دتکتور دودی چیست و چه انواعی دارد؟

فهرست مطالب

دتکتور دودی چیست و چه انواعی دارد؟
دتکتور دودی چیست و چه انواعی دارد؟

اگر تشخیص و شناسایی حریق در همان دقایق اولیه انجام شود، در بیشتر موارد هیچ گاه شاهد گستردگی آتش و اتفاقات بزرگ نخواهید بود. در واقع با شناسایی زود هنگام حریق به طور چشم گیری خسارات مالی و جانی کاهش پیدا می‌کند. امروزه تجهیزات زیادی برای تشخیص زود هنگام آتش سوزی روی کار آمده است. یکی از اصلی‌ترین تجهیزات شناسایی حریق، دتکتور دودی است.

به احتمال زیاد دتکتور دودی را در بیشتر مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، سالن‌های پذیرایی و… مشاهده کردید. دتکتورهای دودی را ممکن است با نام آشکارسازهای آتش نیز بشناسید.

دتکتورهای دودی دارای انواع مختلفی هستند. آیا با انواع این محصولات آشنایی دارید؟ به کاربرد و ویژگی‌های دتکتورهای دودی آگاهی دارید؟ اگر قصد آشنایی کامل با این محصول و انواع آن را دارید، پیشنهاد می‌شود تا پایان با مجموعه نیکوکار همراه باشید.

در ادامه هر آنچه را که نیاز است در مورد دتکتورهای دودی و انواع آن بدانید در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

دتکتور دودی چیست؟

دتکتور به صورت کلی دارای انواع متنوعی است و دتکتور دودی تنها یکی از انواع این محصولات محسوب می‌شود. اگر بخواهیم سیستم دتکتور دودی را به طور ساده بیان کنیم، باید بگوییم این محصولات در واقع همانند حسگرهایی هستند که با تشخیص دود فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

همانطور که می‌دانید دود یکی از اولین فرآورده‌های آتش محسوب می‌شود که با تشخیص آن توسط دتکتور، می‌توان آتش را در همان مراحل اولیه خود به راحتی اطفاء کرد.

جالب است بدانید در بسیاری از مجموعه‌های صنعتی و تولیدی که آتش دشمن اصلی آن‌ها محسوب می‌شود، اقدام به نصب دتکتورهای دودی می‎‌کنند. فرض کنید در مجموعه‌ای که تولیدات پارچه انجام می‌شود، حریق رخ دهد. در صورتی که شناسایی آن به سرعت انجام نشود، خسارات زیادی به بار می‌آید.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت نصب دتکتورهای دودی به صرفه تر از خسارات احتمالی وارده است.

دتکتور دودی چیست؟عملکرد دتکتورهای دودی چگونه است؟

دتکتورهای دودی با وجود اهمیت بسیار بالا، عملکرد نسبتا آسانی دارند. این دتکتورها دارای یک محفظه هستند و زمانی که این محفظه از دود پر شود، شروع به کار می‌کند و به ساکنین هشدار می‌دهد. این آشکارساز آتش معمولا دارای سیستم‌هایی است که در صورت رخداد حریق، مراکز آتش نشانی را به سرعت مطلع می‌کند.

با توجه با گزارش‌های اخیر با وجود دتکتورهای دودی 82 درصد، خطر مرگ ناشی آتش سوزی‌ها کاهش یافته است.

انواع دتکتور دودی چیست؟

دتکتورهای دودی (Smoke detector) بر اساس نوع تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. دتکتور دود نوری با عملکرد خطی: عملکرد این نوع دتکتور دود همانطور که از نامش پیداست با روش تولید نور است. ممکن است این محصول را با نام‌های دیگری مانند دتکتور لیزری و دتکتور اشعه‌ای نیز بشناسید. این دتکتورها در واقع با قطع و وصل شدن نور و پراکندگی آن کار می‌کنند. به صورت کلی این محصولات از سه بخش زیر تشکیل شدند:
  • مولد نور
  • محفظه دود
  • سنسور نور

اگر بخواهیم عملکرد این سیستم را به زبان ساده توضیح دهیم باید بگوییم که دتکتورهای دود نوری زمانی فعالیت خود را شروع می‌کنند که نور دریافتی حاصل از شعله از حد طبیعی خارج شده باشد.

  1. دتکتور دود یونیزه با عملکرد نقطه‌ای: سرعت تشخیص دتکتور دود یونیزه یا دتکتورهای دودی یونیزاسیون بسیار بالا است. عملکرد این محصول به گونه‌ای است که در صورت وارد شدن دود به محفظه سیستم، رسانایی محفظه کاهش پیدا می‌کند. زمانی که این رسانایی به حداقل‌ترین میزان خود برسد، سیستم شروع به اعلام حریق و هشدار آتش سوزی می‌کند.

