0
کپسول آتش نشانی هالوژنه، خموش کننده دستی

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست و عملکرد آن چگونه است؟

خاموش کننده‌های دستی یا همان کپسول‌های آتش نشانی استفاده گسترده‌ای از خودروهای شخصی گرفته تا محیط‌های صنعتی دارند. از مزایای بارز این کپسول‌ها راحتی حمل و متنوع بودن آن‌هاست که هر کدام را برای خاموش کردن حریق خاصی مناسب کرده است. احتمالا تا به حال کپسول آتش نشانی هالوژنه به گوشتان خورده است که یکی از ترکیبات مورد استفاده در این خاموش کننده گاز هالوژن است.

در این مقاله از وبلاگ نیکوکار می‌خواهیم اطلاعات کامل‌تری و دقیق‌تری از خاموش کننده هالوژن در اختیار شما قرار دهیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

مواد هالوژنه عمدتا از چند عنصر اصلی تشکیل می شوند که می توانند شامل کلر، هیدروفلوئر و ید باشند. برای افزودن خاصیت خاموش کنندگی و توان استفاده در اطفا حریق این مواد دستخوش تغییراتی چند می شوند و سپس آماده استفاده در سیستم های اطفا حریق حاوی مواد هالوژنه می شوند.

اما استفاده از این گازها به دلیل آسیب به لایه اوزن و نیز سمی بودن ممنوع شد و تولید آن‌های از سال 1994 متوقف گردید. بعد از آن با تحقیقات گسترده‌ای که بر روی این گازها نجام شد، گازهای جایگزین بسیاری معرف شدند که ضمن برطرف شدن اثرات زیانبار آن‌ها بر روی محیط دارای تاثیرات مشابهی برای اطفا حریق هستند. نمونه‌ای از این گازها که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد گاز هالوترون و FE-36 است.

معروف‌ترین این گازها گاز هالون 1211 و هالون 1301 است که معنی این اعداد به شرح زیر است:

  • عدد اول از سمت چپ: نشان دهنده تعداد اتم‌های کربن موجود در ماده
  • عدد دوم از سمت چپ: نشان دهنده تعداد اتم‌های فلور موجود در گاز
  • عدد سوم از سمت چپ: نشان دهنده تعداد اتم‌های کلر در گاز هالوژن
  • عدد چهارم: تعداد اتم‌های بروم
  • عدد پنجم: تعداد اتم‌های ید (در صورتی که این عدد نباشد نشان دهنده این است که از عنصر ید در این گاز استفاده نشده است).

 عملکرد گاز هالوژن درخاموش کننده هالوژن هنگام خاموش کردن حریق چگونه است؟

گاز هالون موجود در این کپسول به صورت مایع تحت فشار ذخیره شده است. این گاز در آتش اختلال شیمیایی ایجاد کرده و با از بین بردن شعله‌های آتش از گسترش حریق جلوگیری می‌کند.

کپسول آتش نشانی هالوژنه، خاموش کننده دستی

از مزایای استفاده از این کپسول این است که بعد از استفاده هیچ ردی از خود به جای نمی‌گذارد و بعد از خاموش شدن آتش هیچ مواد اضافی را در محل نخواهید دید. این کپسول برای خاموش کردن آتش سوزی‌های گروه A، B و C مناسب بوده و معمولا در حریق‌های ناشی از لوازم برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین محل برای نگهداری کپسول‌های هالوژنه اتاق سرور، هواپیما، کشتی و اتاق کامپیوتر

انواع کپسول‌های آتش نشانی هالوژنه در چند دسته قرار می‌گیرند؟

انواع خاموش کننده‌های هالوژنه به شرح زیر هستند:

نوع سقفی که به صورت اتوماتیک عمل می‌کند: این نوع از کپسول‌ها در ظرفیت‌های 3-9-12 کیلوگرم ساخته می‌شوند و عملکرد آن‌ها به صورت اتوماتیک است. این خاموش کننده‌ها معمولا در محل مناسبی بر روی سقف نصب می‌شوند. راه خروج مایع به وسیله شیشه کوچکی که داخل آن مواد شیمیایی وجود دارد، بسته می‌شود.

هنگامی‌ که در محل آتش سوزی رخ می‌دهد، حرارت ناشی از آتش به  شیشه حاوی مواد شیمیایی که در واقع یک نوع الکل است رسیده و با منبسط شدن ماده داخل شیشه، شیشه می‌شکند. در نتیجه هالون داخل کپسول به بیرون پاشیده و با دریافت حرارت به صورت بخار در می‌آید. این بخار بر روی حریق نشسته و موجب خفگی آتش می‌شود.

نوع شیشه‌ای یا بولینگی که با پرتاب مواد روی حریق عملیات اطفا حریق را انجام می‌دهد: در این خاموش کننده مواد هالوژنه داخل شیشه‌هایی به شکل بولینگ و با ظرفیت 1200 گرم قرار می‌گیرند. وقتی که حریق رخ می‌دهد با شکستن شیشه ماده هالوژنه داخل آن خارج شده و عملیات اطفا حریق را انجام می‌دهند.

حباب‌های شیشه‌ای این دستگاه انواع گوناگونی دارند که هر کدام به درجه خاصی از حرارت حساس هستند و با رسیدن دما به این درجه می‌شکنند.

نوع استوانه‌ای: این نوع خاموش کننده به دو صورت دستی و اتوماتیک قابل استفاده است. اگر این کپسول در محلی بر روی دیوار نصب باشد هنگام آتش سوزی در آن محل کسی حضور نداشته باشد و حرارت به حباب حاوی مواد شیمیایی برسد شیشه می‌شکند و ماده هالوژنه از آن خارج می‌شود.

کپسول آتش نشانی هالوژنه از کجا بخریم؟

مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی و ایمنی نیکوکار ارائه دهنده انواع کپسول آتش نشانی هالوژنه در تهران است. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات درباره کپسول آتش نشانی یا استعلام قیمت کپسول آتش نشانی هالوژنه با شماره‌های 02166973956 و 09356407035  تماس حاصل نمایید.

مشاوران و متخصصان نیکوکار در طول 7 روز هفته آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالاتتان درباره تمامی محصولات هستند و با راهنمایی شما را در خرید هر چه بهتر یاری خواهند کرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان 02166973956