0
شیر فلکه آتش نشانی، خرید شیر فلکه آتش نشانی، بهترین شیرآلات آتش نشانی

شیر فلکه آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از حوادث خطرناکی که می‌تواند خسارات جانی و مالی فراوانی را به افراد وارد کند، آتش‌سوزی است. به همین دلیل باید در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی از تجهیزات آتش‌نشانی استفاده کنیم تا بتوانیم در صورت بروز حوادث این‌چنینی خسارات را به حداقل برسانیم. یکی از این تجهیزات شیر فلکه آتش نشانی است. این شیر فلکه‌ها انواع مختلفی دارند و کاربردهای متنوعی هم برای آنها وجود دارد.

شیر فلکه آتش نشانی چیست؟

شیر فلکه آتش نشانی در حقیقت یک دروازه است که باز یا بسته می‌شود. هنگام باز بودن شیر فلکه آب از آن عبور می‌کند و برای مواردی مانند اطفای حریق استفاده می‌شود.

شیر فلکه آتش نشانی، خرید شیر فلکه آتش نشانی، بهترین شیرآلات آتش نشانی

شیر فلکه‌ها انواع گوناگونی دارند اما مدلی از آنها که در ساختمان‌ها کاربرد بسیاری دارد مانند یک شیر است. وقتی شیر آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانیم باز شده و وقتی آن را در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانیم بسته می‌شود. این شیرها باعث می‌شوند در مواقع ضروری آب در دسترس باشد و در مسیر حرکت خود با افت فشار روبه‌رو نشود.

کاربرد شیر فلکه آتش نشانی

درست است که شیرهای آتش نشانی برای داشتن یک آب پرفشار برای اطفای حریق کاربرد دارد، اما تقریباً در هرکجا که لازم باشد آب قطع و وصل شود این شیرهای فلکه به کار می‌آیند.

شیر فلکه آتش نشانی، خرید شیر فلکه آتش نشانی، بهترین شیرآلات آتش نشانی

البته در شیر فلکه‌های آتش نشانی حجم آبی که منتقل می‌شود زیاد است؛ از طرف دیگر سرعت قطع شدن آب یا مایعی که انتقال داده می‌شود کم است. این دو ویژگی باعث می‌شود در مصارف خاصی کاربرد این شیرها بیشتر باشد. موارد زیر مهم‌ترین کاربردهای شیر فلکه آتش نشانی هستند:

  • هدایت آب برای اطفای حریق
  • آبیاری باغ‌ها و باغچه‌ها در جاهایی که به آب با دبی بالا نیاز است
  • شستن خیابان‌ها
  • انتقال مایعات غیر قابل ‌اشتعال در مصارف صنعتی

انواع شیر آتش نشانی

شیر فلکه آتش نشانی انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. شیرفلکه داخل ساختمان‌ها معمولاً شیرهای کشویی برنجی هستند.

شیرفلکه‌هایی که در خیابان‌ها استفاده می‌شوند معمولاً به دو صورت زیرزمینی و ستونی یا ایستاده هستند. شیر آتش‌نشانی زیرزمینی حداقل از قرن ۱۸ در اروپا و آسیا مورد استفاده قرار گرفته است، درحالی‌که شیرآلات از نوع ستونی روی زمین اختراع قرن نوزدهمی هستند.

شیر فلکه کشویی

شیر فلکه‌های کشویی همان شیرهایی هستند که با یک پیچ باز و بسته می‌شوند. جنس این شیرها معمولاً از آلیاژ برنج است که مخلوطی از روی و مس را شامل می‌شود. این آلیاژ ضدزنگ است و مقاومت نسبتاً بالایی دارد به همین دلیل برای ساخت شیر فلکه آتش نشانی کاربرد دارد.

داخل این نوع شیر دیسکی وجود دارد که در هنگام باز و بسته شدن بالا و پایین می‌رود. این دیسک می‌تواند از جنس پلاستیک یا فلز باشد.

