روش ساخت و نحوه تولید کپسول آتش نشانی

فهرست مطالب

روش ساخت و نحوه تولید کپسول آتش نشانی
تولید کپسول آتش نشانی

امروزه در بازار انواع مختلفی از برند‌های کپسول آتش نشانی در سایز‌های متفاوت به فروش می‌رسد. برخی از برند‌ها محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند که اغلب در فروشگاه نیکوکار موجود است. کپسول‌ آتش نشانی یکی از ابزار‌های مهم در برقراری ایمنی و اطفاء حریق به حساب می‌آید. نحوه تولید کپسول آتش نشانی در مقایسه با چگونگی استفاده از آن حائز اهمیت است؛ زیرا اگر در ساخت آن از مواد نامرغوب استفاده کنند، هنگام خاموش کردن آتش دچار مشکل شده و خسارات جبران نا‌پذیری به بار می‌آید. در ادامه مقاله به نحوه ساخت و تولید کپسول آتش نشانی می‌پردازیم.

انواع کپسول آتش نشانی
انواع کپسول آتش نشانی در اندازه های مختلف

تاریخچه کپسول آتش نشانی

از گذشته تاکنون از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش‌های گسترده استفاده می‌شده است. البته در گذشته برای تولید کپسول آتش نشانی از محلول خاکستر مروارید و تتراکلرید کربن به کار می‌برند. کپسول آتش نشانی حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به واسطه Ctesibius که اهل اسکندریه بود ساخته شد. این شخص ابتدا یک پمپ دستی ساخت که قادر به رساندن آب به آتش بود. این موضوع برای همه روشن بود که رومی‌ها برای خاموش کردن آتش از سطل‌های پر از آب استفاده می‌کردند.

در قرون وسطی، از فواره کوچک Squirt برای بیرون ریختن آب روی حریق استفاده می‌کردند که عملکرد Squirt شباهت زیادی به پمپ دوچرخه داشت. وقتی نازل را در آب فرو می‌کردند با بیرون کشیدن پیستون یک لیتر آب مکیده می‌شد؛ سپس پیستون به مخزن فشار آورده و آب را به سمت آتش هدایت می‌کرد. از Squirt برای نخستین بار در سال ۱۶۶۶ در لندن استفاده شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی از روش‌های آسان و ایمن همچنین مواد اولیه باکیفیت برای ساخت کپسول استفاده می‌کنند. اگر در زمینه نیاز  و خرید کپسول آتش نشانی مناسب منزل به راهنمایی داشتید، می‌توانید از کارشناسان با تجربه مجموعه نیکوکار درخواست کمک کنید.

نحوه تولید کپسول آتش‌نشانی

پروسه تولید کپسول آتش نشانی به چند مرحله تقسیم می‌شود که شامل مواد اولیه، تولید بدنه کپسول آتش نشانی، تزریق مواد، روش خشک کردن، پر کردن کپسول و کنترل کیفیت است. شاید گمان کنید که تست کیفیت فقط در آخر پروسه ساخت انجام می‌شود، اما این گونه نیست، بعد از اتمام هر مرحله تست کیفیت به طور دقیق انجام شده تا از کیفیت کپسولی که ساخته می‌شود اطمینان حاصل شود. در ادامه به مراحل ساخت کپسول آتش نشانی اشاره شده است.

