استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع چیست؟

استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع چیست؟

بدون شک تمامی افرادی که در ارتفاعات مشغول به کار هستند، باید سلامتی خود را در اولویت قرار دهند. همانطور که می‌دانید کار کردن در ارتفاعات همراه با ریسک بسیار زیادی است و تنها فاکتوری که سبب کاهش این ریسک می‌شود، استفاده از تجهیزات مناسب می‌باشد. آیا تاکنون نام تجهیزاتی مانند لنیارد را شنیده‌اید؟ با استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع آشنا هستید؟

لنیارد (Lanyard) یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی مناسب برای ارتفاعات می‌باشد. این محصول از سقوط افراد جلوگیری می‌کند و یا آسیب‌های احتمالی را به حداقل‌ترین حالت خود می‌رساند. این سیستم ایمنی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که این بخش‌ها شامل مواردی مانند کشش دهنده‌ها، پروانه‌ها، کمربند ایمنی و… است.

جالب است بدانید لنیاردها برای حفظ سلامتی افراد باید تابع استانداردهایی باشند. آیا با استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع آشنایی دارید؟ در ادامه قصد داریم به بررسی کامل استاندارهای لنیارد و تمامی نکاتی که لازم است در مورد این سیستم ایمنی بدانید، بپردازیم.

شما می‌توانید انواع لنیاردهای مورد نیاز خود را از فروشگاه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی نیکوکار با بهترین قیمت و مناسبترین کیفیت تهیه کنید.

لنیارد (Lanyard) چیست؟

قبل از پرداختن به استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع، بهتر است در ابتدا کمی با لنیاردها آشنا شویم. هدف طراحی لنیاردها جلوگیری از سقوط افراد است. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند و افراد با تناسب به حرفه و فعالیتی که در ارتفاع دارند باید نوع مناسب آن را انتخاب کنند.

به طور مثال حرفه و فعالیت برخی از افراد در ارتفاعات، این گونه است که باید دائم جابه‌جا شوند، طبیعی است که لنیارد مناسب این افراد با لنیارد کسانی که نیاز به حرکت ندارد و ثابت هستند، متفاوت باشد.

جالب است بدانید سالانه بسیاری از کسانی که در ارتفاعات مشغول به کار هستند، به دلیل عدم استفاده مناسب از وسایل ایمنی کار در ارتفاع جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار آسیب دیدگی‌های شدید می‎‌شوند. در نظر داشته باشید که بدون وجود این تجهیزات، افراد ممکن است با کوچک‌ترین لغزش و حواس پرتی سقوط کنند. لنیاردها احتمال آسیب را به کمترین حالت ممکن می‌رسانند.

استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع چیست؟استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع چیست؟

لنیاردها نیز مانند سایر تجهیزات و لوازم ایمنی باید تابع یک سری استانداردها باشند تا بتوانند از وقوع حادثه جلوگیری کنند. به صورت کلی رایج ترین استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع به صورت زیر می‌باشد:

  1. استاندارد ANSI/ASSE Z359:

یکی از رایج‌ترین استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع، استاندارد ANSI/ASSE Z359 می‌باشد. مهندسان صنعتی آمریکا و جامعه ایمنی حرفه‌ای آمریکا این استاندارد را به طور دقیق تعیین کردند. به صورت کلی این استانداردها شامل الزامات ایمنی برای سیستم‌های توقف سقوط، هارنس‌های تمام بدن، شوک گیرها، قرقره‌ها و… است.

  1. استاندارد EN 361:

 استاندارد EN 361 یکی از دقیق‌ترین استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع می‌باشد که توسط تیم‌های حرفه‌ای اروپایی تعیین شده است. لنیاردهایی که دارای این استانداردها می‌باشند از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند. جالب است بدانید این استاندارد شباهت‌های زیادی به استاندارد ANSI/ASSE Z359 دارد.

به صورت کلی هدف این استاندارد، این است که از سقوط جلوگیری کند و مانع از مرگ و یا آسیب دیدگی شدید افراد شود.

  1. استاندارد CSA Z259:

اگر به دنبال یک لنیارد مناسب و با ایمنی بالا هستید به احتمال زیاد نام استاندارد CSA Z259 به گوشتان خورده است. این استاندارد توسط سازمان‌های کانادا (CSA) تعیین شده است. لنیاردهایی که تابع این استانداردها هستند به صورت کلی برای مواردی مانند ساختمان سازی استفاده می‌شوند.

