شستی اعلام حریق چیست؟ + معرفی 4 نوع آن

فهرست مطالب

شستی اعلام حریق چیست؟ + معرفی 4 نوع آن
شستی اعلام حریق چیست؟ + نحوه نصب آن

امروزه شستی‌های اعلام حریق (Manual call point) یکی از اصلی‌ترین تجهیزات ایمنی هستند که علاوه بر نصب در ساختمان‌های مسکونی، در بیشتر مکان‌های عمومی مانند ساختمان‌های تجاری، اداری، بیمارستان‌ها، سالن‌های پذیرایی و… اقدام به نصب آن می‌کنند. اگر شما هم نمی‌دانید که شستی اعلام حریق چیست، با ما همراه باشید.

با توجه به فواید و مزایایی که این محصول به همراه خود دارد، می‌توان به جرئت گفت شستی یا شاسی اعلام حریق اولین محصول ایمنی است که هر ساختمانی باید داشته باشد.

طبق تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، احتمال آتش سوزی‌های گسترده و به بار آمدن خسارات زیاد جانی و مالی در ساختمان‌ها و مکان‌هایی که دارای شستی اعلام حریق هستند، بسیار کاهش پیدا کرده است. افراد با کمک شستی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن از حریق پیش آمده باخبر می‌شوند و شروع به ترک محل می‌کنند.

آیا می‌دانید ویژگی‌ها و مزایای شستی اعلام حریق چیست؟ از محل دقیق نصب این محصولات مطلع هستید؟ انواع شستی اعلام حریق را می‌شناسید؟ اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر در مورد این محصول و ویژگی‌های آن هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مطلب با مجموعه نیکوکار همراه باشید.

مجموعه نیکوکار ارائه دهنده انواع شستی اعلام حریق است. شما می‌توانید بهترین محصولات ایمنی را از این مجموعه با بهترین قیمت تهیه کنید.

شاسی یا شستی  اعلام حریق چیست؟

در پاسخ به سوال شستی اعلام حریق چیست باید گفت، انواع شستی اعلام حریق (Manuall call point) یکی از تجهیزات ایمنی الکترونیکی هستند. این محصول زمان وقوع حریق شروع به اعلام خطر می‌کند و به ساکنین هشدار می‌دهد. شاسی اعلام حریق دارای قطعه‌ای به نام میکروسوئیچ می‌باشد که در زمان نرمال این قطعه قطع است و در زمان شروع حادثه، متصل می‌شود.

این محصول در حالت عادی به طور کامل غیر فعال است و فعالسازی‌ آن معمولا به صورت دستی انجام می‌شود.

شاسی یا شستی  اعلام حریق چیست؟انواع شستی اعلام حریق چیست؟

شستی‌های اعلام حریق نیز با توجه به نوع فعالسازی و ساختاری که دارند، دارای انواع مختلف می‌باشند. در ادامه به شما می‌گوییم که انواع شستی اعلام حریق چیست.

شستی شیشه شکستنی:

از نام این محصول می‌توان حدس زد که برای فعالسازی شستی شیشه شکستنی نیاز به شکستن شیشه است. زمان وقوع آتش سوزی افراد برای آگاه سازی سایر افراد شیشه تعبیه شده این سیستم را می‌شکنند.

شکستن شیشه به کمک دست یا ابزاری مانند چکش امکان پذیر است. ممکن است برای شما نیز این سوال پیش بیاید که آیا بعد شکستن شیشه باز هم می‌توان از این محصول استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، شستی شیشه شکستنی مجدد قابل استفاده است و امکان تعویض شیشه آن وجود دارد.

شستی فشاری (ریست پذیر):

فعالسازی این نوع شستی به نسبت نوع قبلی ساده‌تر است و همه افراد می‌توانند به راحتی در هنگام وقوع حادثه اقدام به فعالسازی آن کنند.

برای فعالسازی این سیستم تنها کافیست با دست، دکمه یا قطعه تعبیه شده را فشار دهید. امکان ریست کردن و استفاده مجدد از این سیستم نیز وجود دارد. زمانی که شستی اعلام حریق فشرده می‌شود، در کمترین زمان ( حدود 2 الی 3 ثانیه) شروع به هشدار و اطلاع رسانی می‌کند.

شستی اعلام حریق ضد آب:

نوع دیگری از انواع شستی اعلام حریق، مدل ضد آب است. از این محصول عمدتا در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود.

شستی‌های ضد انفجار:

شستی‌های ضد انفجار یکی از رایج‌ترین شستی‌ها هستند که علاوه بر استفاده در محیط‌های صنعتی در سایر مکان‌ها نیز استفاده می‌شوند. همانطور که می‌دانید در محیط‌هایی که موادی مانند گاز، بنزین، نفت و سایر مواد اشتعال زا وجود دارد، احتمال انفجار و حریق بسیار زیاد است.

