0
راهنمای خرید جعبه آتش نشانی

راهنمای جامع خرید جعبه آتش نشانی

در مطلب راهنمای خرید جعبه آتش نشانی شما با ناگفته‌های جدیدی درباره انواع جعبه آتش نشانی که مناسب شماست، خواهید خواند. قطعاً با ما هم نظر هستید که یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین موقعیت‌هایی که ممکن است افراد در ساختمان‌های مسکونی یا محل کسب‌وکارشان با آن مواجه شوند، آتش‌سوزی است.

کارشناسان اطفای حریق، دقایق ابتدایی شعله‌ورشدن آتش در یک محیط را نقطۀ عطف آن برای خاموش‌کردن آتش تلقی می‌کنند. با رعایت چند نکتۀ مهم و نه‌چندان پیچیده می‌توان در همان دقایق ابتدایی، جلوی گسترش آتش‌سوزی را تا حدودی گرفت. یکی از این نکات، خرید جعبه آتش‌نشانی است. جعبه آتش نشانی یا فایر باکس مجموعه‌ای از ضروری‌ترین اجزاست که به کمک آن می‌توان آتش را بلافاصله بعد از وقوع تا حدودی مهار کرد. صنایع فلزی نیکوکار با تولید انواع جعبه آتش نشانی استاندارد آماده است تا کسب‌وکارها و ساختمان‌های مسکونی را در برابر حریق ایمن کند.  

 

فایر باکس چیست؟

 

  باکس آتش‌نشانی، محفظه‌ای است که در ساختمان‌ها نصب می‌شود و برخی از وسایل آتش‌نشانی از قبیل شیلنگ، قرقره، نازل، شیرفلکه، کوپلینگ، هیدرانت و کپسول آتش‌نشانی در آن تعبیه می‌شود. به کمک این ابزار، افراد می‌توانند بلافاصله بعد از وقوع آتش در محل، نسبت به اطفای حریق اقدام کنند. در ادامه، حتی این تجهیزات برای نیروهای آتش‌نشانی که در محل حضور پیدا می‌کنند نیز کاربردی است. خرید جعبۀ آتش‌نشانی تحت‌تأثیر فاکتورهای مختلفی است. دسته‌بندی جعبه آتش نشانی نیز تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است. در این قسمت قصد داریم به معرفی انواع جعبه آتش نشانی از جنبه‌های مختلف بپردازیم.  

 

انواع فایر باکس از نظر محل نصب

 

  بسته به اینکه فایر باکس را در چه مکانی نصب می‌کنید، جعبه‌های آتش‌نشانی در دسته‌بندی‌های مختلفی عرضه می‌شوند. معماری ساختمان تأثیر مستقیمی در انتخاب نوع فایر باکس مناسب دارد و به همین دلیل، تنوع جعبه‌های آتش ‌نشانی که در بازار وجود دارد زیاد است. در این راستا، برمبنای موقعیت نصب، فایر باکس‌ها به دو دستۀ کلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:  

 

1. فایر باکس دیواری

  فایر باکس دیواری از متداول‌ترین نوع جعبه‌های آتش ‌نشانی به شمار می‌رود. خرید جعبه آتش نشانی دیواری در ابعاد و اندازه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. این دسته از جعبه‌ها در دیوار نصب می‌شوند و بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته فایر باکس‌های دیواری خود به دو زیرمجموعه تقسیم می‌شوند:

 

• فایر باکس دیواری توکار: در بسیاری از ساختمان‌هایی که به‌تازگی در کشور ساخته می‌شود، جعبه‌های آتش‌نشانی به‌صورت توکار انتخاب می‌شوند. درواقع، در زمان طراحی ساختمان، موقعیت‌های مناسبی برای نصب این جعبه‌ها در نظر گرفته می‌شود و به این ترتیب جعبه‌ها داخل دیوار تعبیه می‌شوند.

