شیر سیامی آتش نشانی، اتصال سیامی

هر آنچه که لازم است در مورد شیر سیامی آتش نشانی بدانید

داشتن یک سیستم حفاظتی در برابر آتش که ممکن است آب آن تمام شود، می تواند فاجعه آمیز باشد. به همین دلیل است که اکثر ساختمان ها یک اتصال سیامی دارند که به آن اتصال آتش نشانی نیز می‌گویند. چه صاحب خانه تجاری یا مسکونی باشید، مهم است که در مورد حفاظت در برابر آتش در داخل ساختمان ها بیاموزید و مدت ها قبل از وقوع آتش سوزی برنامه ریزی کنید. اتصالات سیامی چگونه کار می کنند، چه کسی از آنها استفاده می کند، چه کسی آنها را بازرسی می کند و چقدر مفید هستند؟ در این مقاله از وبلاگ نیکوکار، توضیح مفصلی درباره همه چیزهایی که باید در مورد شیر سیامی آتش نشانی بدانید و ضرورت نصب آن‌ها، به شما ارائه می‌دهیم.

شیر سیامی آتش نشانی برای حفاظت در برابر آتش چیست؟

اتصالات آتش نشانی کارکرد مهمی در عملکرد نیروهای امدادی و در نهایت کنترل یا مهار آتش سوزی دارند. اتصال سیامی یکی از معروفترین سیستم‌های اتصال در صنعت آتش نشانی است که به نام (FDC) (Fire Department Connection) نیز شناخته شده است. و اما شیر سیامی چیست؟

شیر سیامی آتش نشانی، اتصال سیامی

سیامی آتش نشانی دارای دو ورودی ماده دوقلو است که نقش اساسی در تامین آب اضافی برای سیستم‌های آب‌پاش و لوله‌های آتش نشانی ایجاد می‌کند. این سیستم از آب خودروهای آتش نشانی تغذیه می‌شود. واحدهای آتش نشانی زمانی از این اتصالات استفاده می‌کنند که با آتش سوزی‌های بزرگ تهدید کننده رو به رو باشند یا اینکه بخواهند تلاش‌های اولیه برای سرکوب آتش را دور بزنند و در نتیجه مهار آتش با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

شیر سیامی آتش نشانی چگونه عمل می‌کنند؟

شیر سیامی آتش نشانی شامل یک بدنه ورودی، شیر یک طرفه (check valve) و یک اتصال لوله به سیستم آب‌پاش است. دوقلوهای سیامی دارای طراحی Y شکل بوده که با دو ورودی قابلیت اتصال به دو شیلنگ آتش نشانی را دارند. این شیرها آب را به سیستم اسپرینکلر و سیستم لوله ایستاده هدایت می‌کنند.

سیامی آتش نشانی معمولا در اندازه‌های 2.5 اینچی تولید می‌شوند اما سایز 5 اینچی این نوع اتصالات نیز در بازار موجود است. شیرهای سیامی ‌می‌توانند کلاپر(شیری است که در مسیر لوله، جهت کنترل ورود آب به آن قرار می‌گیرد. معمولا در اسپرینکلر خشک این شیر وجود دارد) تکی یا دوتایی داشته باشند.کلاپر دوبل می‌‌تواند از کلاپر تک نسبتا پرهزینه‌تر باشد، با این حال کلاپر دوبل با کنترل کافی آب از طریق دو ورودی دارای ثبات بیشتری است از سوی دیگر کلاپر تک اجازه می‌دهد یک ورودی بسته شود در حالی که به دلیل فشار آب، آب به ورودی دیگر هدایت می‌شود.

جهت جلوگیری از تجمع رسوبات در طول زمان، توصیه می‌شود تجهیزات را در زمان عدم استفاده بسته نگه دارید. تجمع این رسوبات در ورودی‌ها می‌تواند باعث گرفتگی شده و در مواقع اضطراری آن‌ها را غیرقابل استفاده کند.

شیرهای سیامی در کجا قرار می‌گیرند؟

اتصالات سیامی معمولا در خارج از ساختمانی که قرار است از آن محافظت کنند، نصب می‌شوند، با این حال، برخی از اتصالات جدا از سازه ساختمان نصب می شوند و به عنوان اتصالات سیامی مستقل شناخته می شوند.

