مایع داخل اسپرینکلر

مایع داخل اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلر یکی از محبوب‌ترین تجهیزات برای اطفاء آتش محسوب می‌شود که حتی گذشت زمان سبب کاهش محبوبیت آن نشده است. طرفداران این محصول روز به روز بیشتر می‌شوند و دلیل آن هم این است که افراد به این نکته پی برده‌اند که هزینه‌ای که برای خرید این تجهیزات می‌پردازند، در قبال هزینه و خسارت‌های هنگفت مالی و جانی هیچ است. به همین دلیل در این نوشتار به یکی از سوالات رایج یعنی مایع داخل اسپرینکلر می‌پردازیم.

یکی از سوالاتی که عموما افراد هنگام خرید یا نصب اسپرینکلر با آن مواجه می‌شوند این است که چه نوع مایع و موادی درون این محصول وجود دارد؟ یا ترکیبات مایع داخل اسپرینکلر چیست که در کمترین زمان سبب اطفاء آتش می‌شود؟

برای دریافت پاسخ کامل این سوالات تا پایان این مقاله با مجموعه نیکوکار همراه باشید.

اسپرینکلر چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع اینکه درون اسپرینکلر چه نوع مایعی وجود دارد بهتر است در ابتدا به طور خلاصه به بررسی این محصول بپردازیم. اسپرینکلر در واقع یکی از تجهیزات اطفاء آتش است که در مدل‌های مختلف بر روی سقف یا دیوار مکان‌هایی مانند هتل‌ها، مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری، خوابگاه‌های دانشجویی، بیمارستان‌ها و… نصب می‌شوند. کاربرد این محصول را به صورت کلی می‌توان دو مورد زیر دانست:

  1. کمک به اطفاء آتش در سریعترین زمان ممکن
  2. استفاده به عنوان خنک کننده‌ها در شرایط اضطراری

مایع داخل اسپرینکلر چیست؟مایع داخل اسپرینکلر چیست؟

همانطور که می‌دانید حسگر اسپرینکلرها در هنگام وقوع حادثه با دریافت مواردی مانند افزایش بیش از اندازه دمای محیط و یا جمع شدن دود در محیط فعال می‌شوند و به منظور اطفای آتش مایعی را به اطراف پخش می‌کنند.  ترکیبات موجود در این مایع از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می‌کند و در نهایت آتش در کمترین زمان ممکن خاموش می‌شود.

اسپرینکلرها دارای یک بخش حباب شیشه‌ای شکل هستند که این حباب در هنگام فعال شدن حسگرها به منظور اطفای آتش می‌شکند.  درون این حباب ترکیبات به دو صورت مایع و گاز هستند که این ترکیبات دارای درجه انبساط  بسیار بالا می‌باشند.

اگر بخواهیم عملکرد مایع داخل اسپرینکلر را شرح دهیم باید گفت در زمان افزایش دما مایع درون حباب انبساط می‌یابد  و به گاز موجود در حباب فشار زیادی نیز وارد می‌شود. طی این فشار گاز موجب باز شدن نازل آب و در نهایت شکستن حباب و پخش آب در محیط می‌شود.

جالب است که بدانید در مایع داخل اسپرینکلر از الکل نیز استفاده شده است. وجود الکل به این دلیل است که زمانی که حرارت به حباب می‌رسد، الکل این حرارت را به سرعت افزایش می‌دهد و فرایند خاموش کردن آتش به سرعت انجام می‌شود. در واقع الکل تسریع بخش این فرایند به حساب می‌آید.

حجم مایع داخل اسپرینکلر چه میزان است؟

امروزه اسپرینکلرها در سایزها و مدل‌های مختلف در بازار وجود دارند، طبیعی است که هرچه اسپرینکلر بزرگتر باشد حجم مایع موجود در آن نیز بیشتر است. در واقع حجم مایع اسپرینکلر بستگی به حجم حباب شیشه‌ای آن دارد. به عبارتی هر چه حباب شیشه‌ای موجود در اسپرینکلرها بزرگتر باشد، در واقع حجم مایعی بیشتری درون آن جای داده است.

مایع داخل اسپرینکلر چه رنگی است؟مایع داخل اسپرینکلر چه رنگی است؟

الکل موجود در اسپرینکلرها در دماهای مختلف تغییر رنگ می‌دهد و همین امر سبب می‌شود شما حباب شیشه‌ای را به رنگ‌های مختلف ببینید.

  • بنفش و آبی: زمانی که دما به 183 درجه سانتی گراد برسد مایع درون حباب به رنگ بنفش در می‌آید و هنگامی دما به 141 درجه سانتی گراد برسد این مایع به رنگی آبی دیده می‌شود. در واقع رنگ آبی و بنفش نشان دهنده دمای بسیار بالای محیط هستند.
  • نارنجی: مایع اسپرینکلر هنگامی به این رنگ در می‌آید که به دمای 57 درجه سانتی گراد برسد.
  • قرمز: رنگ قرمز زمانی نشان داده می‌شود که دمای محیط به 67 درجه سانتی گراد برسد.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی بیشتر در رابطه با مایع داخل اسپرینکلر می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید.

خرید انواع اسپرینکلر از مجموعه معتبر نیکوکار

همانطور که می‌دانید مهم‌ترین نکته در خرید تجهیزات آتش نشانی، توجه به کیفیت مناسب آن‌ها است. در صورتی که این تجهیزات از کیفیت خوب برخوردار نباشند ممکن است در هنگام حادثه عملکرد آن‌ها با اختلال مواجه شود. توصیه می‌شود برای خرید چنین تجهیزاتی حتما به فروشگاه‌های معتبری همچون فروشگاه اینترنتی نیکوکار مراجعه کنید.

فروشگاه نیکوکار ارائه دهنده انواع محصولات ایمنی و آتش نشانی است. اگر به دنبال خرید انواع اسپرینکلر هستید شما می‌توانید این محصولات را با قیمت استثنائی و کیفیت بالا از این مجموعه تهیه کنید.

تنوع محصولات موجود در این فروشگاه آنچنان بالا است که شما عزیزان هر آنچه را که نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان از میان انبوهی از محصولات انتخاب و خرید کنید.

 

مشاوره رایگان 09356407035