تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی، انجام تست هیدرواستاتیک

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

صحت و سلامت بدنه یکی از موارد بسیار مهم در مخازن تحت فشار بوده و بروز هرگونه مشکلی در این زمینه می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به وجود آورد؛ از این رو تمامی مخازن تحت فشار حاوی مواد گازی یا مایع باید به صورت دوره‌ای تست شوند. یکی از این تست‌ها، تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی است که به صورت دوره‌ای در مراکز مخصوصی انجام می‌گیرد. در این مطلب از وبلاگ نیکوکار به تمامی آنچه که نیاز است تا در مورد این تست بدانید، خواهیم پرداخت. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

تست هیدرو استاتیک کپسول آتش نشانی چیست؟

تست هیدرواستاتیک  یکی از انواع تست‌هایی است که جهت اطلاع از سالم بودن استحکام و نشتی مخازن تحت فشار از جمله کپسول آتش نشانی انجام می‌گیرد. تست هیدرواستاتیک یک استاندارد جهانی برای اینگونه مخازن بوده و تنها مختص کپسول‌های آتش نشانی نیست.

دیگ‌های بخار و سیلندرهای گاز از جمله مخازنی هستند که باید این تست بر روی آن‌ها انجام شود.

نحوه انجام تست هیدرواستاتیک چگونه است؟

مراحل انجام تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی به شرح زیر است:

1-بررسی نشتی کپسول آتش نشانی: یکی از الزامات انجام تست هیدرواستاتیک بررسی نشتی در کپسول آتش نشانی است، در این حالت داخل مخزن مورد نظر را با یک سیال مخصوص پر می‌کنند و فشار مورد نظر را تا فشار آزمایش افزایش می‌دهند.

بعد از بستن سوراخ فشار تزریق، در صورتی که میزان فشار کاهش یابد، کپسول آتش نشانی نشتی دارد و باید نسبت به رفع آن اقدام نمود. ولی اگر در میزان فشار هیچ تغییری ایجاد نشد در آن حالت کپسول کاملا سالم است.

2-تخلیه فشار: تخلیه فشار باید در مراکز مخصوصی توسط کارشناسان انجام بگیرد تا موجب آسیب به محیط زیست و آلودگی نشود.

3-بازرسی خارجی سیلندرها: در این مرحله هرگونه ترک، برآمدگی، فرورفتگی و … مورد بررسی قرار می‌گیرد. زیرا این نشانه‌ها می‌توانند در عملکرد کپسول اختلال ایجاد کنند.

4-بررسی داخلی بدنه مخزن: این بررسی‌ها معمولا از محلی که شیر باز می‌شود انجام می‌گیرد و جهت بررسی دقیق‌تر از لامپ‌ها استفاده می‌شود.

5-شست و شوی داخلی سیلندر: در داخل مخزن آلودگی‌ها و چربی‌هایی وجود دارد که هنگام انجام تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی این موارد افزایش می‌یابد، بنابراین شست و شوی این موارد امری ضروری است.

6-انجام تست هیدرواستاتیک در 3 مرحله: در نهایت انجام این تست در 3 مرحله ورودی، واترجت و خروجی انجام می‌گیرد.

7- ثبت نتایج و بستن شیر سیلندر: پس از انجام تمامی مراحل فوق نوبت آن می‌رسد که تمامی نتایج با دقت ثبت شود و در نهایت شیر سیلندر مطابق استانداردهای تعریف شده، بسته شود.

دو نکته مهم در مورد تست هیدرواستاتیک:

  • انجام آزمون‌های هیدرواستاتیک مخازن خاموش کننده باید توسط افراد متخصص در این زمینه و دارنده پروانه صلاحیت انجام بگیرد.
  • تاریخ و زمان آزمون بعد از برگزاری بر روی بدنه حک شود یا برچسب زده شود تا ماده خاموش کننده جهت شارژ آماده گردد.

زمان تست هیدرواستاتیک کپسول‌های آتش نشانی چگونه است؟

زمان و فشار تست انواع کپسول‌ها به صورت جدول زیر است:

نوع کپسول

زمان تست

فشار تست

کپسول‌های پودر و گاز

هر 2 سال یکبار

3 برابر فشار کارکرد

کپسول‌های آب و گاز و فوم

هر 1 سال یکبار

1.5 برابر فشار کارکرد

کپسول‌های CO2

هر 5 سال یکبار

پنج سوم فشار کارکرد

 

انجام تست هیدرواستاتیک چه ضرورتی دارد؟

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که انچام این تست چه ضرورتی دارد؟ در جواب این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که بیشتر کپسول‌های آتش نشانی در معرض از دست دادن فشار و آسیب‌های محیطی هستند. بنابراین انجام اینگونه تست‌ها نه تنها موجب افزایش طول عمر مخازن می‌شود بلکه از به وجود آمدن خطرات احتمالی در زمان استفاده از کپسول‌ها جلوگیری می‌کند.

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی، انجام تست هیدرواستاتیک

محصولات آتش نشانی با گارانتی معتبر را از کجا بخریم؟

صنایع فلزی نیکوکار، مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی در تهران است. چنانچه قصد خرید لوازم ایمنی آتش نشانی را دارید می‌توانید این محصولات را از فروشگاه نیکوکار خریداری نمایید. مجموعه نیکوکار تمام محصولات خود را با گارانتی‌های معتبر و مطابق استانداردهای آتش نشانی عرضه می‌کند. لازم به ذکر است که تمامی محصولات این فروشگاه با قیمت منصفانه و با حذف واسطه‌های فروش عرضه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌های 02166973956 و 09356407035 تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

 

مشاوره رایگان 09356407035