انواع شیرهای آتش نشانی

انواع شیرهای آتش نشانی + ویژگی‌ها و کاربردها

یکی از حوادث هولناکی که سالانه خسارات جانی و مالی زیادی را به بار می‌آورد، آتش سوزی است. خوشبختانه با گسترش علم و فناوری‌ها تجهیزات اطفاء آتش بسیار پیشرفت کرده است. تجهیزات نوین مانند انواع شیرهای آتش نشانی قادر هستند انواع آتش‌ها را در کمترین زمان خاموش کنند.

یکی از تجهیزات پرطرفدار برای اطفاء آتش، شیر‌های آتش نشانی است. آیا تاکنون این شیرها را در خیابان‌ها یا معابر دیده‌اید؟ شیر‌‌های آتش نشانی را معمولا در مکان‌های مختلفی مانند عابر‌های پیاده، جاده‌ها، پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی و… نصب می‌کنند.

نصب و استفاده از شیرهای آتش نشانی نسبت به سابق رایج‌تر شده است زیرا با کمی فکر می‌توان به این نتیجه رسید که هزینه‌ای که در قبال خرید و نصب شیرهای آتش نشانی پرداخت می‌کنید، در قبال هزینه‌های هنگفتی که در اثر آتش سوزی‌های گسترده پیش می‌آید، هیچ است. از طرفی استفاده از تجهیزاتی مانند شیرهای آتش نشانی، با جلوگیری از انتشار آتش، از جان و سلامت افراد نیز محافظت می‌کند.

اگر قصد دارید با ماهیت، چگونگی عملکرد و انواع شیرهای آتش نشانی بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شیر آتش نشانی چیست؟

شیرهای آتش نشانی را با نام شیرهای هیدرانت نیز می‌شناسند. استفاده از این محصول به خودی خود ممکن نیست و برای استفاده باید از آچار مخصوصی استفاده کرد که این آچار در دست ماموران آتش نشانی قرار دارد. به صورت کلی باید گفت شیرهای آتش نشانی تنها برای استفاده توسط ماموران آتش نشانی تعبیه شدند.

انواع شیرهای آتش نشانی از آنجایی که به آب منطقه وصل می‌شوند، در زمان اطفاء آتش به ماموران این امکان را می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به خاموش کردن آتش کنند. در واقع این شیر‌ها به فرایند خاموش کردن آتش سرعت می‌بخشند.

انواع شیرهای آتش نشانیانواع شیرهای آتش نشانی

جالب است بدانید شیرهای آتش نشانی بر اساس نوع قرارگیری، اندازه و… به شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارند. به صورت کلی می‌توان انواع شیرهای آتش نشانی را به صورت زیر دسته بندی کرد:

1. شیرهای آتش نشانی ایستاده یا هیدارنت (Hydrant valves):

شیرهای آتش نشانی ایستاده از رایج‌ترین شیرها هستند که به احتمال زیاد این شیرها را در خیابان‌ها دیده باشید. معمولا شیرهای آتش نشانی ایستاده به رنگ قرمز هستند. این محصولات برای نصب در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، معابر عمومی، مکان‌های صنعتی، مراکز نفتی، در کنار مدارس و… مناسب هستند.

یکی از مزایای انواع شیرهای آتش نشانی ایستاده به نسبت شیرهای آتش نشانی زیر زمینی این است که این شیرها در صورت بارندگی پوشیده نمی‌شود اما شیرهای زیر زمینی با بارش برف کاملا پوشیده می‌شوند و یافتن آن‌ها کمی سخت می‌باشد.

جالب است بدانید این محصول خود دارای دو نوع می‌باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • شیرهای آتش نشانی ایستاده تر:

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا نام برخی شیرهای آتش نشانینوع ایستاده، تر است؟ این شیرها به دلیل اینکه همیشه محفظه آن‌ها پر از آب است به این نام شناخته می‌شوند. شیر آتش نشانی با محفظه تر دارای شیر اصلی نمی‌باشند.

