0
آموزش نصب دتکتور اعلام حریق، خرید دتکتور دودی

آموزش نصب دتکتور اعلام حریق + نکات مهم تعمیر و نگهداری

نصب سیستم اعلام حریق به عنوان یکی از الزامات اصلی آتش نشانی در بسیاری از ساختمان‌ها به شمار می‌رود. دتکتورها به عنوان قلب سیستم کشف و اعلام حریق شناخته می‌شوند. وظیفه دتکتورها شناسایی علائم آتش سوزی است. برخی از دتکتورها به صورت مجزا به آژیر اعلام خطر متصل می‌شوند؛ اما برخی دیگر نیز به پنل مرکزی متصل شده و سیگنال‌هایی را به آن ارسال می‌کنند. دو نوع  دتکتور دودی و دتکتور حرارتی به عنوان مدل‌های اصلی دتکتورها شناخته می‌شوند. البته اولویت با انتخاب دتکتور دودی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم آموزش نصب دتکتور اعلام حریق دودی را به همراه نکات مهم تعمیر و نگهداری این تجهیز آماده کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آموزش نصب دتکتور اعلام حریق، خرید دتکتور دودی

انتخاب مکان‌های مناسب برای نصب دتکتور دودی

قبل از پرداختن به آموزش نصب دتکتور اعلام حریق، بد نیست که به یک سؤال مهم پاسخ دهیم. چگونه مکان‌های مناسب برای نصب این تجهیز را انتخاب کنیم؟ اولین نکته آن است که در تمام طبقات یک ساختمان باید نسبت به نصب این تجهیز برنامه‌ریزی کنید. از جمله مکان‌های مهم در هر طبقه که نیاز به نصب دتکتور دودی دارند، عبارت‌اند از:

  • اتاق خواب، پذیرایی و آشپزخانه در واحدهای مسکونی
  • زیرزمین
  • اتاق شیروانی
  • انباری‌ها
  • راه‌پله‌ها
  • تمام مغازه‌ها در ساختمان‌های تجاری

یک نکته مهم در خصوص نصب دتکتور دودی در آشپزخانه وجود دارد. این تجهیز را در فاصله حداقل 3 متری با وسایل پخت و پز نصب کنید. این کار باعث می‌شود دود ناشی از پخت و پز باعث ایجاد آژیر خطر دتکتور نشود.

آموزش نصب دتکتور اعلام حریق، خرید دتکتور دودی

امکان نصب دتکتورهای دودی روی دیوار نیز وجود دارد؛ اما بدیهی است که این تجهیز روی سقف بهترین عملکرد را نشان می‌دهد. اگر به هر دلیل امکان نصب دتکتور در سقف وجود ندارد، باید آن را در بالاترین نقطه دیوار نصب کنید.

مراحل نصب دتکتور اعلام حریق

کلیه دتکتورهای دودی که در یک ساختمان نصب می‌کنید را از یک برند تهیه کنید. سازگار نبودن دتکتورها باعث اختلال در عملکرد هماهنگ آن‌ها می‌شود و این موضوع قطعا مشکل‌ساز می‌شود. برای آموزش نصب دتکتور اعلام حریق، باید ابزار مورد نیاز را قبل از هر اقدامی مهیا کرد. از جمله مهم‌ترین وسایلی که برای این منظور مورد نیاز است، عبارت‌اند از:

  • دتکتور دودی به تعداد لازم
  • پیچ گوشتی
  • مته
  • پیچ‌های دیواری
  • سیم‌چین
  • باتری

با این توضیحات برای نصب دتکتور دودی باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:‌

آموزش نصب دتکتور اعلام حریق، خرید دتکتور دودی

1. تعیین محل نصب دتکتور اعلام حریق

در گام اول باید محل‌های نصب دتکتور دودی را تعیین کنید. در این خصوص بالاتر توضیح دادیم. پس از تعیین محل نصب این تجهیز، باید به سراغ خرید دتکتور دودی بروید. فروشگاه اینترنتی نیکوکار عرضه کننده تجهیزات اعلام حریق، بهترین و باکیفیت‌ترین دتکتورهای دودی موجود در بازار را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

دتکتور اعلام حریق را در نزدکی پنجره‌ها، درب‌ها یا مجاری ساختمان نصب نکنید. این موضوع باعث اختلال در عملکرد این تجهیز و تشخیص صحیح و سریع آتش‌سوزی می‌شود.

2. قطع برق سیستم اعلام حریق

نصب دتکتور دودی به عنوان یکی از مراحل نصب سیستم اعلام حریق شناخته می‌شود. بنابراین قبل از نصب دتکتور باید اقدامات خاصی را انجام دهید. از جمله این اقدامات می‌توان به نصب تابلوی برق سیستم اعلان حریق اشاره کرد. قبل از نصب دتکتور باید جریان برق تابلو را قطع کنید.

