کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP) چیست؟

فهرست مطالب

کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP) چیست؟
کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP)

آتش سوزی یکی از حوادثی است که احتمال وقوع آن در هر جایی وجود دارد. خوشبختانه با روی کار آمدن تجهیزات ایمنی مانند کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP در صورت وقوع آتش سوزی به راحتی آن را می‌توان مهار کرد و خسارات مالی و جانی ناشی از آن را تا حد ممکن کاهش داد.

امروزه در بیشتر ساختمان‌های مسکونی و حتی تجاری نصب کنترل پنل سیستم اعلام حریق در اولویت قرار دارد و به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. آیا شما با این سیستم آشنایی دارید؟ به ویژگی‌ها و مزایایی که این سیستم دارد، آگاه هستید؟

اگر علاقه‌ به آشنایی بیشتر با این سیستم را دارید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مطلب با مجموعه نیکوکار همراه باشید. در ادامه هر آنچه را که نیاز است در مورد FACP بدانید، در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. شما می‌توانید تجهیزاتی مانند کنترل پنل سیستم اعلام حریق،کپسول آتش نشانی، جعبه آتش نشانی و… را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت از فروشگاه نیکوکار تهیه کنید.

 کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP) چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که می‌دانید سیستم اعلام حریق در زمان وقوع آتش سوزی، شروع به هشدار دادن می‌کند. با وجود هشدارهای این سیستم افراد ساکن در ساختمان‌ به سرعت از آتش سوزی آگاه می‌شوند و در کمترین زمان ساختمان تخلیه می‌شود.

 اما سوالی که پیش می‌آید این است که کنترل پنل سیستم اعلام حریق چیست؟ کنترل پنل به زبان ساده همان مغز اصلی سیستم اعلام حریق است. این بخش در واقع دستور تمامی فعالیت‌ها و امور را در سیستم اعلام حریق صادر می‌کند.

با وجود وظیفه مهمی که این بخش به عهده دارد، کنترل پنل را می‌توان اصلی‌ترین بخش سیستم اعلام حریق دانست که در صورت از کار افتادن کلیه سیستم از کار می‌افتد و عملا سیستم اعلام حریق بدون کاربرد شناخته می‌شود.

اگر بخواهیم برای کنترل پنل لقبی را انتخاب کنیم، بدون شک آن لقب مغز متفکر یا فرمانده سیستم اعلام حریق می‌باشد.

 کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP) چیست و چه کاربردی دارد؟وظایف کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP)

  1. تشخیص دود و گازهای حاصل از آتش سوزی: کنترل پنل غلظت گازهای حاصل از آتش سوزی مانند مونوکسید کربن را بررسی می‌کند و در صورتی که غلظت این گازها بیشتر از حالت طبیعی باشد، شروع به هشدار دادن می‌کند.
  2. ارسال هشدار به مراکز آتش نشانی: در صورتی که کنترل پنل از وقوع آتش سوزی اطمینان یابد، به مراکز آتش نشانی به سرعت پیام ارسال می‌کند و این مراکز در کمترین زمان به محل وقوع حادثه اعزام می‌شوند.
  3. هشدار برای خروج: همانطور که می‌دانید سیستم اعلام حریق دارای افکت‌های صوتی و نوری است که در زمان وقوع حادثه با کمک این افکت‌ها به آگاه سازی افراد می‌پردازد.
  4. فعالسازی سیستم‌های اسپرینکلر: در صورتی که ساختمانی دارای سیستم‌های اسپرینکلر باشد، کنترل پنل در زمان وقوع آتش سوزی به این سیستم‌ها دستور فعالیت می‌دهد. اسپرینکلر با پخش مواد اطفاء آتش به اطراف موجب خاموش شدن آتش و یا مهار حدودی آن می‌‎شوند. اسپرینکلرها در واقع برای آتش نشانان زمان خریداری می‌کنند و تا رسیدن آنان از پخش و گسترده شدن آتش جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید انواع اسپرینکلر را از مجموعه نیکوکار با بهترین قیمت تهیه کنید.
  5. کاهش خسارات مالی و جانی: زمانی که اطلاع رسانی آتش سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، طبیعی است که خسارات مالی و جانی ناشی از آن نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

انواع کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP)

کنترل پنل سیستم اعلام حریق نیز دارای انواع بسیار زیادی است که افراد متناسب با نیاز و محیطی که قصد نصب این سیستم را در آن دارند، باید نوعی از آن را انتخاب کنند.