NFPA 13 R یک استاندارد طراحی اسپرینکلر مسکونی است. این استاندارد پیشنهاد می کند که اتصالات سیامی یا اتصالات آتش نشانی باید در خیابان، در کنار تأسیسات یا ساختمان قرار گیرند.

چه کسانی از شیر سیامی آتش نشانی استفاده می‌کنند؟

چه صاحب خانه تجاری یا مسکونی باشید، به یک اتصال سیامی برای کمک به شرایط اضطراری آتش سوزی نیاز دارند. اگر صاحب یک ساختمان بزرگ‌تر هستید، احتمالاً لوله‌های ایستاده برای تأمین آب کافی ساختمان برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها را نصب کرده‌اید. با این حال، درساختمان های بلندتر، فشار آب با بالا رفتن از ساختمان کاهش می یابد. بنابراین، آب برای خاموش کردن آتش‌های بزرگ ناکافی می‌شود. به همین دلیل است که نصب اتصالات سیامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 از آن‌جایی که خطر آتش سوزی همواره جان و مال افراد زیادی را تهدید می‌کند، به نظر می‌رسد نصب این اتصالات برای تمامی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … ضرورت دارد.

بازرسی شیرهای آتش نشانی سیامی توسط چه کسی صورت می‌گیرد؟

درست مانند هر دستگاه لوله کشی آتش نشانی که به محافظت از ایمنی و دارایی شما کمک می کند، اتصال سیامی نیز به آزمایش و نگهداری نیاز دارد، بنابراین باید بازرسی انجام شود. NFPA 13 پیشنهاد می کند که لوله های متصل به قسمت بیرونی اتصال سیامی و شیرهای آنها باید به طور دوره‌ای بررسی شوند (بازرسی های سه ماهه انجام می شود) و تعادل سیستم آزمایش شود.

آزمایش سیستم اتصال سیامی بسیار مهم است. برای بازرسی های فصلی، باید از یک لوله کش حرفه ای با دانش و مهارت مناسب کمک بگیرید.

بخش مهمی از اتصال سیامی برای حفاظت در برابر آتش، نصب علائم مناسب در محل سیامی است. این علائم شامل اطلاعات حیاتی است که می‌تواند آتش نشانان را راهنمایی کند.

شیرهای سیامی چقدر مفید هستند؟

اسپرینکلرهای آتش نشانی و سیستم های پایه لوله در هنگام بروز آتش سوزی در ساختمان ها به منبع آب کافی نیاز دارند. در موارد عدم تامین آب کافی یا نامطمئن در ساختمان، اتصال سیامی یا اتصال آتش نشانی به عنوان ورودی نجات عمل می کند. اینجاست که سازمان آتش نشانی آب تکمیلی سیستم حفاظت از آتش را تامین می کند.

هنگامی که سیستم اسپرینکلر آتش نشانی فعال می شود، اتصال سیامی به آتش نشانان کمک می کند تا خطوط شیلنگ را متصل کنند. این امر به آنها کمک می کند تا منبع آب سیستم اسپرینکلر آتش نشانی را تکمیل کنند. با نصب اتصال سیامی به جای هدایت شیلنگ ها به سمت ساختمان، فرآیند خاموش کردن اضطراری آتش سوزی در ساختمان های بزرگ و بلند تسهیل می‌شود. علاوه بر این، اتصال به آتش نشانان اجازه می دهد تا به راحتی سیستم را شارژ کنند.

مرکز فروش شیر سیامی در تهران کجاست؟

مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی و ایمنی نیکوکار، بزرگترین مرکز فروش سیامی آتش نشانی در تهران است. متخصصان و مشاوران فروشگاه لوازم آتش نشانی نیکوکار با پاسخگویی به سوالات و راهنمایی در خرید آماده خدمات رسانی به شما مشتریان گرامی هستند. شما برای استعلام قیمت اتصالات آتش نشانی مانند قیمت شیر سیامی می‌توانید با شماره‌های 02166973956 و 09356407035  تماس حاصل نمائید.

 

 

مشاوره رایگان 09356407035