اگر در چنین محیط‌هایی اقدام به نصب شستی‌های معمولی کنید، ممکن است این تجهیزات در اثر حریق از بین بروند که در این صورت نمی‌توان به راحتی همه افراد را از وقوع حریق مطلع ساخت. توصیه می‌شود در چنین مکان‌هایی شستی‌های ضد انفجارنصب کنید تا در صورت وقوع حریق نیز این شستی‌ها از بین نروند و امکان استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد.

انواع شستی اعلام حریق چیست؟نحوه نصب شستی‌ها چگونه است؟

حال که می‌دانید شستی اعلام حریق چیست، بهتر است نحوه‌ی نصب آن را آموزش دهیم. به منظور دسترسی بهتر و راحت‌تر افراد به شستی و برخی از استانداردهای دیگر، توصیه می‌شود در هنگام نصب این محصولات تابع موارد زیر باشید:

  1. اگر شستی‌ها را در ساختمان‌های مسکونی نصب کردید، حتما به تمامی ساکنین از جای دقیق شستی‌ها اطلاع دهید. در صورتی که این تجهیزات را در مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، ساختمان‌های تجاری، اداری و… نصب کردید، حتما از تابلو‌های راهنما و اطلاع دهنده استفاده کنید.
  2. در نظر داشته باشید که رنگ شستی باید با رنگ دیواری که این محصول بر روی آن متصل است، باید متضاد هم باشد. در صورتی همرنگی و یا نزدیک بودن رنگ‌ها به هم ممکن است افراد در زمان وقوع حادثه نتوانند، به راحتی این تجهیزات را بیابند.
  3. بهتر است در هر زون و منطقه حداقل یک شستی قرار دهید، تا همه افراد به محض مطلع شدن از حریق با طی کردن مسافت کوتاه به راحتی بتوانند، شستی اعلام حریق را به صدا دربیاورند.
  4. دقت داشته باشید که شستی‌ها نیز باید باهم فاصله مطمئن و استانداردی داشته باشند. به صورت کلی توصیه می‌شود بین این تجهیزات 15 الی25 متر فاصله قرار دهید.
  5. ارتفاع شستی‌های اعلام حریق نیز یکی از فاکتورهای مهمی است که در هنگام نصب این تجهیزات باید به آن توجه ویژه داشت. به صورت کلی توصیه می‌شود این محصولات را در فاصله 110 تا 140 سانتی متری از سطح زمین قرار دهید. در چنین فاصله‌ای همه افراد با هر قدی می‌توانند اقدام به فعالسازی این محصول کنند.
  6. توصیه می‌شود شستی‌ها را در مکان‌هایی مانند راهرو‌ها و پله‌های خروجی نصب کنید تا دسترسی افراد به آن‌ها آسان باشد.
  7. توصیه می‌شود برای ایمنی بیشتر یک مکان و اطفاء سریع آتش در کنار سیستم‌هایی مانند شستی اعلام حریق، سیستم‌های اطفاء آتش مانند جعبه آتش نشانی، اسپرینکلر و… قرار دهید.
  8. به منظور اطمینان از صحت شستی‌ها توصیه می‌شود، این محصولات را به صورت دوره‌ای چک کنید.

راهنمای خرید انواع شستی اعلام حریق از مجموعه نیکوکار

در این لحظه که می‌دانید شستی اعلام حریق چیست و چه انواعی دارد، اگر علاقه‌مند هستید با نصب شستی‌های اعلام حریق ساختمان خود را ایمن کنید و درصد احتمال خسارات جانی و مالی را کاهش دهید، پیشنهاد می‌شود این تجهیزات را از مجموعه معتبر نیکوکار تهیه کنید.

فروشگاه نیکوکار یکی از بهترین مجموعه‌ها برای خرید انواع تجهیزات ایمنی و آتش نشانی است. این فروشگاه به دلیل داشتن محصولات باکیفیت و مرغوب، طرفداران بسیار زیادی دارد.

قیمت مناسب محصولات فروشگاه نیکوکار به دلیل ارائه محصولات به صورت مستقیم و دریافت کمترین سود است. از دیگر مزایای این مجموعه، می‌توان به تنوع بالای محصولات آن اشاره نمود. به صورت کلی هر آنچه را که افراد برای ایمنی بیشتر نیاز داشته باشند، به راحتی می‌توانند از این مجموعه خریداری کنند. جالب است بدانید علاوه بر محصولات داخلی در سایت فروشگاهی مجموعه محصولاتی از برندهای خارجی نیز وجود دارد.

در صورت نیاز به هر گونه پشتیبانی و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید. کارشناسان تیم پشتیبانی صبورانه، آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. فروشگاه نیکوکار به سراسر ایران ارسال دارد و ارسال محصولات در کمترین زمان انجام می‌شود.