به صورت کلی تنوع این محصول شامل موارد زیر می‌باشد:

انواع کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP)کنترل پنل آدرس پذیر

با دقت در نام این نوع کنترل پنل می‌توان به ویژگی‌آن پی برد. کنترل پنل آدرس پذیر به گونه‌ای طراحی شده است که آدرس دقیق محل وقوع آتش سوزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در کنترل پنل آدرس پذیر ساختمان یا مکان‌های دیگر به چندین لوپ تقسیم می‌شود که این سیستم بر روی تمامی لوپ‌ها به طور ویژه‌ای اشراف دارد.

کنترل پنل آسیب پذیر را برای محیط‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند که دارای مساحت زیاد هستند.

کنترل پنل متعارفی

نوعی دیگر از کنترل پنل‌ها که دارای طرفداران زیادی است، کنترل پنل متعارفی می‌باشد. این سیستم بیشتر در مکان‌هایی که دارای مساحت کمتری هستند، استفاده می‌شود. در این سیستم هر مساحت به تعدادی زون تقسیم می‌شود.

در کنترل پنل متعارفی برخلاف کنترل پنل آدرس پذیر، آدرس دقیق محل وقوع آتش سوزی داده نمی‌شود.

کنترل پنل بی سیم

یکی از نوین‌ترین نوع‌های کنترل پنل که اساس کارکرد آن‌ها امواج رادویی است، کنترل پنل بی سیم می‌باشد. این کنترل پنل‌ها از آنجایی که نیازی به سیم کشی ندارند به راحتی در هر محیطی قابل نصب هستند و از طرفی امکان جابه‌جایی آن‌ها وجود دارد. تنظیم این سیستم در محیط‌های مختلف نیز به راحتی قابل انجام می‌باشد.

به گفته کاربران تنها ایراد کنترل پنل سیستم بی سیم اعلام حریق (FACP قیمت نسبتا زیاد آن است.

کنترل پنل هوشمند

کنترل پنل هوشمند دارای شباهت‌های فراوانی با سیستم کنترل پنل آسیب پذیر است، به طوری که بسیاری از افراد این دو کنترل پنل را باهم یکی می‌دانند. به صورت کلی می‌توان گفت تنها تفاوت این دو سیستم این است که در کنترل پنل هوشمند توانایی ایجاد ارتباط با سایر تجهیزات هوشمند نیز وجود دارد.

خرید کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP) از فروشگاه نیکوکار

اگر قصد خریداری کنترل پنل سیستم اعلام حریق (FACP) را دارید، بدون شک بهترین انتخاب برای شما فروشگاه نیکوکار است. فروشگاه نیکوکار ارائه دهنده انواع تجهیزات ایمنی و آتش نشانی می‌باشد.

این فروشگاه از آنجا که تمامی محصولات خود را به طور مستقیم، با حذف واسطه‌ها و دریافت کمترین سود ارائه می‌دهد، قیمت بسیار مناسبی را بر روی محصولات خود می‌گذارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مجموعه، انواع کنترل پنل‌های سیستم اعلام حریق را بررسی کنید و مناسب‌ترین سیستم را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

این مجموعه دارای ارسال به سراسر کشور می‌باشد و تمامی سفارشات در سریع‌ترین زمان ممکن بسته بندی و ارسال می‌شوند. از دیگر مزایای این فروشگاه می‌توان به  داشتن پشتیبانی آن اشاره کرد. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا وجود مشکل در حین سفارش شما می‌توانید با تیم مجرب پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید. تیم پشتیبانی برای داشتن خریدی بهتر شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کنند. با محصولات باکیفیت و اصل مجموعه نیکوکار، ایمنی را تجربه کنید.