  • انتخاب مواد اولیه مناسب: اولین قدم برای ساخت کپسول آتش نشانی، تهیه مواد اولیه مرغوب است. این مواد شامل ماده خنثی کننده حرارت، رنگ، افرودنی‌های خاص برای افزایش طول عمر کپسول، ماده خنثی کننده اکسیژن، پلاستیک مستحکم در برابر آتش و حرارت است.
  • طراحی و ساخت بدنه کپسول: بعد از طراحی و تولید کپسول آتش نشانی، نوبت به بدنه کپسول می‌رسد. بهترین متریال برای ساخت بدنه کپسول فولاد یا آلومینیوم است که مقاومت بالایی در برابر فشار و گرما دارند. ماشین آلات مورد استفاده در ساخت بدنه شامل CNG و فرآیند‌های مهندسی دقیق است. با این روند، هیچ ایرادی در عملکرد و ظاهر کپسول به وجود نمی‌آید.
  • تزریق مواد اولیه: این مرحله با تزریق مواد اولیه آغاز می‌شود. بعد از انتخاب مواد پلاستیکی مستحکم، مواد وارد مرحله فشار شده تا شکل پایه کپسول درست شود.
  • رطوبت زدایی: بعد از پشت سر گذاشتن مرحله تزریق مواد اولیه، کپسول را به دستگاه خشک کن منتقل می‌کنند تا رطوبت موجود در کپسول به کمک هوای گرم و حرارت از بین برود. مرحله رطوبت زدایی تاثیر زیادی در افزایش مقاومت و عمر مفید کپسول دارد.
  • محتویات کپسول: بعد از آن که درصد رطوبت کپسول‌ها به صفر رسید و حسابی خنک شدند، مخزن با ماده خنثی کننده اکسیژن و مواد خنثی کننده گرما پر می‌‌‌شوند. این دو مواد از انفجار کپسول در برابر گرما و آتش سوزی پیشگیری می‌کنند.
  • کنترل کیفی: همان طور که می‌دانید، کپسول‌ آتش نشانی باید کیفیت خوب و قابل قبولی داشته باشد همچنین از استانداردهای ملی و بین المللی برخوردار باشند. بعد از اتمام پروسه تولید کپسول آتش نشانی، کپسول وارد بخش کنترل کیفیت می‌شود. در این مرحله کپسول را بر اساس ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مورد بررسی قرار می‌دهند تا ایمنی، کارایی و کیفیت آن تایید شود.
تولید کپسول اتش نشانی
تولید انواع کپسول اتش نشانی

نکات اساسی برای نگهداری کپسول

بعد از آشنایی با فرآیند تولید کپسول آتش نشانی، نگهداری از آن اهمیت بالایی دارد. در ادامه به چند نکته مهم برای نگهداری کپسول می‌پردازیم.

  1. نگهداری کپسول در محیط خشک و خنک: برای نگهداری صحیح کپسول آن‌ها را در محیط خنک و خشک قرار دهید. محیط مرطوب باعث تخریب و خرابی کپسول می‌شود.
  2. دوری از اشعه ماوراء بنفش: کپسول‌های آتش نشانی نباید به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار بگیرند. بهترین محیط برای نگهداری، محیطی است که تاریک، خنک و خشک باشد.
  3. پرهیز از دمای بالا: کپسول‌های آتش نشانی را دور از دمای بالا یا پایین نگهداری کنید. وقتی دما بیش از حد بالا یا پایین شود، احتمال دارد خصوصیات کپسول تغییر پیدا کند.
  4. تعویض کپسول‌های منقضی شده: کلیه کپسول‌های آتش نشانی دارای تاریخ انقضاء هستند و اگر تاریخ آن‌ها بگذرد باید به تعویض آن اقدام کنید.
  5. چک کردن دوره‌ای بعد از تولید کپسول آتش نشانی: هر مرحله را بعد از تولید به طور دقیق چک کنید. با انجام این کار از صحت سلامت کپسول‌های آتش نشانی مطمئن می‌شوید.
  6. شارژ کردن کپسول‌‌ پس از مصرف: بعد از هر بار استفاده از کپسول، حتما آن را شارژ کرده و در جای مناسب خود قرار دهید.

چنانچه سوالی درباره نحوه نگهداری کپسول‌های آتش‌ نشانی دارید، می‌توانید با مجموعه نیکوکار تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان جویا شوید.

نتیجه‌گیری 

با تلاش‌های فراوان توانستیم به روش ساخت و  نحوه تولید کپسول آتش نشانی بپردازیم. روش تولید کپسول آتش نشانی یک پروسه پیچیده حیاتی است که با هدف حفظ ایمنی و جلوگیری از گسترش آتش تولید می‌شود. در ساخت کپسول بیش‌تر از هر چیزی باید به مواد اولیه، طراحی اصولی و دقیق، تولید با کیفیت، کنترل کیفیت و همه جنبه‌های این پروسه توجه داشته باشید. چنانچه قصد خرید کپسول آتش نشانی، جعبه آتش نشانی و را از فروشگاه نیکوکار دارید، کافیست همین حالا وارد سایت شوید و با بررسی مشخصات کپسول، نوع مورد نیاز را انتخاب و خریداری کنید.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Phone
WhatsApp
Phone