کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی چیست؟

کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی چیست؟

شاید تا کنون هنگام رانندگی در شب چراغ‌های رنگی نصب شده در کف خیابان را مشاهده کرده‌ باشید، این چراغ‌ها همان چشم گربه‌ای ترافیک نامیده می‌شوند. بنابراین از کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی می‌توان به حفظ نظم و افزایش امنیت در جاده‌های شلوغ و پر ترافیک استفاده کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم چشم گربه‌ای ترافیکی چیست و چه کاربردی دارد را مورد بحث قرار دهیم. چنانچه دوست دارید اطلاعات کافی در این حوزه داشته باشید با ما همراه باشید.

چشم گربه‌ای ترافیکی چیست؟

یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات ترافیکی برای مشخص کردن مسیر در شب، چشم گربه‌ای ترافیکی است. برای جاده‌ها باید از تجهیزاتی استفاده کرد که علاوه بر رفع نیاز جاده‌ها از لحاظ مالی هم مقرون به صرفه باشد.

این چراغ‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که با بازتاب نور به سمت راننده باعث دید بهتر آن‌ها می‌شود. در نتیجه چشم گربه‌ای ترافیکی در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و از طریق فروشگاه نیکوکار با کیفیت عالی و قیمت مناسب به مشتریان عرضه می‌شود.

انواع کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکیانواع کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی

چشم گربه ترافیکی از لحاظ کارایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است.

یک طرفه: اگر دقت کنید برخی از چشم گربه‌ای‌ها در یک طرف خیابان استفاده می‌شود و با کمک نگین‌هایی که در یک سمت آن چسبانده شده نور را به یک طرف منعکس می‌کنند. متریال مناسب برای تولید این چراغ‌ها ABS نشکن و پلاستیک است که مقاومت بالایی در برابر ضربات و اجسام خیلی سنگین دارند.

دو طرفه: کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی دو طرفه این است که مسیر درست را در شرایط جوی نامناسب و ترافیک جاده‌ای برای راننده مشخص می‌کند، همچنین این چراغ از خواب آلودگی حین رانندگی نیز جلوگیری می‌کند. روی چشم گربه‌ای ترافیکی دو طرفه، نگین‌هایی از پلی کربنات نصب شده که کمک می‌کند نور به دو طرف منعکس شود. برای ساخت این چراغ‌ها از پلاستیک و فلز استفاده می‌کنند.

آلومینیومی: همان طور که از نام چراغ مشخص است روکش آلومنیومی دارد و اجسام بازتابنده داخل آن نصب شده است. چشم گربه‌ای ترافیکی آلومنیومی مناسب وسط جاده بوده و از لحاظ کیفیت و استحکام فوق العاده هستند.

پلاستیکی: چشم گربه‌ای ترافیکی ساخته شده از پلاستیک هم مواد بازتابنده دارند. اما استحکام و بادوام بودن آن‌ها نسبت به چشم گربه‌ای ترافیکی آلومنیومی کم‌تر است. کاربرد این چراغ در کنار‌ه‌های پل، بزرگراه و در خط مرکزی جاده است.

شیشه‌ای: این چراغ‌ها از شیشه‌های مقاوم در برابر اجسام سنگین و ضربه ساخته شده است. سطح پایینی بازتابنده را پوششی پوشانده تا نور ورودی تا ۳۶۰ درجه بازتاب شود.

LED یا سولار: در چشم گربه‌ای ترافیکی ال ای دی، یک پنل خورشیدی در قسمت بالا و یک باتری درون چراغ تعبیه شده که توسط نور خورشید شارژ می‌شود. این چراغ‌ها در طول شب انتشار نور می‌کنند. به دلیل لامپ ال ای دی موجود در چراغ روشنی آن‌ها بسیار است و از فاصله طولانی می‌توان چشم گربه‌ای ترافیکی را مشاهده کرد.

طلق‌دار: چشم گربه‌ای ترافیکی طلق‌دار، یکی از ساده‌ترین سرعتگیر را به شمار می‌رود که نسبت به مدل‌های قبلی قیمت ارزان‌تری دارد. همانطور که مشخص است بدنه این چراغ‌ها را طلق پلاستیکی فشرده پوشانده می‌تواند در روزهای بارانی به خصوص مه آلود راه را برای رانندگان مشخص کند. عموماً نصب این چراغ‌ها به آسانی و با یک لایه چسب مخصوص بر زمین چسبانده می‌شود.

کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی چیست؟

یکی دیگر از تجهیزات ترافیکی که سبب دید بهتر رانندگان در تاریکی شب می‌شود، چشم گربه‌ای ترافیکی است. این محصول پرکاربرد در برابر شرایط آب و هوایی مثل باد، طوفان، بارندگی، برف و… مقاوم بوده و کمک می‌کند راننده مسیر خود را در شب پیدا کند.

اگر دقت کنید چشم گربه‌ای ترافیکی دقیقا وسط مسیر رفت و آمد ماشین‌ها در جاده نصب می‌شود که نشان‌دهنده خط ممتد است. از دیگر کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی می‌توان به تفکیک جاده‌ها اشاره کرد. البته برخی مواقع به دلیل مسیر‌های خطرناک برای هشدار و کنترل سرعت از این ابزار ترافیکی در طول مسیر استفاده می‌کنند.

در پارکینگ‌های عمومی نیز این چراغ‌ها به وفور دیده می‌شود زیرا، امکان عمومی نور کافی برای دید و حرکت خودرو ندارند و رانندگی بسیار سخت است. این چراغ‌ها به حرکت ماشین و پارک آن کمک می‌کند.

کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی چیست؟مزایای کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی

چراغ‌های چشم‌ گربه‌ای علاوه بر کاربرد خیلی مهم مزایای بسیاری هم دارند که در ادامه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. چشم گربه‌ای ترافیکی به رانندگان دستور می‌دهد که جاده کجا و چگونه می‌پیچد.
  2. این چراغ‌ها به راننده به طور لمسی و شنیداری می‌فهماند که ماشین در حال حرکت به مسیر دیگری است.
  3. قابلیت استفاده و کارکرد صحیح در شرایط جوی نامساعد و فراهم کردن دید رانندگان در طول مسیر به خصوص شب‌‌ها
  4. نصب چشم گربه‌ای ترافیکی بر سطح زمین، جاده را برجسته می‌کند و این به تعیین مسیر کمک کرده و خطر واژگونی و احتمال خروج خودرو از مسیر کاهش می‌دهد.
  5. زمانی که هوا بارانی و مه آلود است، کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی در این شرایط کمک بسیاری برای رانندگان می‌کند.
  6. استفاده از آن نیازی به برق ندارد و شارژ خود را در طول روز از نور خورشید تامین می‌کنند.
  7. از دیگر مزایای چشم گربه‌ای ترافیکی، کنترل سرعت وسیله نقلیه هنگام رانندگی است.

نصب چشم گربه‌ای ترافیکی

بعد از آن که متوجه شدید چشم گربه‌ای چیست و چه کاربردی دارد باید با نحوه نصب آن در جاده آشنا شوید. هنگام نصب بهتر است به مواردی که در ادامه ذکر می‌شود دقت کنید؛

  1. پیش از نصب آن محل را کاملا از هر گونه خاک، سنگ ریزه و … پاک کنید.
  2. در این مرحله چشم گربه‌ای را با چسب مخصوص به زمین چسبانده و برای محکم‌‌کاری بیش‌تر می‌توانید چراغ‌ها را با پیچ‌های مخصوص به زمین فیکس کنید.
  3. نصب نامناسب چشم گربه‌ای ترافیکی در جاده‌ها به مرور شل شده و باعث تصادف می‌شود.

نتیجه‌گیری از کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی

در این نوشته توانستیم کاربرد چشم گربه‌ای ترافیکی را به همراه مطالب مربوط به آن را در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم. چشم گربه‌ای ترافیکی یا همون سرعت گیر از جمله تجهیزات ترافیکی است که بیش‌ترین کاربرد را در اتوبان‌ها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و پیاده‌روها دارد.

از این چراغ‌ها می‌توان به خط‌‌کشی‌های محوری، ادامه‌دار، قسمت عابرین پیاده، عوارضی و پلیس راه‌ها، پرتگاه و… اشاره کرد. انواع چشم گربه‌ای ترافیکی قابل عرضه در فروشگاه نیکوکار از کیفیت عالی و قیمت مناسب برخوردار است همچنین شما بدون اطلاعات قبلی و تجربه می‌توانید آن را به راحتی نصب کنید.

مشاوره رایگان 09356407035