کنترل پنل اعلام حریق، پنل آتش نشانی

پنل آتش نشانی چیست؟+ راهنمای خرید کنترل پنل اعلام حریق

افزایش ضریب ایمنی در ساختمان‌ها جهت حفظ جان و مال افراد مقوله مهمی است که در سال‌های اخیر به یک دغدغه اساسی برای سازندگان پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده است. در این راستا استفاده از سیستم‌های اطلاع رسانی وقوع حادثه می‌تواند نقش بسزایی در تخلیه به موقع محل حادثه و نجات ساکنین آن داشته باشد. خطر آتش سوزی یکی از خطراتی است که همواره وجود دارد و می‌تواند موجب خسارات جبران ناپذیری شود. امروزه جهت حفاظت ساکنین محل در برابر این حادثه از سیستم‌های اعلام حریق استفاده می‌شود که در مرکز این سیستم پنل آتش نشانی یا کنترل پنل اعلام حریق قرار دارد.

در این مقاله از وبلاگ نیکوکار قصد داریم به توضیح کنترل پنل اعلام حریق و راهنمای خرید آن بپردازیم. اگر شما در حال ساختن پروژه مسکونی، اداری و … هستید یا مسئولیت تامین ایمنی ساختمان را برعهده دارید مطمئنا قصد خرید یا تحقیق در مورد این پنل را خواهید داشت. اینکه این پنل چگونه کار می‌کند؟ در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنیم و سوالاتی از این قبیل برایتان مطرح خواهد شد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به جواب سوالات خود در مورد این محصول برسید.

پنل آتش نشانی چیست؟

هر سیستمی برای اینکه به درستی کار کند نیاز به یک برنامه ریز و مغز متفکر دارد که بتواند با هماهنگ ساختن تمامی بخش‌ها با یکدیگر، عملکردی عالی از آن سیستم را ارائه دهد.

 

پنل آتش نشانی نیز بخش مرکزی سیستم اعلام حریق بوده که با داشتن نقش هدایت‌گر و هماهنگ کننده، تمامی بخش‌ها را برای مهار حریق به کار می‌گیرد.

خرید پنل آتش نشانی، کنترل پنل اعلام حریق

کارکرد پنل مرکزی اعلام حریق چگونه است؟

کارکرد این پنل بر اساس سیگنال‌های دریافت شده از بخش‌های دیگر است. و اما این سیگنال‌ها را چگونه دریافت می‌کند؟

وقتی آتش سوزی در محلی رخ می‌دهد، دتکتورهای نصب شده در محل، سیستم اسپرینکلر و یا فشار دادن شستی اعلام حریق سیگنال‌هایی را تولید می‌کنند که این سیگنال‌ها به پنل آتش نشانی ارسال می‌شود. به محض دریافت این سیگنال‌ها پنل آتش نشانی فعال می‌شود. فعال شدن پنل می‌تواند شامل ایجاد صدای بلند، فعال کردن اسپرینگر برای خاموش کردن آتش و حتی ارسال سیگنال به مرکز آتش نشانی جهت ارسال نیروهای آتش نشانی به محل حادثه باشد. به عبارتی می‌توان گفت این پنل قدرت تشخیص آتش را به خودی خود ندارد اما می‌تواند با سیگنال‌هایی که سیستم‌های تشخیص دود ارسال می‌کنند، فعال شود.

لزوم استفاده از پنل آتش نشانی در ساختمان‌ها چیست؟

نکته مهمی که در مورد محافظت از ساکنین یک ساختمان در برابر آتش سوزی وجود دارد تخلیه سریع و به موقع محل قبل از گسترش حریق است. بنابراین نصب یک سیستم اعلام آتش که بتواند واکنش اضطراری را فعال کند تا افراد بتوانند با خیال راحت از ساختمان خارج شوند، بسیار ضروری است. هدف کنترل پنل آتش نشانی نیز دقیقا همین است. البته این پنل انواع مختلفی دارد، به طوری‌که برخی از آن‌ها محل دقیق آتش سوزی را اعلام می‌کنند که پنل آدرس‌پذیر نام دارند و برخی دیگر نیز محدوده محل آتش سوزی را مشخص می‌کنند که به آن‌ها پنل متعارف گفته می‌شود.

اینکه کدام پنل را خریداری کنید بستگی به میزان بودجه و همچنین شرایط و موقعیت پروژه شما دارد.

آیا همه ساختمان‌ها به پنل آتش نشانی نیاز دارند؟

امروزه با توجه به اهمیت ایجاد ایمنی لازم در ساختمان‌ها، معمولا همه ساختمان‌ها به این پنل نیاز دارند و سازندگان نیز این موضوع  را در اولویت کار خود قرار داده‌اند. با این حال برای اینکه اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید می‌توانید استاندارد انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) یا قانون بین المللی ساختمان (IBC) را بررسی کنید. البته ضرورت نصب این پنل با توجه به نوع ساختمان، نوع مشاغل موجود در آن ساختمان و … متفاوت خواهد بود.

در هنگام خرید پنل آتش نشانی باید چه مواردی را مد نظر قرار دهیم؟

اگر می‌خواهید برای ساختمان جدید خود پنل خریداری کنید یا اینکه پنل ساختمان قدیمی خود را تعویض کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که انتظارات شما از این پنل چیست. به عنوان مثال اگر قصد خرید پنل پیشرفته‌تری را دارید می‌توانید پنلی با ویژگی‌هایی مانند خاموش کردن برق، غیر فعال کردن درهای آسانسور، قفل یا باز کردن درها و … را خریداری کنید.

مورد دیگر توجه به این نکته است که این پنل باید بتواند با سایر وسایل ایمنی موجود در ساختمان شما هماهنگ باشد و نیازهای آن ساختمان را برطرف کند به عنوان مثال اگر ساختمان شما مجهز به سیستم اسپرینکلر یا آژیر خطر است می‌توانید پنلی را خریداری کنید که مجهز به زنگ خطر باشد و یا اگر در ساختمان خود دتکتور و یا سایر تجهیزات اعلام حریق را دارید باید پنلی را خریداری کنید که بتواند این ابزارها را پشتیبانی کند.

کنترل پنل اعلام حریق را از کجا بخریم؟

صنایع فلزی نیکوکار، مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی در تهران است. شما برای خرید پنل آتش نشانی یا استعلام قیمت پنل اعلام حریق می‌توانید با شماره‌های 02166973956 و 09356407035 تماس حاصل نمایید. مشاوران نیکوکار در طول 7 روز هفته از طریق شماره‌های مذکور آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به شما مشتریان گرامی هستند. البته می‌توانید از طریق واتس اپ نیز با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاوره رایگان 09356407035