  • شیرهای آتش نشانی ایستاده خشک:

شیرهای آتش نشانی با محفظه خشک دقیقا برعکس شیرهای آتش نشانی با محفظه تر هستند. درون محفظه این شیرها در حالت عادی آب وجود ندارد و تنها درصورتی که این شیرها باز شوند آب به درون محفظه هدایت می‌شود. اگر بخواهیم این محصول را از نظر قیمت با شیر ایستاده تر مقایسه کنیم، باید بگوییم قیمت این شیر کمی گران‌تر می‌باشد.

شلنگ آتش نشانی که به این شیر متصل می‌شود باید خروجی با سایز ۱/۲ ،۲ و ۳ و ۴ اینچ داشته باشد.

2. شیرهای آتش نشانی زیر زمینی

تمامی تجهیزات مربوط به شیرهای آتش نشانی زیر زمینی بر خلاف شیر ایستاده، در زیر زمین قرار گرفته است. یکی از مزایای این شیر به نسبت شیرهای ایستاده این است که در مکان‌هایی که شیرهای آتش نشانی زیر زمینی وجود دارد مانعی برای پارک خودرو وجود ندارد زیرا فضایی را بر روی زمین اشغال نمی‌کند.

شیرهای آتش نشانی زیر زمینی دارای شیر قطع و وصل جریان آب می‌باشد.

نکته: اگر قصد خرید انواع شیرهای آتش نشانی را دارید، باید بگوییم در خرید این شیرها به کیفیت آن‌ها توجه زیادی داشته باشید. در صورتی که این محصولات از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، با کوچک‌ترین ضربه و فشاری ممکن است آسیب ببینند و نیاز به تعویض پیدا کنند. به منظور خرید شیرهای آتش نشانی باکیفیت شما عزیزان می‌توانید به فروشگاه نیکوکار مراجعه کنید. شیرهای آتش نشانی مانند شیر هیدرانت آتش نشانی و شیر فلکه آتش نشانی 1.5 اینچ برنجی مدل آریا کوپلینگ در این فروشگاه موجود می‌باشد.

خرید انواع شیرهای آتش نشانیانواع شیرهای آتش نشانی ایستاده تر و خشک مناسب چه مناطقی هستند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در انتخاب شیرهای ایستاده تر و خشک برای یک مکان، باید به نوع آب وهوای منطقه توجه کرد. همانطور که قبلا ذکر شد درون محفظه این شیرها آب و مواد دیگر وجود دارد، در صورتی که طراحی این محصول با آب‌هوای منطقه همخوانی نداشته باشد، ممکن آب و مواد یخ بزنند و در هنگام وقوع آتش سوزی شیر آتش سوزی عملا بی‌فایده باشد.

با توجه به این موضوع  باید گفت انواع شیرهای آتش نشانی با محفظه تر برای مناطق سردسیر اصلا مناسب نمی‌باشند و شیرهای ایستاده با محفظه خشک برای مناطق سردسیر و کوهستانی نیز مناسب هستند. استفاده از شیرهای ایستاده خشک در نواحی دیگر نیز امکان پذیر می‌باشد و مشکلی در فرایند اطفاء حریق ایجاد نمی‌شود.

خرید انواع شیرهای آتش نشانی از فروشگاه معتبر نیکوکار

فروشگاه نیکوکار یکی از بهترین مجموعه‌ها برای خرید انواع تجهیزات ایمنی و انواع شیرهای آتش نشانی است. از آنجایی که فروشگاه نیکوکار بر کیفیت اجناس تاکید بسیاری دارد، شما می‌توانید با خیالی آسوده و بدون نگرانی از این مجموعه محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

فروشگاه نیکوکار علاوه بر ارائه محصولات باکیفیت، دارای قیمت مناسبی نیز می‌باشد. قیمت مناسب محصولات به دلیل حذف حداکثری واسطه‌ها است. در واقع شما عزیزان با فروشگاه نیکوکار می‌توانید هم قیمت مناسب و هم کیفیت عالی را تجربه کنید.

تنوع محصولات این مجموعه بسیار بالا است و هر آنچه را که برای ایمنی بیشتر نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی از میان انبوهی از محصولات موجود در این فروشگاه تهیه کنید. با محصولات نیکوکار، ایمنی بیشتر را به خود و عزیزانتان هدیه دهید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه نیکوکار 02166973956 تماس بگیرید.

مشاوره رایگان 09356407035