0
ابعاد جعبه آتش نشانی، خرید جعبه آتش نشانی

استانداردهای لازم در ابعاد جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی که به فایر باکس نیز شهرت دارد، جعبه‌ای است که تجهیزات اولیه برای اطفاء حریق در آن قرار داده می‌شود تا هنگام آتش‌سوزی، اقدامات اولیه برای ممانعت از گسترش آتش‌سوزی به وسیلۀ آن انجام شود. استفاده از این جعبه سبب می‌شود تا در هنگام آتش سوزی، زمان کافی برای نجات افراد حاضر در محل فراهم شود. سؤالی که همواره در بین خریداران فایر باکس مطرح می‌شود، این است که: ابعاد جعبه آتش نشانی باید چقدر باشد تا به عنوان جعبه‌ای استاندارد تلقی شود؟

ابعاد جعبه آتش نشانی، خرید جعبه آتش نشانی

اولین چیزی که لازم است دربارۀ ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی بدانید، این است که قانون واحد و یک دستی برای تعیین طول و عرض این جعبه‌ها وجود ندارد! با این‌حال، سازندگان این جعبه‌ها از برخی دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند تا جعبه آتش نشانی استاندارد را به دست مردم برسانند. ما در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ تمام چیزهایی که به ابعاد جعبه های آتش نشانی مربوط است، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی انواع مختلفی دارند و بر اساس مشخصه‌های خاصی دسته‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  1. جعبه آتش نشانی دیواری
  2. جعبه آتش نشانی محوطه‌ای
  3. جعبه آتش نشانی توکار
  4. جعبه آتش نشانی روکار
  • انواع جعبه آتش نشانی بر اساس کاربرد

  1. جعبه نگهدارنده کپسول آتش نشانی
  2. جعبه نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی
  • انواع جعبه آتش نشانی بر اساس جنس

  1. جعبه آتش نشانی استیل
  2. جعبه آتش نشانی فایبرگلس
  • انواع جعبه آتش نشانی بر اساس شکل و ابعاد

  1. جعبه تک در
  2. جعبه دو در
  3. جعبه دوقلو
  4. جعبه نورتاب
  5. جعبه کرکره‌ای
  6. جعبه دکوراتیو

سایز جعبه آتش نشانی و مشخصات فنی آن

ابعاد جعبه آتش نشانی را باید با در نظر گرفتن محلی که قرار است نصب شود و همچنین تعداد تجهیزات درون جعبه، انتخاب کنید. این جعبه‌ها اغلب در برابر ضربه و فشار بسیار مستحکم بوده و به راحتی آسیب نمی‌بینند؛ ماندگاری بسیار بالا و عمری طولانی دارند و درِ آن‌ها از فلز یا طلق مقاوم ساخته شده است. فایر باکس‌ها بسیار ظریف و زیبا هستند و نصب آن‌ها نیز بسیار راحت است. بیشتر آن‌ها قرقره و کپسول آتش نشانی را نیز در خود نگهداری می‌کنند.

ابعاد جعبه آتش نشانی، خرید جعبه آتش نشانی

ابعاد جعبه آتش نشانی به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی تجهیزات لازم برای اطفاء حریق در آن جا گیرد. به طور کلی، ابعاد استاندارد این جعبه‌ها به شرح زیر است:

  • جعبه یک متر در ۸۵ سانتی‌متر
  • جعبه ۸۵ در ۸۰ سانتی‌متر
  • جعبه ۸۵ در ۶۰ سانتی‌متر
  • جعبه ۷۰ در ۸۵ سانتی‌متر
  • جعبه ۷۰ در ۶۰ سانتی‌متر
  • جعبه ۶۵ در ۵۵ سانتی‌متر
  • جعبه ۶۰ در ۵۰ سانتی‌متر

عمق تمام این جعبه‌ها ۱۸ سانتی‌متر بوده و بسته به مساحت محیطی که در آن نصب می‌شوند، سایز جعبه را انتخاب می‌کنند.

 

عوامل مؤثر در انتخاب نوع و ابعاد جعبه آتش نشانی

برای انتخاب جعبه آتش نشانی اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، جنس و ضخامت جعبه است. این‌که جعبه به راحتی تغییر شکل پیدا نکند و آسیب نبیند، امری ضروری و بسیار مهم است. در بیشتر مواقع ضخامت ورقی که برای ساخت جعبه استفاده می‌شود، بین یک تا دو میلی‌متر است. توجه نکردن به جنس جعبه آتش نشانی عواقب بسیار بدی در پیش دارد که عبارت‌اند از: باز نشدن درِ جعبه در هنگام نیاز، درست کار نکردن شیرآلات درون جعبه، آسیب به شیلنگ و مسدود شدن مسیر آب.

