سرعت بخشیدن به عملیات‌ها لازم است، استانداردهای لازم را داشته باشند.
  • قیمت مناسب: در نظر داشته باشید که علاوه بر کیفیت محصول، کوپلینگ مدنظر شما قیمت مناسبی نیز داشته باشد.

خرید انواع کوپلینگ آتش نشانی از مجموعه معتبر نیکوکار

اگر به دنبال خرید انواع کوپلینگ آتش نشانی هستید، در نظر داشته باشید که کیفیت در این محصولات حرف اول را می‌زند بنابراین توصیه می‌شود این محصولات را از فروشگاه‌هایی تهیه کنید که مطمئن باشند. فروشگاه نیکوکار یکی از مطمئن‌ترین فروشگاه‌ها در زمینه عرضه انواع تجهیزات ایمنی و آتش نشانی است.

این فروشگاه شعار خود را ارائه محصولات باکیفیت قرار داده است بنابراین با وجود مجموعه نیکوکار نیازی نیست نگران کیفیت محصولات بود. این مجموعه با حذف حداکثری واسطه و فروش مستقیم قیمت محصولات خود را در مناسبترین حالت قرار داده است.

تنوع محصولات موجود در فروشگاه بسیار بالا است و شما هر آنچه را که نیاز داشته باشید به راحتی می‌توانید تهیه کنید. در صورت نیاز به هر گونه دریافت اطلاعات بیشتر یا وجود مشکل در حین خرید پشتیبانی مجموعه آماده پاسخگویی به شما عزیزان است. تیم مجرب پشتیبانی شما را برای داشتن خریدی راحت و مناسب با نیاز خود به بهترین شکل کمک می‌کند.