 

• فایر باکس دیواری روکار: در گذشته‌های نه‌چندان دور، خرید جعبه آتش نشانی برای ساختمان‌ها مرسوم نبود و از نظر قانونی نیز الزامی برای این موضوع وجود نداشت. با گذر زمان ساکنان ساختمان‌های اداری و مسکونی تصمیم می‌گیرند که برای نصب فایر باکس اقدام کنند. در این شرایط، با توجه به اینکه از قبل تدارک این مسئله دیده نشده است، باید از فایر باکس دیواری روکار استفاده شود.   نصب جعبه آتش نشانی به‌صورت توکار باعث می‌شود که محتویات آن در برابر رطوبت و بلایای طبیعی نظیر زلزله تا حدود زیادی در امان بماند. به همین دلیل، در ساختمان‌های جدید توصیه می‌شود که حتی‌الامکان به سراغ فایر باکس دیواری توکار بروید.  

 

2. فایر باکس محیطی یا محوطه‌ای

 

  دسته‌ای دیگر از فایر باکس‌ها که بیشتر در صنایع، مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، جعبه‌های آتش‌نشانی محیطی یا محوطه‌ای هستند. این دسته از فایر باکس‌ها در دو مدل ایستاده و پایه‌دار عرضه می‌شوند. آتش‌سوزی در ساختمان‌های بزرگ و صنایع در ابعاد بزرگ رخ می‌دهد و به همین دلیل نیاز است تا از تجهیزات بیشتری برای اطفای حریق استفاده شود. به همین دلیل، استفاده از فایر باکس‌های محیطی اهمیت پیدا می‌کند.  

 

خرید جعبه آتش نشانی براساس نوع کاربرد

 

  نکتۀ مهم دیگری که باید در خرید جعبه آتش نشانی مدنظر قرار دهید، کاربرد متفاوت جعبه‌هاست. جعبه‌های آتش‌نشانی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:  

 

1. جعبۀ نگهدارندۀ کپسول آتش‌نشانی

 

  این دسته از جعبه‌ها صرفاً برای نگهداری از کپسول آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

 

2. فایر باکس

 

  با وجود اینکه در اصطلاح رایج به جعبه آتش نشانی، فایر باکس نیز گفته می‌شود، اما باید توجه داشته باشید که فایر باکس زیرمجموعه‌ای از انواع جعبه‌های آتش‌نشانی به شمار می‌رود. تفاوت فایر باکس و هوزریل باکس در سایز شیلنگی است که برای آن‌ها به کار برده می‌شود. معمولاً سایز شیلنگ فایر باکس بین 1.5 تا 2.5 اینچ است و برای مکان‌های بزرگ‌تر مانند پارکینگ و طبقات همکف استفاده می‌شود. همچنین، معمولاً شیلنگ‌های مورد استفاده در فایر باکس‌ها از جنس برزنت است.  

 

3. هوزریل باکس

 

  هوزریل باکس نوع دیگری از جعبه‌های آتش‌نشانی است که معمولاً از شیلنگ‌های لاستیکی در آن‌ها استفاده می‌شود. سایز شیلنگ‌ها در این جعبه‌ها حدود 0.75 اینچ است. هوزریل باکس‌ها معمولاً سبک هستند و به دلیل وزن کمی که دارند، برای نصب در طبقات فوقانی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.  

 

خرید جعبه آتش نشانی براساس نوع جنس

 

  یکی دیگر از نکاتی که در خرید جعبه آتش نشانی باید در نظر داشته باشید، جنس بدنۀ جعبه است. بدیهی است که در تولید جعبه آتش نشانی باید از متریال‌هایی استفاده کرد که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند؛ چراکه در صورت عملکرد ضعیف بدنۀ جعبه در برابر حرارت، عملاً نمی‌توان در مواقع آتش‌سوزی از این جعبه‌ها استفاده کرد. دو مورد از مهم‌ترین متریال‌هایی که برای تولید انواع فایر باکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت‌ است از:  

 

1. جعبه آتش نشانی استیل

 

  استیل یا فولاد ضدزنگ نه‌تنها در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد، بلکه عملکرد مناسبی در برابر حرارت نیز دارد. مدل‌های خاصی از استیل تولید می‌شود که تحت عنوان فولاد نسوز شناخته می‌شود و توانایی تحمل دمای تا حدود 1200 درجه سلسیوس را دارد.  

