دتکتور دودی، خرید دتکتور دودی، قیمت دتکتور دودی

دتکتور دودی چیست و چه کاربردی دارد؟+همه چیز درباره دتکتور دودی

آتش سوزی یکی از حوادث ویران کننده است که می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه خود داشته باشد. وجود آلارم‌هایی در سیستم‌های اعلام حریق که بتوانند آتش را شناسایی کنند، قطعا جان بسیاری از افراد را نجات خواهد داد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت فناوری انواع حسگرهای حساس به دود و حرارت ساخته شده‌اند که نقش مهمی در اعلام حریق قبل از گسترش آن دارند. دتکتور دودی یکی از این حسگرها بوده که برای افزایش ایمنی ساکنین محل در مقابل آتش سوزی و اعزام به موقع نیروهای امدادی به محل حادثه طراحی شده است.

در این مقاله از وبلاگ نیکوکار می‌خواهیم به تمام نکات مهم در رابطه با خرید دتکتور دودی و مشخصات آن بپردازیم، فرقی نمی‌کند که شما در محل کار یا محل زندگی خود باشید، در هر صورت قطعا به این ابزار نیاز خواهید داشت، پس پیشنهاد میکنیم تا انتها این مقاله را بخوانید.

دتکتور دودی چیست؟

دتکتورها یکی از سیستم‌های هوشمند کشف آتش هستند که با استفاده از سنسورهای مختلف آتش را در مراحل اولیه تشخیص داده و آلارم‌های لازم را برای آگاهی ساکنین از وقوع حریق فعال می‌کنند.

دتکتور دودی،خرید دتکتور دودی،انواع دتکتور دودی

خفگی و مرگ در اثر دود ناشی از آتش سوزی یکی از موارد بسیار رایجی است که همواره قربانیان زیادی دارد. دتکتور دودی همان‌طور که از نامش پیداست، تشخیص حریق از طریق دود را بر عهده دارد. با توجه به اینکه تمامی آتش سوزی‌ها با دود همراه هستند در نتیجه این نوع دتکتور یکی از تجهیزات پرکاربرد سیستم اعلام حریق در ساختمان‌هاست.

دتکتورهای دودی در چه مکان‌هایی کاربرد دارند؟

کاربرد این نوع آشکارسازها در مکان‌هایی با آلودگی متوسط است و در مکان‌هایی مانند پارکینگ‌ها و آشپزخانه که به طور خود به خود دود و رطوبت وجود دارد کارایی لازم را ندارند. بیشترین استفاده این دتکتورها دراتاق خواب‎‌ها، هتل، فروشگاه، بیمارستان، اماکن زیارتی، محل کار،کتابخانه، فروشگاه می‌باشد.

دتکتورهای دودی در چه مکان‌هایی نباید نصب شوند؟

دتکتور دودی، خرید دتکتور دودی، قیمت دتکتور دودی

  • در مکان‌هایی که آتش سوزی ذرات دود تولید نمی‌کند.
  • در مکان‌هایی مانند آشپزخانه‌ها که پخت و پز انجام می‌گیرد (در این اماکن فقط باید از دتکتور حرارتی ثابت استفاده شود).
  • در اماکنی که ارتفاع آن‌ها از 10.5 متر بیشتر است.
  • اتاق بویلرها و ژنراتورها (ترجیحا از دتکتورهای حرارتی ثابت و دتکتورهای ترکیبی استفاده شود).

انواع دتکتور دودی در چند دسته قرار می‌گیرد؟

 از نقاط اشتراک مشخصات دتکتور دودی حساسیت آن‌ به دود است به طوری که اگر غلظت دود و ذرات معلق در هوا از حد معین تعیین شده برای دتکتور بالاتر رود، دتکتور فعال شده و با انتقال اطلاعات به کنترل پنل مرکزی، آژیرها شروع به فعالیت می‌کنند. بنابراین زنجیره پیوسته‌ای از علائم هشدار دهنده ایجاد می‌شود که در نهایت در کمترین زمان ممکن نیروهای امدادی را برای اطفا حریق باخبرمی‌کند.

به طور کلی این آشکارسازها در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

نقطه‌ای یا یونیزاسیون: عملکرد این نوع دتکتور بر اساس تبدیل مولکول‌های هوا به یون‌های مثبت و منفی است که توسط دو صفحه یونیزاسیون انجام می‌گیرد. دتکتورهای یونیزاسیون یک منبع رادیواکتیو هستند که ذرات آلفا تولید می‌کنند و برخی مواقع به دلیل اینکه منبع رادیواکتیو است استفاده از آن توصیه نمی‌شود. این دتکتورها محفظه‌ای دارند که در صورت ورود ذرات دود به این محفظه، حرکات یون‌ها کاهش یافته و در نتیجه دتکتور شروع به آلارم دادن می‌کند.