شیر فلکه آتش نشانی، خرید شیر فلکه آتش نشانی، بهترین شیرآلات آتش نشانی

در این شیرها یک زاویه ۴۵ درجه بین ورودی و خروجی وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود افت فشار کمتری نسبت به شیرهای کروی در آنها ایجاد شود. همچنین از آنجایی که این شیرها در جعبه‌های آتش‌نشانی نصب می‌شوند شکل خاصی دارند که باعث می‌شود زمان کمتری برای نصب آنها مورد نیاز باشد.

برای خرید شیر فلکه آتش نشانی می‌توانید از کارشناسان ما در صنایع فلزی نیکوکار کمک بگیرید. ۰۹۱۲۶۴۰۲۷۹۷

شیر هیدرانت زمینی

یکی دیگر از انواع شیر فلکه آتش نشانی شیرهای هیدرانت زمینی هستند. این نوع شیرها در ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بااین‌حال شاید دریچه‌های چدنی مربوط به این شیرها را در معابر و خیابان‌ها دیده باشید. این شیرها درون محفظه‌های چدنی در زیر زمین تعبیه می‌شوند.

شیر فلکه آتش نشانی، خرید شیر فلکه آتش نشانی، بهترین شیرآلات آتش نشانی

این شیرها ممکن است تر یا خشک باشند. اگر شیرها خشک باشند، در حالت بسته در آنها آب وجود ندارد. بعد از آنکه شیرها باز می‌شوند، آب در درون آنها جریان پیدا می‌کند و وقتی شیر بسته می‌شود آب داخل آن تخلیه می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود در فصول سرد سال، یخ زدن آب درون شیر، به آن آسیبی نرساند. در حالتی که شیرها تر باشند، همیشه داخل آنها آب وجود دارد.

شیر هیدرانت ایستاده

در ذهن بیشتر ما ظاهر شیر فلکه آتش نشانی هیدرانت ایستاده با رنگ قرمز مشهورش به‌عنوان نماد شیرهای آتش‌نشانی نقش بسته است. البته ممکن است این شیرها را در رنگ‌های دیگر هم ببینید اما رنگ قرمز از آن جهت که از فواصل دور دیده می‌شود و کار را برای آتش‌نشان‌ها ساده‌تر می‌کند، برای شیرهای هیدرانت ایستاده مناسب به نظر می‌رسد.

برخی از شهرداری‌ها در نقاط مختلف دنیا از طرح رنگی استفاده می‌کنند که اطلاعاتی در مورد میزان فشار آب موجود در هر شیر هیدرانت ارائه می‌دهد. جالب است بدانید شیر فلکه آتش نشانی هیدرانت ایستاده در صورت نگهداری درست می‌تواند تا صد سال عمر کند.

شیر فلکه آتش نشانی، خرید شیر فلکه آتش نشانی، بهترین شیرآلات آتش نشانی

شیرهای هیدرانت ایستاده نیز معمولاً به دو صورت خشک یا تر وجود دارند. در شیرهای تر آب در داخل لوله‌ها وجود دارد. به همین دلیل از این شیرها در مناطقی که احتمال یخ‌زدگی پایین است استفاده می‌کنند. اما در شیرهای خشک منابع آب در فاصله بیشتری در زیرزمین قرار دارند. این شیرها به طور کل از سه نوع مکانیزم استفاده می‌کنند: مکانیزم کشویی، ضامن و فشرده‌سازی.

پس از استفاده از شیرهای ایستاده خشک، هیچ آبی در سیستم هیدرانت باقی نمی‌ماند تا خطر یخ‌زدگی بسیار کم شود. به جز جلوگیری از یخ‌زدگی، مزیت دیگر این شیرها داشتن سیستم ضربه‌گیر است. به همین دلیل اگر حادثه‌ای رخ بدهد و به شیر ضربه وارد شود، آب از آن خارج نمی‌شود.

