کاربرد عینک گاگل + نکات مهم برای خرید آن

6 کاربرد عینک گاگل + نکات مهم برای خرید آن

شاید تا کنون عینک گاگل را در امکان مختلف و کارگاهی دیده باشید اما اطلاعی در خصوص نام، ویژگی و کاربرد آن ندارید. یکی از انواع عینک‌ها، عینک گاگل است که با نام عینک ایمنی نیز شناخته می‌شود. این عینک از چشمان شما هنگام کار محافظت کرده و از ورود ذرات خارجی به درون چشم همانند، بخار‌ها، مواد شیمیایی، نور خورشید و… پیشگیری می‌کند. در ادامه قصد داریم، کاربرد عینک گاگل را به همراه مطالب مربوطه مورد بحث قرار دهیم.

عینک گاگل چیست؟

عینک گاگل از جمله عینک‌هایی است که بیش‌ترین کاربرد آن در محیط‌های کاری جهت پیشگیری از هرگونه آسیب به چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به آزمایشگاه یا مکان‌هایی که با اسید و مواد شیمیایی سرکار دارند مراجعه کنید حتما از عینک گاگل برای محافظت از ورود شیمایی به چشم استفاده کنید.

این عینک‌ها از لحاظ طراحی با سایر عینک‌ها متفاوت است. اگر به عینک گاگل توجه کنید بند لاستیکی شکل را می‌بیند که دقیقا پشت سر قرار گرفته و چشمی‌های عینک روی صورت چفت می‌شود. این عینک‌ها از یک مهر و موم داخلی لطیف و نرمی برخوردار هستند تا شکاف میان لنز و صورت کاربر دیده شود. موم و مهر از چشم و صورت شما را در برابر ذرات معلق در هوا محافظت می‌کند و دیگر هیچ مایع و مواد شیمایی به چشم شما نفوذ نخواهد کرد. برای خرید انواع عینک ایمنی از جمله عینک گاگل به مجموعه نیکوکار مراجعه کنید.

کاربرد عینک گاگلکاربرد عینک گاگل

عینک ایمنی می‌تواند از چشم شما در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کند. در ادامه به بررسی کاربرد عینک گاگل می‌پردازیم.

  • کاربرد در نجاری، یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده این عینک در نجاری است. نجاران هنگام کار برای جلوگیری از ورود ذرات چوب و خاک اره به چشم از عینک گاگل ایمنی استفاده می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌ها، همان طور که می‌دانید در آزمایشگاه افراد با مواد شیمایی و قطرات اسیدی مختلف سروکار دارند. به این منظور استفاده از عینک ایمنی برای سلامت چشم‌ها و جلوگیری از ورود گاز‌های مضر الزامی می‌باشد.
  • سنگ‌زنی فلز، کاربرد عینک گاگل در سنگ‌زنی فلز به این صورت که از چشمان شما در برابر ذرات ریز فلزی و جرقه‌ها محافظت می‌کند.
  • آتش‌نشانی، پرسنل آتش‌نشانی برای جلوگیری از ورود دود، گاز‌های کپسول آتش نشانی و… که برای چشم آسیب می‌رسانند ، جلوگیری می‌کند.
  • امکانات پزشکی، اگر در محل کار با دارو و مواد شیمایی مختلفی سروکار دارید، حتما از عینک ایمنی برای جلوگیری از میکروب و گاز‌های موجود استفاده کنید.
  • استخراج معادن، در استخراج معدن‌ها مقدار زیادی گردو و خاک، مواد شیمایی، خاک و… به اطراف پرتاپ می‌شود که کاربرد عینک ایمنی را برای افراد ضروری می‌کند.

ویژگی عینک گاگل

عینک‌های گاگل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان در هر فعالیت شغلی از آن بهره برد. در طراحی این عینک‌ها کلیه استانداردهای تولید در نظر گرفته شده و شما می‌توانید ویژگی‌های آن را در ادامه این بخش مطالعه کنید.

