مراحل نصب جعبه آتش نشانی + نکات مهم در نصب انواع جعبه

فهرست مطالب

مراحل نصب جعبه آتش نشانی + نکات مهم در نصب انواع جعبه
نصب جعبه آتش نشانی

از آنجایی که وجود جعبه آتش نشانی در هر سازه‌ای اهمیت بالایی دارد، نباید جایگاه حساس آن در ساختمان از کسی پوشیده بماند. جعبه‌های آتش نشانی از نظر راه‌اندازی و نصب به گروه‌های مختلفی تقسیم‌ می‌شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم مراحل نصب جعبه آتش نشانی را به همراه موارد مهم در این باره مورد بررسی قرار دهیم.

جعبه آتش نشانی
جعبه آتش نشانی نصب شده به دیوار

محل نصب جعبه آتش نشانی

محل نصب جعبه آتش نشانی برای مهندسان اهمیت بالایی دارد؛ چرا که هنگام آتش سوزی بتوانند به راحتی از آن استفاده کرد. جعبه آتش نشانی باید در جایگاه مناسبی از ساختمان نصب شود تا در دید مردم باشد. این وسیله در پله‌های اضطراری و نزدیک درب‌های ورودی و خروجی نصب می‌گردد. ارتفاع استاندارد جعبه‌های آتش نشانی از کف زمین باید حدود ۱/۲ یا ۱/۳  سانتی متر باشد. برای نصب جعبه‌های آتش نشانی روکار باید قسمتی را انتخاب کنید که مانع رفت و آمد افراد نشود.

مراحل نصب جعبه آتش نشانی

پیش از نصب جعبه یا فایرباکس آتش نشانی توجه داشته باشید که لوله کشی باید حتما پایین یا بالا در سمت لولای جعبه نصب شود. در ادامه این بخش به مراحل نصب جعبه آتش نشانی و نکاتی که باید بدانید اشاره می‌کنیم.

  1. اگر محل نصب شیر در جعبه آتش نشانی سوراخ نبود، با اندازه گیری دقیق می‌توانید محل نصب را روی جعبه مشخص کنید. در ادامه جعبه آتش نشانی را روی سندان فلزی بزرگ قرار داده و با کمک قلم ناخنی و چکش جای شیر را بیرون بکشید.
  2. بعد از بستن شیر فلکه اصلی، در پوش محل نصب شیر را به آرامی باز کنید.
  3. با کمک مته آهن یا دریل، چهار سوراخ یکسان روی صفحه پشتی جعبه ایجاد کنید. این سوراخ‌ها باید از اطراف جعبه ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.
  4. جعبه آتش نشانی را در جایی که مد نظر شماست روی دیوار نصب کنید، در این هنگام باید انشعاب لوله دقیقا متقابل سوراخ تعبیه شده باشد تا جعبه آتش نشانی صاف و تراز روی دیوار قرار بگیرد. شایان ذکر است که حداکثر فاصله جعبه از زمین باید ۱۲۰ الی ۱۳۰ سانتی متر باشد. برای اطمینان بیشتر می‌توانید اندازه دقیق را پیش از نصب جعبه روی دیوار علامت بزنید.
  5. بعد از علامت گذاری با استفاده از چکش و سنبه نشان روی علامت‌ها ضربه بزنید تا اثری از آن باقی بماند. با انجام این کار هنگام سوراخ کاری نوک مته سر نمی‌خورد و آسیب نمی‌بیند.
  6. در این مرحله مته الماسه شماره ۸ را به سه نظام دریل دستی ببندید و شروع به سوراخ کردن علامت‌های روی دیوار کنید.
  7. بعد از پایان عملیات سوراخ‌کاری، چهار عدد رول پلاک را درون سوراخ جایگذاری کنید و با ضربه چکش آن‌ها را به داخل دیوار هدایت کنید.
  8. در این مرحله جعبه آتش نشانی را دقیقا طوری تنظیم کنید که سوراخ‌های جعبه با سوراخ‌هایی که در سطح دیوار ایجاد شده روی هم قرار بگیرند؛ سپس با پیج گوشتی پیچ‌ها و واشر را از درون جعبه محکم کنید. برای اطمینان از تراز بودن می‌توانید از تراز بنایی استفاده کنید.
  9. بعد از نصب جعبه آتش نشانی در سطح دیوار، مقداری خمیر و کنف روی رنده شیر جعبه بپیچید و آن را به لوله کشی متصل کنید.
  10. شیر فلکه اصلی را باز کرده تا آب جریان پیدا کند. در این هنگام هوشیار باشید تا نشتی از شیر به لوله را متوجه شوید.
  11. در مرحله آخر نصب جعبه آتش نشانی، کوپلینگ را به شیلنگ متصل کرده؛ سپس قرقره ، شیلنگ و نازل را داخل جعبه قرار دهید و درب آن را ببندید.

 روش نصب انواع جعبه آتش نشانی

همان طور که می‌دانید، جعبه‌های آتش نشانی در دو مدل توکار، روکار و ایستاده تولید و از طریق فروشگاه نیکوکار عرضه می‌شود. نحوه آموزش استفاده از جعبه آتش نشانی با یکدیگر متفاوت است. جهت آشنایی بیشتر با روش نصب جعبه آتش نشانی روکار، توکار و محوطه‌ای و ایستاده ادامه مطلب را از دست ندهید.

