انواع نازل آتش نشانی + کاربرد هر یک چیست؟

فهرست مطالب

انواع نازل آتش نشانی + کاربرد هر یک چیست؟
انواع نازل آتش نشانی + کاربرد هر یک چیست؟

یکی از رایج‌ترین تجهیزات اطفاء آتش توسط آتش نشانان، انواع شلنگ آتش نشانی است. شلنگ‌های آتش نشانی برای این که عملکرد درستی داشته باشند نیازمند قطعات دیگر مانند انواع نازل آتش نشانی و کوپلینگ هستند. آیا با ناز‌ل‌های آتش نشانی آشنایی دارید؟ و عملکرد صحیح آن‌ها را می‌دانید؟

نازل‌های آتش نشانی با آنکه ساختار و طراحی تقریبا ساده‌ای دارند اما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این محصولات جریان ثابتی از آب، فوم و مواد خاموش کننده را برای اطفاء آتش فراهم می‌کنند. با وجود انواع نازل آتش نشانی به سرعت آتش‌های کوچک و بزرگ مهار می‌شوند و در نهایت از خسارات مالی و جانی جلوگیری می‌شود.

جالب است بدانید نازل‌ها دارای انواع مختلفی هستند و آتش نشانان با توجه به نوع و میزان گستردگی آتش، نوع مناسبی از آن را انتخاب می‌کنند.

در ادامه مجموعه نیکوکار قصد دارد به بررسی کامل انواع نازل‌های آتش نشانی و کاربردهای آن بپردازد. اگر قصد خرید این نازل‌ها را دارید اما اطلاعات شما کافی نیست تا  پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نازل آتش نشانی چیست؟

پیش از آنکه به بررسی انواع نازل آتش نشانی بپردازیم، بهتر است در ابتدا به طور مختصر این محصول را معرفی کنیم.

نازل‌های آتش نشانی وظیفه دارند جریان‌های نازک یا پراکنده از موادی مانند آب، فوم و مواد خاموش کننده دیگر را تولید و به سوی آتش هدایت کنند. این نازل‌ها در واقع محصولاتی هستند که به شلنگ‌های آتش نشانی متصل می‌شوند.

با وجود انواع نازل آتش نشانی نیازی نیست که آتش نشانان به آتش خیلی نزدیک شوند و می‌توانند از یک فاصله مطمئن اقدام به خاموش کردن آتش کنند.

این محصولات به منظور داشتن عملکردی درست باید از کیفیت خوبی نیز برخوردار باشند. نازل‌ها از جنس‌های مختلفی مانند برنج، آلومینیوم، استیل و… تهیه می‌شوند.

آشنایی با انواع نازل آتش نشانیآشنایی با انواع نازل آتش نشانی

همانطور که قبلا اشاره شد نازل‌های آتش نشانی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از این انواع ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.  آتش نشانان با توجه به نوع آتش نازل مناسب را انتخاب می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع نازل‌های آتش نشانی می‌پردازیم:

  1. نازل آتش نشانی ساده یا تک حالته:

ساده‌ترین نوع نازل‌ها، نازل‌های آتش نشانی تک حالته می‌باشد. این نازل‌ها دارای یک دستگیره به حالت‌های 0 و 1 هستند که از آن برای باز و بسته کردن جریان استفاده می‌کنند. عبور جریان‌هایی مانند آب، فوم، پودر و مواد خاموش کننده دیگر از این نازل ممکن است. نازل‌های تک حالته با جنس‌هایی مانند آلومینیوم، برنج و پلاستیک در بازار وجود دارند.

  1. نازل شیردار سه حالته:

نازل‌های سه حالته پیشرفته‌تر از نازل‌های تک حالته هستند. این محصولات علاوه بر حالتی برای باز و بسته کردن جریان، حالتی برای تعیین نوع پاشش نیز دارند. بیشترین استفاده از نازل‌های شیردار سه حالته در ماشین‌های آتش نشانی و سایت‌های نفتی می‌باشد. جنس این محصولات معمولا از آلومینیوم، استیل، برنج و پلاستیک است.

  1. نازل تفنگی سه حالته:

نازل‌های تفنگی را شاید با نام توربو نازل نیز بشناسید. این محصولات به داشتن مقاومت بالا و تحمل فشار زیاد معروف هستند. به منظور افزایش تحمل نازل تفنگی در برابر فشار، در ساخت آن به خصوص در قسمت‌های ابتدایی و انتهایی از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت استفاده می‌نمایند.

جالب است بدانید قابلیت‌های این نازل به نسبت دو نمونه قبلی نیز پیشرفته‌تر است. نازل تفنگی سه حالته علاوه بر حالتی برای قطع و وصل کردن جریان و تنظیم نوع پاشش، دارای حالتی برای تنظیم قطر ذرات آب یا مواد خاموش کننده نیز هستند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنظیم قطر ذرات آب چه فایده‌ای دارد؟ هر چه ذرات آب دارای قطر کمتری باشند، در برابر حرارت زودتر تبخیر می‌شوند و در نهایت سریع‌تر می‌توانند به اطفاء آتش کمک کنند.

