ویژگی کفش ایمنی استاندارد چیست؟

فهرست مطالب

ویژگی کفش ایمنی استاندارد چیست؟
ویژگی کفش ایمنی استاندارد چیست

اولویت در حرفه و شغلی حفظ سلامتی و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب است. یکی از رایج‌ترین تجهیزات ایمنی که استفاده از آن در بسیاری‌ از مشاغل لازم و ضروری است، کفش ایمنی می‌باشد. ممکن است برای شما نیز تاکنون این سوال پیش آمده باشد که ویژگی کفش ایمنی استاندارد چیست؟

همانطور که می‌دانید پا یکی از مهم‌ترین عضوهای بدن محسوب می‌شود به طوری که آن را قلب دوم بدن می‌نامند. در برخی مشاغل مانند آتش نشانی در صورتی که از کفش ایمنی استاندارد و مناسب استفاده نشود، این عضو در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

اگر شما نیز علاقه‌مند هستید با ویژگی کفش ایمنی استاندارد آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود تا پایان با مجموعه نیکوکار همراه باشید. مجموعه نیکوکار ارائه دهنده انواع کفش‌های ایمنی و سایر تجهیزات ایمنی می‌باشد. شما می‌توانید این محصولات را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت از این مجموعه خریداری کنید.

کفش ایمنی چیست؟

قبل از پرداختن به ویژگی‌ کفش ایمنی استاندارد، بهتر است در ابتدا کمی با ماهیت این محصولات آشنا شویم. کفش‌های ایمنی به صورت کلی طراحی و ماهیتی کاملا متفاوت با کفش‌های معمولی دارند. این کفش‌ها معمولا برای محافظت از پا در برابر عواملی مانند ضربه، فشار، حرارت بالا، بریدگی، سوختگی، رطوب، برق گرفتگی و… طراحی می‌شوند.

ویژگی کفش ایمنی استاندارد ساختمان سازی

یکی از مشاغلی که در آن احتمال آسیب به پاها وجود دارد، ساختمان سازی است. در ساختمان سازی ممکن است به دلیل پرت شدن و افتادن مصالح پاها آسیب جدی ببینند و یا ممکن است در اثر برخورد پا به برخی موانع دچار بریدگی شود.

با این تفاسیر سوالی که پیش می‌آید این است که کفش ایمنی استاندارد ساختمان سازی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

قسمت جلویی یا همان پیشانی کفش‌های ایمنی ساختمان، باید ضد ضربه باشد تا در اثر افتادن مصالح، پا به خصوص انگشتان آسیب جدی نبیند.

به منظور جلوگیری از افتادن کارگران، کفی کفش‌های ایمنی باید طراحی به خصوصی داشته باشند و از لغزش و افتادن آن‌ها جلوگیری کند. به اصطلاح این کفش‌ها باید دارای عاج‌های ضد اصطکاک باشند.

ویژگی کفش ایمنی استاندارد آتش نشانی

یکی از مشاغلی که افراد در آن دائما با چالش‌ها و خطرات مختلف روبه‌رو می‌شوند، آتش نشانی است. کفش‌های عملیاتی آتش نشانی باید به گونه‌ای طراحی شوند که علاوه بر داشتن استانداردهای لازم، آتش نشانان با آن احساس راحتی داشته باشند. به بیان ساده کفش‌ها نباید به گونه‌ای باشند که مانع از عملیات آتش نشانان شود.

به صورت کلی ویژگی کفش ایمنی استاندارد آتش نشانی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی
  • مقاومت در برابر جریان الکتریسیته
  • ضد اشتعال و ضد حرارت
  • ضد تعریق
  • دارای وزن سبک
  • راحت
  • طول عمر بالا

ویژگی کفش ایمنی استاندارد آتش نشانیویژگی کفش ایمنی استاندارد مشاغل برقی

مشاغلی که با برق سروکار دارند نیز باید از کفش ایمنی استاندارد استفاده کنند. این کفش‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که از انتقال جریان الکتریکی به بدن انسان جلوگیری کنند.

جالب است بدانید کفش‌های ایمنی مناسب این مشاغل حتی نباید هیچ گونه قطعه فلزی از جمله میخ فلزی داشته باشد.

ویژگی کفش ایمنی استاندارد آزمایشگاه‌ها

آزمایشگاه‌ها یکی دیگر از محیط‌هایی است که پوشیدن کفش ایمنی مناسب در آن الزامی است. همانطور که می‌دانید ماده‌های مختلفی در محیط‌های آزمایشگاهی وجود دارد که بسیاری از این مواد ممکن است سمی باشند و برای بدن انسان مضر تلقی شوند.

پوشیدن کفش ایمنی استاندارد، از پاها در برابر این مواد محافظت می‌کند و مانع از آسیب دیدگی آن می‌شود.