این استانداردها در مورد بخش‌هایی مانند کشش دهنده‌ها، کمربند ایمنی، پروانه‌ها و سایر اجزا است.

  1. استاندارد OSHA 1926. 502:

استاندارد OSHA 1926. 502 توسط سازمان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آمریکا یا همان OSHA تعیین شده است و هدف آن نیز حفظ سلامتی افرادی است که در ارتفاعات مشغول به کار هستند. این استاندارد از استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع را می‌توان یکی از دقیق‌ترین استانداردهای تعیین شده دانست و تمامی محصولات ایمنی تابع این دستورالعمل از ایمنی بسیار بالایی برخودار هستند.

ویژگی‌های مهم در استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع

  • مقاومت و ایمنی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که هر لنیارد باید دارای آن باشد. تجهیزات لنیارد به منظور حفظ سلامتی انسان‌ها باید تحت آزمایش قرار بگیرند. با توجه به این نکته توصیه می‌شود اگر لنیاردی دارید که مدت‌ها از آن استفاده نکردید، حتما قبل از استفاده آن را آزمایش کنید و تست سلامت بگیرید.
  •  لنیاردها نباید وزن زیادی داشته باشند. در صورتی که وزن آن‌ها استاندارد نباشد، ممکن است افراد در هنگام کار راحتی کافی را نداشته باشند و یا به راحتی نتوانند حرکت کنند.
  • در صورتی که لنیارد شما دچار خراشیدگی و یا هر گونه آسیب دیدگی شده است، از استفاده از آن‌ها صرف نظر کنید.
  • لنیاردها دارای تحمل وزن‌های مختلف هستند در هنگام خرید به وزن این محصولات دقت داشته باشید.
  • کمربندهای ایمنی لنیاردها را طی دوره‌هایی منظم چک کنید و از سلامت آن‌ها اطمینان یابید.
  • در صورت امکان از لنیاردهای شوک گیر استفاده کنید تا در صورت وقوع حادثه خسارات تا حد ممکن کاهش بیابد و فرد با مشکلاتی مانند قطع نخاع روبه‌رو نشود.
  • سعی کنید لنیاردها را از فروشگاه‌های معتبر همچون مجموعه نیکوکار تهیه کنید تا از سلامت و کیفیت آن‌ها اطمینان لازم را پیدا کنید.

ویژگی‌های مهم استانداردهای لنیارد کار در ارتفاعاستفاده از لنیارد به چه کسانی توصیه می‌شود؟

استفاده از لنیاردها به تمامی کسانی که با ارتفاعات سروکار دارند توصیه می‌شود اما به صورت کلی بهتر است گروه‌های زیر از لنیاردها استفاده کنند:

  • افرادی که با دکل‌های نفتی، مخابراتی و برقی سروکار دارند.
  • افرادی که وظیفه شست و شو و تمیزکاری شیشه‌های ساختمان‌های بلند و برج‌ها را به عهده دارند.
  • کلیه فعالیت‌ها و اعمال ساختمان سازی که در ارتفاعات انجام می‌شود.
  • افرادی که درختان بلند را هرس می‌نمایند.
  • و…

دقت داشته باشید که در هنگام خرید لنیاردها، به فعالیت و شغل خود نیز توجه ویژه داشته باشید و لنیارد را متناسب با شغل خود تهیه کنید. شما می‌توانید انواع لنیاردها مانند لنیاردهای افقی و عمودی را با بهترین کیفیت از مجموعه معتبر نیکوکار تهیه کنید.

کلام پایانی استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع

لنیاردها یکی از مهم‌ترین تجهیزات کار در ارتفاع محسوب می‌شوند که انواع مختلفی دارند. این قطعه به صورت کلی ساختاری ساده دارد اما همین ساختار ساده جان بسیاری از افراد را از خطر سقوط نجات می‌دهد.

در این مطلب سعی داشتیم به بررسی استانداردهای لنیارد کار در ارتفاع بپردازیم. امیدواریم نکات این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید انواع لنیاردها و سایر تجهیزات ایمنی را بدون واسطه و به صورت مستقیم از مجموعه نیکوکار تهیه کنید. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر، با تیم پشتیبانی این مجموعه تماس بگیرید.

مشاوره رایگان 09356407035