البته این دستگاه دارای معایبی نیز می‌باشد و یکی از اصلی‌ترین معایب آن این است که در برخی موارد دستگاه با توجه به زیاد شدن گردوغبار در هوا، به اشتباه اعلام حریق می‌کند.

در نظر داشته باشید که دتکتورهای دودی دارای انواع دیگری مانند دتکتور دودی مکشی، دتکتور دودی کانالی و… هستند. شما می‌توانید انواع دتکتورهای دودی را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت از مجموعه نیکوکار تهیه کنید.

انواع دتکتور دودی چیست؟در هنگام نصب دتکتورهای دودی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

جالب است بدانید در نصب دتکتورهای دودی باید تابع نکاتی بود تا این محصولات بهترین عملکرد و کیفیت را داشته باشند. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نصب این محصولات باید به آن توجه کرد دمای محیط است. دتکتورهای دودی نباید در محیط‌های قرار بگیرند که دمایی کمتر از صفر درجه سانتی گراد و بیشتر از 38 درجه سانتی گرد داشته باشد. در صورتی که مکانی که در نظر گرفتید در محدوده چنین دماهایی است، بهتر است از نوع‌های دیگر دتکتور استفاده کنید.
  • از نصب دتکتورهای دودی در محیط‌هایی با رطوبت نسبی بالاتر از 93 درصد خودداری کنید.
  • ترجیحا سعی کنید دتکتورها را در مکان‌هایی نصب کنید که گرد و غبار و بخار وجود نداشته باشد و یا در کمترین حالت خود باشد.
  • توجه داشته باشید که دتکتورهای دودی پوشش دهی برابر با 100 متر مربع دارند. حتما تعداد مناسبی از این دستگاه را برای مکان مورد نظر خود تهیه کنید.
  • هرگز دتکتورهای دودی را در نزدیکی دریچه‌های هوا قرار ندهید و توصیه می‌شود حداقل یک متر بین این محصولات و دریچه هوا فاصله قرار دهید.
  • دتکتورها را بعد از نصب به صورت دوره‌ای چک کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. این کار را بهتر است به دست افراد متخصص بسپارید.
  • دتکتورها و اسپرینکلرها باید از هم فاصله داشته باشند. به گفته کارشناسان حداقل فاصله بین این دو سیستم 60 سانتی متر است.
  • حتما اطمینان یابید که دتکتوری که تهیه می‌کنید، استانداردهای تعریف شده و لازمه را داشته باشد.
  • به منظور اطمینان از کیفیت محصول توصیه می‌شود، دتکتورهای دودی را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

محل های پیشنهادی برای نصب دتکتورهای دودی

  1. محیط‌ های صنعتی مانند کارگاه‌ها و کارخانه‌ها
  2. واگن‌های قطار
  3. انبارها و محل ذخیره ( انبارهایی مانند چوب، کاغذ و مواد شیمیایی)
  4. کتابخانه‌ها
  5. هتل‌ها و سالن‌های پذیرایی
  6. کارگاه‌های تولیدی
  7. راه پله‌های مکان‌های عمومی و ساختمان‌های مسکونی
  8. واگن قطار‌ها و متروها

خرید دتکتور دودی از فروشگاه نیکوکار

فروشگاه نیکوکار یکی از باتجربه‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع تجهیزات ایمنی و آتش نشانی است. این فروشگاه فروش محصولات، با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را شعار و خط مش خود قرار داده است.

اگر به دنبال خرید دتکتور دودی هستید، باید بدانید که در فروشگاه نیکوکار این محصول در انواع مدل‌ها و برندها با بهترین قیمت و کیفیت موجود است. قیمت مناسب محصولات مجموعه نیکوکار به دلیل حذف حداکثری واسطه‌ها می‌باشد. شما عزیزان هر کجای ایران عزیزمان که باشید می‌توانید از فروشگاه نیکوکار محصولات مورد نیاز خود را سفارش دهید.

از دیگر ویژگی‌های مجموعه نیکوکار می‌توان به تنوع بالای محصولات اشاره کرد. شما عزیزان هر کجای ایران عزیزمان که باشید می‌توانید محصولات مورد نظر خود را به این مجموعه سفارش دهید زیرا مجموعه نیکوکار دارای ارسال به سراسر کشور می‌باشد. با محصولات مجموعه نیکوکار خانه یا محل کار خود را به راحتی به ایمنترین شکل ممکن درآورید.