  1. نازل کف ساز سبک و سنگین:

همانطور که می‌دانید فوم و کف یکی از مهم‌ترین مواد برای خاموش کردن آتش هستند. نازل‌های کف ساز سبک و سنگین مخصوص هدایت و پاشش انواع‌ کف‌های آتش نشانی به سوی آتش هستند. نازل‌های کف ساز سنگین به نسبت کف سازهای سبک برد پوشش بسیار بالاتری دارند و از آن‌ها بیشتر در عملیات‌های سنگین که آتش بسیار گسترش یافته استفاده می‌کنند. جالب است بدانید به منظور تولید کف مناسب سوراخ‌هایی بر بدنه این نازل تعبیه شده است که سبب ورود اکسیژن به آن می‌شود.

انواع نازل آتش نشانی

  1. نازل های خاص آتش نشانی:

علاوه بر موارد بالا نازل‌های دیگری با عنوان نازل‌های اسپری کننده، نازل‌های سپر آبی و نازل‌های سر نیزه‌ای نیز وجود دارد.

شما عزیزان می‌توانید تمامی انواع نازل‌های نام برده شده را به بهترین قیمت و بهترین کیفیت از فروشگاه معتبر نیکوکار تهیه کنید.

کاربرد انواع نازل آتش نشانی چیست؟

تاکنون سعی داشتیم شما را با انواع نازل‌های آتش نشانی اشنا کنیم اما در ادامه بد نیست به طور خلاصه کاربرد این محصولات را بررسی کنیم.

اولین کاربرد نازل‌های آتش نشانی، مربوط به اطفاء سریع و مناسب آتش است. نازل‌های آتش نشانی با کنترل جریان، فراهم نمودن دسترسی سریع و ایجاد اشکال مختلف پاشش سبب اطفاء آتش در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شوند.

یک کاربرد دیگر نازل‌های آتش نشانی، استفاده از آن‌ها برای شست‌و‌شو است. بسیاری از مشاغل و صنایع از این نازل‌ها برای شست‌و‌شوی مکان یا وسایل خود استفاده می‌کنند. این محصولات علاوه بر صرفه‌جویی در آب دارای شست‌و‌شوی مناسبی نیز هستند.

برندهای مطرح انواع نازل آتش نشانی

در ادامه به معرفی برخی برندهای مطرح که تولید کننده انواع نازل آتش نشانی هستند می‌پردازیم.

  • آریا کوپلینگ
  • مرسده
  • راد
  • زیگورات

شما می‌توانید انواع نازل آتش نشانی از برندهای مختلف را از مجموعه نیکوکار تهیه کنید.

در هنگام خرید انواع نازل آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای خرید انواع نازل آتش نشانی توصیه می‌شود که تابع یک سری نکات باشید. در ادامه سعی داریم به این نکات بپردازیم:

  1. همیشه در هنگام خرید تجهیزاتی مانند نازل، به نیاز خود توجه داشته باشید و این وسیله را مطابق با نیاز خود تهیه کنید.
  2. در نظر داشته باشید که نازل‌ها در دسته تجهیزاتی قرار دارند که باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشند و در صورتی که مقاومت لازم را نداشته باشند در عملکرد آن‌ها نیز اختلال ایجاد می‌شود.
  3. یکی از مسائلی که باید به آن دقت ویژه شود این است که نازلی که تهیه می‌کنید مطابق با استاندارد تایید شده باشد.
  4. کار کردن با برخی نازل‌ها نیاز به دیدن یک آموزش‌های اولیه دارد بنابراین از این آموزش‌ها غافل نشوید.

خرید انواع نازل‌آتش نشانی از فروشگاه معتبر نیکوکار

همانطور که گفته شد کیفیت در انواع نازل آتش نشانی بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین برای اینکه از کیفیت این محصولات مطمئن شوید، توصیه می‌شود خریدهای خود را از فروشگاه نیکوکار انجام دهید.

فروشگاه نیکوکار از همان ابتدای فعالیت خود ارائه دهنده محصولات اصل و باکیفیت بود بنابراین با وجود این فروشگاه نیازی نیست دغدغه کیفیت را داشته باشید.

تنوع محصولات در فروشگاه نیکوکار تنها محدود به برندهای داخلی نمی‌شود و محصولات از برندهای خارجی نیز در این فروشگاه موجود هستند. از دیگر ویژگی‌های مجموعه نیکوکار می‌توان به داشتن ارسال به سراسر کشور اشاره نمود.

تمامی سفارشات شما عزیزان با بهترین بسته بندی و درکمترین زمان برای شما عزیزان ارسال می‌شود. با محصولات مجموعه نیکوکار ایمنی را به خود و عزیزانتان هدیه دهید.