توجه به سایز و ابعاد جعبه آتش نشانی یکی دیگر از موارد ضروری در انتخاب فایرباکس است. ابعاد جعبه با در نظر گرفتن محتویات، محیط و محل نصب جعبه، انتخاب می‌شود. طول شیلنگ‌های درون جعبه بین ۳۰ تا ۴۰ متر است. بر همین اساس ابعاد جعبه آتش نشانی را باید به گونه‌ای انتخاب کنید که شیلنگ به طور کامل در آن جا بگیرد. همچنین ممکن است برای ساختمان یا محل مورد نظر شما، یک جعبه آتش نشانی کافی نباشد؛ زیرا اگر مساحت محیط زیاد باشد (با در نظر گرفتن طول شیلنگ‌ها) لازم است که تعداد بیشتری جعبه در محل نصب شود تا تمام فضای مورد نظر را پوشش دهد.

ابعاد جعبه آتش نشانی، خرید جعبه آتش نشانی

قفل و لولا یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در انتخاب فایر باکس است. قفل و لولاهای جعبه آتش نشانی باید نرم باشد و هر فردی با هر سن و توان جسمی بتواند آن را باز کند. همچنین با گذشت زمان نباید دچار استهلاک و خشکی شود. برای ساخت جعبه های آتش نشانی از روش‌های اتوماتیک استفاده می‌شود تا جعبه‌هایی استاندارد و مقاوم وارد بازار شود.

 

ساخت جعبه آتش نشانی استاندارد

برای ساخت فایر باکس از دستگاه‌های اتوماتیک جوشکاری و پرس‌کاری استفاده می‌شود. دستگاه‌های برش، پانچ و CNC کمک می‌کند تا هیچ خطایی در برش ابعاد جعبه آتش نشانی وجود نداشته باشد. فرقی نمی‌کند که ابعاد جعبه آتش نشانی دوقلو مد نظر باشد یا ابعاد جعبه آتش نشانی توکار؛ تمامی جعبه های آتش نشانی به صورت متوازن و یکنواخت جوشکاری می‌شوند و در همه مراحل ساخت آن‌ها دقت و توجه حرف اول را می‌زند. لازم به ذکر است که بهترین جنس برای ساخت جعبه آتش نشانی، فولاد و استنلس‌استیل است.

استاندارد NFPA14 برای جعبه‌های آتش‌نشانی

  • نصب جعبه با فاصله ۱۳۰ سانتی‌متر از زمین
  • نصب در نزدیکی درِ خروجی، راه‌پله و یا پاگردها
  • فراهم کردن شرایط آسان برای باز شدن درِ جعبه
  • وجود شیلنگ با طول ۳۰ متر
  • حداقل ۵ سانتی‌متر فاصله بین شیلنگ آتش نشانی و قرقره با دیواره جعبه
  • استحکام دیوار محل نصب جعبه
  • نصب جعبه در عمق ۱۰ سانتی‌متری دیوار

تأثیر ابعاد جعبه آتش نشانی بر قیمت آن

جعبه های آتش نشانی در انواع مختلف از نظر ابعاد و جنس ساخته شده و بر اساس نوع و میزان متریال استفاده شده برای ساخت، قیمت‌ جعبه آتش نشانی مشخص می‌شوند. انواع مدل‌های فایر باکس عبارت‌اند از: جعبه‌های دو کابین افقی و عمودی، جعبه تک کابین، جعبه‌های استیل یا با ورقه ساختمانی و…

ابعاد جعبه آتش نشانی، خرید جعبه آتش نشانی

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، تهیه این جعبه‌ها از مراکز معتبر و دارای مجوز، امری ضروری و مهم است. زیرا استاندارد بودن نوع و ابعاد جعبه آتش نشانی به خاطر سر و کار داشتن با جان انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. صنایع فلزی نیکوکار یکی از برترین مراکز معتبر تولید انواع جعبه آتش نشانی است که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشته و محصولات خود را به تمامی نقاط ایران ارسال کرده است. برای خرید جعبه آتش نشانی استاندارد می‌توانید نمونه کارهای این شرکت را مشاهده کرده و با توجه به نوع نیاز خود، جعبه مورد نظر را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان 09356407035