 

2. جعبه آتش نشانی فایبرگلاس

 

  فایبرگلاس یکی دیگر از متریال‌هایی است که برای تولید انواع جعبه آتش نشانی استفاده می‌شود. ازجمله خواص حرارتی خوب این ماده می‌توان به ضریب انبساط حرارتی بسیار کم آن اشاره کرد که باعث می‌شود در برابر تغییرات دمایی چندان حساسیت نداشته باشد. نکتۀ مهم بعدی این است که فایبرگلاس عایق حرارتی بسیار خوبی است و انتقال حرارت بسیار کمی دارد. علاوه بر این، به دلیل چگالی کم فایبرگلاس، جعبه‌هایی که از این متریال تولید می‌شوند، وزن کمتری در مقایسه با جعبه آتش نشانی استیل دارند.

 

خرید جعبه آتش نشانی برمبنای شکل ظاهری

 

  یکی دیگر از دسته‌بندی‌هایی که می‌توان برای خرید جعبه آتش نشانی برشمرد، شکل ظاهری جعبه‌هاست. بسته به ابعاد و محل نصب جعبه‌ها، شکل ظاهری آن‌ها در انواع زیر قابل دسته‌بندی است:

• تک‌درب؛

• دودرب؛

• دوقلو؛

• دکوراتیو؛

• کرکره‌ای.  

 

اجزای تشکیل‌دهندۀ یک فایر باکس چیست؟

 

  یکی از نکات مهمی که باید در خرید فایر باکس مدنظر قرار دهید این است که محتویات جعبه شامل چه تجهیزاتی است. در اینجا به برخی از مهم‌ترین وسایل آتش‌نشانی که داخل یک باکس آتش‌نشانی قرار می‌دهند، اشاره می‌کنیم.  

 

کپسول آتش‌نشانی

 

  کپسول آتش‌نشانی یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در زمان وقوع آتش می‌توان برای اطفای حریق مورد استفاده قرار داد. در بسیاری از جعبه‌های آتش‌نشانی یک کپسول آتش‌نشانی قرار داده می‌شود.  

 

شیلنگ آتش‌نشانی

 

  یکی از اصلی‌ترین اجزای فایر باکس، شیلنگ آتش‌نشانی است که باید حتماً در آن قرار داشته باشد. شیلنگ‌های آتش‌نشانی از جنس‌های مختلفی نظیر برزنتی و لاستیکی تولید می‌شوند و برای پاشیدن آب و سایر مواد اطفاکنندۀ حریق استفاده می‌شوند. شیلنگ‌ها در سایزهای متنوعی تولید می‌شوند که بسته به ابعاد جعبه در آن قرار می‌گیرند.

 

قرقره

 

  در خرید جعبه آتش نشانی حتماً باید توجه داشته باشید که قرقره در آن وجود داشته باشد. شیلنگ آتش‌نشانی بدون قرقره عملاً قابل استفاده نیست. شیلنگ روی قرقره سوار می‌شود و به این ترتیب می‌توان برای اطفای حریق از آن استفاده کرد.  

 

نازل

 

  در هنگام اطفای حریق بسیار مهم است که جریان آب و سایر مواد خنثی‌کنندۀ آتش روی سطح بیشتری از محیط توزیع شود. استفاده از نازل به همین دلیل در جعبه‌های آتش‌نشانی اهمیت پیدا می‌کند. نازل در سرشیلنگ نصب می‌شود و به این ترتیب به پخش‌کردن جریان سیال کمک می‌کند.  

 

شیرفلکه

 

  شیرفلکه به‌نوعی منبع تغذیۀ شیلنگ آتش‌نشانی به شمار می‌رود و باید حتماً در جعبه قرار داشته باشد. بنا بر استاندارد موجود در طراحی شیرفلکۀ مخصوص جعبه آتش نشانی، شیرفلکه حتماً باید در حالت کمینه حدود 16 بار فشار را تحمل کند. اکثر شیرهای فلکه از جنس برنج هستند.