1. نحوه نصب جعبه آتش نشانی توکار

برای نصب این جعبه طبق مراحل زیر عمل می‌کنند که عبارتند از:

  1. برای نصب این نوع جعبه نیازمند سازه فریم اصلی یا sub frame هستید. فریم جعبه آتش نشانی توکار را در محل مورد نظر محکم کرده و جعبه را درون آن قرار دهید.
  2. از تراز بنایی برای صاف بودن جعبه استفاده کنید و محل نصب را روی سطح دیوار علامت بزنید. در این روش نیازی نیست سطح پشت جعبه و دیوار را سوراخ کنید. کلیه جعبه‌های آتش نشانی موجود در فروشگاه دارای ورودی شیرآلات دو طرفه است که می‌توان فاصله رایزر را بر اساس آن ‌تنظیم کرد. با تراز کردن جعبه می‌توانید با ضربه کوچک محل ورودی رایزر را از بدنه جعبه جدا کنید.
  3. بر اساس الزامات سازمان آتش نشانی، حداکثر فاصله مرکز هوزریل از کف زمین باید بین ۱۴۰ یا ۱۶۰ سانتی متر باشد.
  4. جعبه را برداشته و محل‌های علامت خورده روی دیوار را با دریل دستی سوراخ کنید. بعد از انجام این کار، چهار عدد رول پلاک داخل سوراخ فرو کرده و با چکش سطح آن را دیوار یکی کنید.‌
  5. وقتی جعبه آتش نشانی را داخل sub frame قرار می‌دهید، سوراخ‌های روی دیوار را با جعبه انطباق دهید. در این هنگام با پیچ گوشتی، پیچ و واشر جعبه را به دیوار متصل کنید.
جعبه آتش نشانی توکار
نمونه از یک جعبه آتش نشانی توکار

2.  نحوه نصب جعبه آتش نشانی روکار

  1. در نصب جعبه آتش نشانی روکار نیازی به تعیین مکان برای نصب نیست، بلکه می‌توانید جعبه را با پیج و واشر به سطح دیوار محکم کنید.
  2. برای تراز جعبه روی دیوار از تراز بنایی استفاده کنید. همچنین بر اساس علامت‌های خورده شده در پشت جعبه، محل دقیق سوراخ را روی دیوار نشانه گذاری کنید.
  3. کلیه جعبه‌های آتش نشانی موجود در فروشگاه نیکوکار دارای ورودی شیر‌آلات در دو طرف جعبه هستند که قابلیت تنظیم فاصله رایزر را دارند. با تراز کردن جعبه، محل ورودی رایزر تنها با کوچکترین ضربه از بدنه جدا می‌شود.
  4. حداکثر فاصله مرکز هوزریل از کف زمین باید بین ۱۴۰ الی ۱۶۰ سانتی متر باشد.
  5. جعبه را از سطح دیوار برداشته و محل علامت خورده را با دریل دستی سوراخ کنید. چهار عدد رول پلاک وارد سوراخ‌ها کرده و با ضربه چکش سطح آن را با دیوار یکسان کنید.
  6. در این مرحله جعبه را طوری روی سورا‌خ‌های دیوار قرار دهید تا بتوان جعبه را از داخل با پیچ و واشر به دیوار متصل کرد.
جعبه آتش نشانی روکار
تصویزی از جعبه آتش نشانی روکار به صورت باز و بسته

 

3.نحوه نصب جعبه آتش نشانی محوطه‌ای و ایستاده

برخی از جعبه‌های آتش نشانی در هوای آزاد و شرایطی در معرض عوامل محیطی قابل استفاده هستند. بسیاری از عوامل محیطی به مدت طولانی آسیب زا هستند. نصب جعبه‌های آتش نشانی محوطه‌ای اغلب روی زمین انجام می‌شود.

جعبه آتش نشانی ایستاده
جعبه آتش نشانی ایستاده

ارتفاع استاندارد نصب جعبه‌های آتش نشانی

به طور کلی جعبه‌ آتش نشانی باید از کف زمین حداکثر ۱/۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشد. این جعبه دقیقا باید در قسمتی از ساختمان نصب شود تا تمام افراد به آن دسترسی آسان داشته و هم مورد دید همگان باشد. شاید برایتان سوال باشد، بهترین مکان برای نصب جعبه‌های آتش نشانی کجاست؟ معمولا جعبه‌ها را در نزدیکی ورودی‌‌ها و خروجی‌های سازه، پله‌های فرار، دالن‌ها، پاگرد‌ها و… نصب می‌کنند. نکته مهم از نصب جعبه آتش نشانی در پشت دیواره‌ها یا شکاف‌ها خودداری کنید. هر جعبه آتش نشانی باید از اطراف خود حداقل ۲۰ متر فاصله داشته باشد، نه کمتر نه بیشتر. لوله انتقال دهنده آب در سیستم باید به شیر اصلی آب شهری متصل شود و فشار وارده کم‌تر از ۲ اتمسفر نباشد. همچنین قطر لوله‌های بالا دهنده نباید پایین‌تر از ۲ اینچ باشد.

نتیجه‌گیری

در این نوشته به روش نصب انواع جعبه آتش نشانی و موارد مهم در این باره پرداختیم. اگر قصد نصب جعبه آتش نشانی را در ساختمان دارید از متخصصان مجموعه نیکوکار کمک بگیرید. کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان و بدون مشکل جعبه آتش نشانی را نصب کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در پایان نصب جعبه توجه داشته باشید این است که از تراز بنایی جهت صاف و تراز بودن جعبه استفاده کنید. چنانچه سوالی در این باره دارید می‌توانید با کارشناسان مجموعه نیکوکار در میان بگذارید تا راهنمایی‌های لازم صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Phone
WhatsApp
Phone