نوری یا فوتوالکتریک: اساس عملکرد این نوع دتکتورها اندازه‌گیری غلظت دود موجود در هوا از طریق نور تولید شده است. به این صورت که دتکتورها نوری یک محفظه‌ای دارند که در صورت ورود دود به این محفظه شدت نور ارسالی کم شده و دتکتور شروع به آلارم دادن می‌کند.

دتکتور مکشی:  برای اینکه این نوع دتکتور بتواند حریق را تشخیص دهد نیاز است تا در سقف لوله کشی انجام شود، بدین صورت که لوله‌ کشی‌های موجود در سقف به کنترل پنل متصل می‌شوند و هنگام ورود دود به لوله‌ها دستور اعلام حریق از طریق کنترل پنل به آژیرها اعلام می‌شود. لازم به ذکر است این نوع دتکتور جز گران قیمت‌ترین و با دقت‌ترین انواع دکتورها است.

این نوع دتکتور در فضاهایی با اهمیت ایمنی و درجه خطر بالا مانند اتاق‌های سرور، بیمارستان‌ها،نیروگاه‌ها، ایستگاه‌های برق، معادن، پالایشگاه‌ها، سردخانه‌ها، موزه‌ها و محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیم دتکتور (دتکتور دودی خطی): این دتکتورها یک گیرنده و یک فرستنده دارند که فرستند با فواصل زمانی مشخص و مساوی میزان مشخصی از نور را به سمت گیرنه ارسال می‌کند و در صورتیکه مقدار نور دریافتی کم باشد دتکتور فعال می‌شود و حریق را اعلام می‌کند.

عملکرد این دتکتورها شبیه دتکتورهای فوتوالکتریک یا نوری است. بیم دتکتورها در فضاهای بزرگی مانند سوله‌ها کاربرد بسیاری دارند تا میزان مورد نیاز به دتکتور جهت پوشش مناسب کاهش یابد.

دتکتور داکت یا کانالی: این دتکتور دارای یک لوله و یک محفظه است که هوا از طریق لوله وارد محفظه شده و سپس به وسیله دتکتور مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت از انتهای لوله خارج می‌شود، در صورتیکه هوای ورودی مورد تایید دتکتور نباشد با دستور بسته شدن محفظه عمل اعلام حریق شروع می‌شود.

قیمت دتکتور دودی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

قیمت دتکتور دودی مانند سایر تجهیزات آتش نشانی به کیفیت و شرکت سازنده آن بستگی دارد. علاوه بر این بسته به اینکه چه نوع دتکتور دودی را خریداری نمایید، قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید از طریق تماس با صنایع فلزی نیکوکار، قیمت دتکتور دودی فوتو الکتریک هوشمند و سایر انواع دتکتور را دریافت نمایید و بعد از مقایسه قیمت و سایر موارد خرید خود را انجام دهید.

مزایای استفاده از دتکتورهای دودی چیست؟

  • به دلیل اینکه این دتکتورها دود را سریع تشخیص می‌دهند، بنابراین از طریق آن‌ها می‌توان به کنترل و رفع خطر کمک کرد.
  • داشتن چند ثانیه زمان اضافی جهت تخلیه محل، می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد.
  • این دتکتورها با توجه به اینکه عملکرد سریعی دارند، دارای قیمت مناسبی نیز هستند.

مقایسه دتکتور دودی و حرارتی:

در جدول زیر مقایسه‌ای بین دتکتور دودی و حرارتی صورت گرفته:

مقایسه

دتکتور دودی

دتکتور حرارتی

قیمت

بیشتر

کمتر

سرعت عمل

بیشتر

کمتر

میزان اطمینان

کمتر

بیشتر

پوشش دهی

بیشتر

کمتر

 

مرکز فروش دتکتور دودی در تهران کجاست؟

صنایع فلزی نیکوکار، مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی در تهران است. شما برای خرید دتکتور دودی هوشمند و سایر لوازم ایمنی می‌توانید با شماره‌های 02166973956 و 09356407035  تماس حاصل نمایید.

لازم به ذکر است که تمامی محصولات این فروشگاه با مناسبت‌ترین قیمت عرضه می‌شود و مشاوران نیکوکار با پاسخگویی به سوالاتتان شما را در خرید هرچه بهتر یاری خواهند کرد.

 

 

مشاوره رایگان 09356407035