  • پیشگیری از حوادث گرمایی: برخی مواد جز دسته‌های پرخطر هستند به محض کار با آنها گازهایی از خود بروز می‌دهند که حرارت بالایی دارند. عینک گاگل از متریال با کیفیت و مخصوصی ساخته شده که هیچگونه تغییر فیزیکی و شیمیایی مقابل مواد مذاب و حرارت نشان نمی‌دهد. البته شما می‌توانید از این عینک‌ها جهت پیشگیری از اشعه ماوراء بنفش، گاز‌های شیمایی، حرارت مواد مضر و از این قبیل استفاده کنید.
  • خطر جوشکاری: جوشکاری یکی از خطرناک‌ترین شغل را به شمار می‌رود. کاربرد عینک گاگل هنگام جوشکاری بسیار مهم بوده و چشم‌ها را در مقابل نور بسیار قوی و شدید محافظت می‌کند. عینک گاگل چشم‌ها در برابر نور مرئی، اشعه ماوراء فرابنفش، اشعه نوری نامرئی، مادون قرمز و.. جلوگیری کند.
  • جلوگیری از انواع خطرات مکانیکی: افرادی که بیشترین تایم کاری خود را مشغول مکانیکی هستند قطعاً با ذرات لب تیز و قطعات بریده شده سر کار دارند. هنگام برش قطعات ممکن است ذرات ریز و خطرناک وارد چشم شوند که استفاده از عینک گاگل در این شرایط ضروری است.
  • خطر مواد شیمیایی: اگر چشم به طور مستقیم یا غیر مستقیم با مواد ارتباط داشته باشد بعد از مدتی شاهد از دست دادن بینایی خواهد شد. شغل‌هایی مثل صنایع غذایی، مدیریت پسماند، صنایع کشاورزی، صنایع میکروارگانیسم و.. که خطر شیمیایی در آن بسیار است از کاربرد عینک گاگل استفاده می‌شود. پاشش‌های شیمیایی قابل کنترل نیستند، حتی در محیط کار هم هیچ گونه فعالیتی انجام نشود، در معرض غبار شیمایی، ذرات معلق، انواع مایعات شیمایی، بخار و گاز‌های شیمیایی قرار خواهید گرفت.

دلایل بهره‌مندی از کاربرد عینک گاگل چیست؟دلایل بهره‌مندی از کاربرد عینک گاگل چیست؟

با توجه به شرایط کاری خود تصمیم به خرید عینک ایمنی می‌گیرد اما باید در نظر داشته باشید که چه نوع عینکی می‌تواند از چشمان شما محافظت کند. بنابراین در ادامه نکات مهمی را در خصوص خرید و کاربرد عینک گاگل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. لنز‌های ضد خش و مه: تمام‌ عینک‌های ایمنی باید دارای لنز ضد خش و مه باشند تا در شرایط مختلف دید کامل و بدون خطر را برای کاربر فراهم سازد.
  2. محافظت کلی از چشم: عینک گاگل باید چفت صورت باشد و اطراف آن هیچ گونه درزی نداشته باشد تا مانع ورود زباله یا باکتری‌ها به چشم شود.
  3. راحتی هنگام استفاده: در صورت استفاده از عینک گاگل نباید هیچ ردی روی صورت شما باقی بماند یا باعث ناراحتی چشم شود. اگر عینک گاگل ایمنی را در طول روز به مدت طولانی می‌پوشید حتما در تنظیم بازو، قابلیت تنفس، پد لطیف و نرم دقت کنید.
  4. مراقبت از چشم در برابر نور خورشید: اگر در طول روز مقابل نور خورشید قرار می‌گیرید یا در محیط کار به مدت طولانی چشم خود را با نور آبی مسطح می‌کنید، استفاده از کاربرد عینک گاگل را فراموش نکنید.

نحوه نگهداری از عینک گاگل

علاوه بر کاربرد عینک گاگل باید از آن به نحوه صحیح استفاده کرد‌. برای نگهداری از عینک گاگل و افزایش طول عمر آن به مراحل زیر وقت کنید.

  • عینک گاگل را حتما با مواد پاک کننده مخصوصی تمیز کنید و استفاده از انواع براق‌کننده‌ها، خمیردندان و.. خودداری کنید.
  • لنز و شیشه‌های عینک گاگل را با محلول‌های ضدعفونی پاک نکنید زیرا، احتمال کدر شدن آن بسیار است.
  • برای پاک کردن شیشه عینک گاگل از پارچه زبر و ضخیم استفاده نکنید. بهترین پارچه برای تمیز کردن میکروفایبر است.
  • از آب دهان برای پاک کردن شیشه گاگل خودداری کنید.
  • از مصرف اسپری ضد بخار پرهیز کنید زیرا، این باعث لایه کدر روی شیشه عینک خواهد شد.

نتیجه‌گیری از کاربرد عینک گاگل

در این مقاله توانستیم کاربرد عینک گاگل و مطالب مربوط به آن را شرح دهیم. استفاده از عینک گاگل علاوه بر محیط‌های آزمایشگاهی، در محیط ‌های کاری از قبیل، برش‌دهی سنگ، نجاری، فلز و… کاربرد دارد. در این امکان به دلیل وجود تراشه و ذرات ریز امکان آسیب دیدن چشم‌ بسیار است‌. چنانچه تا کنون از عینک گاگل در مشاغل شغلی خود استفاده کرده‌اید تجربه شخصی خود را با مجموعه نیکوکاران در میان بگذارید.

مشاوره رایگان 09356407035