3. نصب صفحه دتکتور اعلام حریق

دتکتورهای دودی معمولا یک صفحه نصب دارند. با چرخاندن می‌توان لبه بالایی دتکتور را از صفحه نصب جدا کرد. صفحه نصب کمک می‌کند تا دتکتور روی سقف قرار بگیرد و همچنین تعویض باتری را آسان‌تر می‌کند. ابتدا محل قرارگیری صفحه نصب را با مداد روی سقف علامت می‌زنند. برای نصب این صفحات نیز معمولا دو پیچ لازم است.

لازم است که دو سوراخ در دیوار ایجاد شود. سپس در هر سوراخ یک رول پلاک قرار می‌گیرد. صفحه نصب در محل مورد نظر قرار گرفته و با پیچ‌ها به کمک پیچ گوشتی در موقعیت خود نصب می‌شوند. در زمان بستن پیچ‌ها باید توجه داشته باشید که صفحه نصب از جنس پلاستیک است. بنابراین نباید فشار زیادی به آن وارد کنید.

4. نصب باتری یا سیم‌کشی دتکتور

در ادامه آموزش نصب دتکتور اعلام حریق به مرحله سیم‌کشی یا تعبیه باتری می‌رسیم. برخی از دتکتورهای دودی با باتری تغذیه می‌شوند. معمولا زبانه کششی در بدنه دتکتور قرار می‌گیرد که با بیرون آورن آن می‌توان باتری را در جای خود نصب کرد.

برخی دیگر از دتکتورها با جریان برق متناوب کار می‌کنند. بنابراین لازم است که سیم‌کشی مورد نیاز آن‌ها را از قبل انجام دهید. سیم‌ها از تابلو برق سیستم اعلام حریق خارج شده و به موقعیت نصب هر یک از دتکتورها انتقال داده می‌شوند. معمولا هر دتکتور نیاز به سه سیم دارد که رنگ هر یک از آن‌ها منحصربه‌فرد است.

آموزش نصب دتکتور اعلام حریق، خرید دتکتور دودی

مدل خاصی از دتکتورها نیز هستند که علاوه بر اینکه نیاز به سیم‌کشی دارند، با باتری نیز کار می‌کنند. به این ترتیب حتی اگر به هر دلیلی جریان برق در ساختمان قطع شود، دتکتور از توان باتری برای تشخیص آتش سوزی استفاده می‌کند.

5. نصب دتکتور دودی

در گام بعد باید دتکتور را روی صفحه نصب قرار دهید. همان طور که در زمان باز کردن با استفاده از چرخاندن این دو از هم جدا شدند، در این جا نیز با چرخاندن دتکتور دودی می‌توانید آن را روی صفحه نصب در سقف قرار دهید.

6. تست عملکرد دتکتور اعلام حریق

تا به اینجا فرآیند آموزش نصب دتکتور اعلام حریق به پایان می‌رسد. در پایان لازم است که سیستم را تست کنید تا صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. دتکتورهایی که با باتری کار می‌کنند، بلافاصله بعد از نصب آماده استفاده هستند. اما برای دتکتورهایی که با برق سیم‌کشی کار می‌کنند ابتدا باید تابلو برق را در مدار قرار دهید.

معمولا در هر دتکتور دکمه تست جداگانه‌ای وجود دارد. این دکمه را فشار دهید و نگه دارید تا آژیر خطر فعال شود. اگر صدای آژیر با موفقیت درآمد، کار به اتمام می‌رسد. در غیر این صورت باید به فکر عیب‌یابی و برطرف کردن ایرادات احتمالی باشید.

نکات مهم تعمیر و نگهداری دتکتور اعلام حریق

چند نکته مهم در خصوص بهره‌برداری و نگهداری از دتکتورهای دودی وجود دارد که در اینجا ذکر می‌کنیم:‌

  • حداقل یکبار در ماه سلامت عملکرد همه دتکتورها در ساختمان باید تست شود.
  • باید اطمینان حاصل کنید که در تمام نقاط ساختمان صدای آژیر دتکتورها به گوش می‌رسد.
  • دتکتورهای دودی را به طور مرتبط تمیز کنید تا گرد و غبار مانع از عملکرد صحیح آن‌ها نشود.
  • باتری دتکتورها را سالی یکبار تعویض کنید.
  • برای تعویض و تعمیر این تجهیز حتما از اپراتور متخصص کمک بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله به آموزش نحوه نصب دتکتور اعلام حریق پرداختیم. نصب اعلام حریق در ساختمان‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از خطرات مالی و جانی را بگیرد. بنابراین لازم است که حتما این موضوع را جدی بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق از جمله دتکتور دودی می‌توانید سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی نیکوکار ثبت کنید. کلیه محصولات عرضه شده در فروشگاه نیکوکار از بهترین برندهای ایرانی و خارجی موجود در بازار است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان 09356407035