شیر هیدرانت ایستاده بهتر است یا زمینی؟

این موضوع به استفاده ما بستگی دارد. هرکدام از انواع شیر فلکه آتش نشانی مزایا و معایبی دارند که موقع انتخاب باید در نظر بگیریم. از جمله مزایای شیرهای زمینی این است که امکان برخوردهای اتفاقی با آنها وجود ندارد. اما از طرف دیگر شیرهای ایستاده در صورت بارش برف یا آسفالت کردن خیابان پوشیده نمی‌شوند.

همچنین آبگیری شیرهای ایستاده راحت‌تر است و امکان پارک خودرو بر روی آنها وجود ندارد؛ هرچند ممکن است پارک نامناسب خودروها عملکرد آنها را با اختلال مواجه کند.

قیمت شیر آتش نشانی

برای دانستن قیمت شیر فلکه آتش نشانی ابتدا باید توجه داشته باشیم کشورها و برندهای بسیار متنوعی در سراسر دنیا به تولید این شیرها می‌پردازند. به طور کل برندهای زیادی در داخل ایران به تولید شیرآلات آتش نشانی می‌پردازند.

شما می‌توانید یکی از برندهای داخلی مانند آریا کوپلینگ یا کیز ایران را انتخاب کنید یا از برندهای اروپایی مانند سیم (CIM) ایتالیا یا AWG آلمان خرید کنید. البته برندهای دیگری از سایر کشورها مانند ترکیه و چین نیز در بازار وجود دارند.

شیر فلکه آتش نشانی، خرید شیر فلکه آتش نشانی، بهترین شیرآلات آتش نشانی

طبیعی است که قیمت شیر فلکه آتش نشانی با توجه به برند تولیدکننده آن متفاوت خواهد بود. البته موارد دیگری مانند سایز شیر فلکه که معمولاً بر حسب اینچ مشخص می‌شود بر قیمت آنها تأثیرگذار هستند.

از آنجایی که برندهای مختلف و سایزهای مختلفی از این شیرها در بازار موجود است، بهتر است قبل از خرید از کارشناسان ما در مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی و ایمنی نیکوکار مشورت بگیرید.  

نکاتی درباره شیر فلکه آتش نشانی

درباره شیر فلکه آتش نشانی نکاتی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

  • پارک کردن خودرو در فاصله ۳ تا ۵ متری شیرهای آتش‌نشانی ممنوع است.
  • برای اینکه افراد غیرمجاز اقدام به استفاده از شیرهای آتش‌نشانی نکنند، باز کردن آنها نیاز به آچارهای خاصی دارد که در اختیار آتش‌نشانان قرار می‌گیرد.
  • برای آب‌بندی شیر فلکه‌های کشویی از نوار تفلون استفاده می‌شود.
  • در هنگام خرید شیر فلکه آتش نشانی باید به مواردی مانند جنس شیر فلکه، کاربرد آن و سایز یا اندازه آن توجه کرد.

جمع‌بندی

یکی از تجهیزات بسیار مهم آتش‌نشانی که می‌تواند تا حد بسیاری از خسارات ناشی از آتش‌سوزی بکاهد، شیر فلکه آتش نشانی است. این شیرها انواع گوناگونی دارند که از شیرهای کشویی که داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود تا شیرهای هیدرانت ایستاده و زیرزمینی متغیر هستند.

قیمت این شیرها به شرکت سازنده و کیفیت آنها بستگی دارد. از آنجایی که تجهیزات آتش‌نشانی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی شهری و ساختمان‌ها هستند، خرید شیر فلکه آتش نشانی مناسب به برنامه‌ریزی و تفکر بسیار دقیقی احتیاج دارد. به همین دلیل می‌توانید قبل از خرید با کارشناسان صنایع فلزی نیکوکار تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان 09356407035