کفش‌های ایمنی استاندارد آزمایشگاهی باید در برابر انواع مواد شیمیایی مانند مواد اسیدی، قلیایی و… مقاوم باشند و این مواد را از خود عبور ندهند.

در صورتی که کفش‌های آزمایشگاهی استاندارد نباشند، ممکن است این مواد به پاها برخورد کنند و آثاری مانند سوختگی و جراحت شدید را ایجاد کنند.

ویژگی کفش ایمنی استاندارد جوشکاری

جوشکاری نیز یکی دیگر از مشاغل پرخطر است که در صورت عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، ممکن است برای افراد آسیب‌های جدی به بار بیاورد. منظور از تجهیزات ایمنی مناسب تجهیزاتی مانند کفش، لباس، دستکش، ماسک جوشکاری و… است.

شما می‌توانید تمامی این تجهیزات را با مراجعه به سایت فروشگاهی مجموعه نیکوکار با قیمتی استثنائی خریداری کنید. همانطور که می‌دانید در جوشکاری امکان پرتاب شدن مواد داغ و سوزانده به پاها و سایر قسمت‌های بدن وجود دارد.

با پوشیدن کفش ایمنی استاندارد می‌توان از سوختگی پا تا حد ممکن جلوگیری کرد. با توجه به این توضیحات باید گفت کفش ایمنی استاندارد جوشکاری باید مقاومت بالایی در برابر مواد داغ و سوزانده داشته باشد و از طرفی این کفش‌ها باید در برابر الکتریسیته نیز مقاومت بالایی داشته باشند.

در واقع کفش ایمنی استاندارد جوشکاری باید نارسا باشد.

ویژگی کفش ایمنی استاندارد نجاری

نجاری یکی از مشاغلی است که در آن ابزارها و قطعات برنده زیادی وجود دارد. برخی از این ابزارآلات شامل اره میزی، اره برقی، میخ، رنده، فرز مینیاتوری، فرز انگشتی، میخکوب و… است. همانظور که می‌دانید در صورت برخورد این ابزارآلات و قطعات به پا جراحات وخیمی ممکن است به بار بیاید بنابراین توصیه می‌شود در هنگام کار حتما از کفش‌های ایمنی استاندارد استفاده کنید.

دقت داشته باشید که معمولا ابزارآلات نجاری به منظور برش و حکاکی چوب، دارای قدرت و سرعت بالایی هستند و در صورت برخورد به اعضای بدن سبب آسیب جدی می‌شود.

کفش‌های ایمنی استاندارد نجاری دارای طراحی‌های خاصی هستند، به طور مثال قسمت جلویی کفش دارای محافظ درونی است تا در صورت افتادن ابزارآلات و سایر تجهیزات، آسیب‌های احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهد.

ویژگی کفش ایمنی استانداردکفش‌های ایمنی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

تاکنون سعی داشتیم به ویژگی کفش ایمنی استاندارد هر حرفه بپردازیم اما در این قسمت سعی داریم به بررسی کلی ویژگی‌های کفش‌های ایمنی بپردازیم. ویژگی‌های کفش‌های ایمنی عموما باید تابع موارد زیر باشد:

  1. ضد ضربه و فشار
  2. ضد پارگی و ضد سایش
  3. مقاومت در برابر اسید و مواد شیمیایی
  4. مقاوما بالا در برابر نفوذ رطوبت
  5. طول عمر بالا
  6. مقاوم در برابر حرارت و دمای بالا

کلام آخر ویژگی کفش ایمنی استاندارد

وقتی به مشاغلی مانند جوشکاری، نجاری، آزمایشگاه‌ها، کشاورزان و… فکر می‌کنید ممکن است در نگاه اول در این مشاغل هیچ تهدیدی برای پاهای افراد وجود نداشته باشد اما اگر کمی نسبت به این موضوع ریزبین‌تر شوید و یا آمار و ارقام حوادث و آسیب‌های وارده را در سال چک کنید، متوجه میزان احتمال آسیب خواهید شد.

بهترین راه برای محافظت از پاها، استفاده از کفش‌های ایمنی مناسب است. خوشبختانه امروزه برای مشاغل مختلف کفش‌‌های ایمنی مختص به آن طراحی شده است و به راحتی می‌توان ریسک خطر را کاهش داد.

مجموعه نیکوکار در این مقاله قصد داشت به بررسی کامل ویژگی کفش ایمنی استاندارد بپردازد. امیدواریم نکات این مقاله نیز برای شما مفید واقع شده باشد.

شما می‌توانید بهترین کفش‌های ایمنی و استاندارد را از مجموعه نیکوکار با بهترین کیفیت تهیه کنید. با این مجموعه حتی نیازی نیست نگران قیمت‌های سرسام آور تجهیزات ایمنی باشید، زیرا که این مجموعه محصولات خود را بدون واسطه و به صورت مستقیم ارائه می‌دهد.