 

کوپلینگ و هیدرانت

 

  اجزای موجود در جعبه آتش نشانی یک مکانیزم به شمار می‌روند. برای آنکه یک مکانیزم بتواند به‌درستی عمل کند، نیاز است تا مجموعه‌‌ای از اتصالات به‌عنوان واصل بین اجزای مختلف آن عمل کنند. کوپلینگ و هیدارنت نیز نوعی از اتصالات جعبه آتش نشانی به شمار می‌روند که حتماً باید در آن وجود داشته باشند.  

 

نکات مهمی که باید در خرید جعبه آتش نشانی و استفاده از آن مورد توجه قرار دهید

 

در حالت کلی چند نکتۀ مهم وجود دارد که باید در هنگام نصب و خرید جعبه آتش نشانی حتماً به آن توجه کنید:

• ضخامت ورقه‌ای که در بدنۀ جعبه به کار می‌رود، باید بیش از 1 میلی‌متر باشد. ورقه‌های نازک‌تر مقاومت چندانی ندارند و کیفیت مناسبی در مواقع ضروری ندارند.

• قفل جعبه آتش نشانی باید به‌گونه‌ای باشد که هر فردی با هر میزان از توانایی جسمانی بتواند آن را باز کند.

• طول شیلنگ‌های مورد استفاده در جعبه معمولاً حدود 30 متر است. بر همین مبنا، در هنگام خرید جعبه آتش نشانی باید محاسبۀ لازم برای تعداد جعبۀ مورد نیاز در ساختمان را انجام دهید.

• حتماً توجه داشته باشید که جعبه‌های دیواری باید روی دیوارهایی نصب شوند که از استحکام مناسب برخوردارند.

• جعبه‌ها باید در فاصلۀ 120سانتی‌متری از سطح زمین نصب شوند.

• بهترین مکان‌ها برای نصب انواع جعبه آتش نشانی، مجاورت درب‌ها، راه‌پله‌ها و پاگردهاست.  

 

سؤالات متداول در خرید جعبه آتش نشانی

 

1. چرا خرید جعبه آتش نشانی باید پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار انجام شود؟

  معمولاً توصیه می‌شود که کسب‌وکارها حتماً پیش از آغاز‌به‌کار، دستورالعمل‌های ایمنی را به‌دقت در محیط کاری‌شان اجرا کنند. با توجه به حساسیت و نوع کارهایی که ممکن است در این محیط‌ها انجام شود، توصیه می‌شود حتماً قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار برای خرید جعبۀ آتش‌نشانی اقدام کنید.  

 

2. چه کسب‌وکارهایی حتماً باید جعبۀ آتش‌نشانی داشته باشند؟

خرید فایر باکس به تمام کسب‌وکارها توصیه می‌شود؛ اما در این بین برخی از کسب‌وکارها مانند رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و… که به‌طور دائم در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند، باید حتماً از فایر باکس استفاده کنند.  

 

3. فایر باکس و جعبه آتش نشانی چه فرقی می‌کنند؟

  در اصطلاح رایج در بازار این دو کلمه زیاد به‌جای همدیگر به کار برده می‌شوند؛ اما باید بدانید که فایر باکس زیرمجموعه‌ای از جعبه‌های آتش‌نشانی است. در این مقاله به‌طور مفصل در این زمینه توضیح دادیم.  

 

4. بهترین سایز جعبه آتش نشانی برای شما چیست؟

  جعبه‌های آتش‌نشانی در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. عمق جعبه‌ها معمولاً بین 18 تا 20 سانتی‌متر است، اما طول و عرض جعبه‌ها متغیر است. طول جعبه‌ها معمولاً بین 60 تا 100 سانتی‌متر و عرض آن‌ها نیز بین 50 تا 85 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. باوجوداین، معمولاً تولیدکنندگان به‌صورت سفارشی نیز جعبه‌های آتش‌نشانی تولید می‌کنند و از این جهت محدودیت چندانی برای انتخاب ابعاد جعبه‌ها وجود ندارد.

برای تعیین بهترین سایز جعبه متناسب با محیط مدنظر می‌توانید در هنگام خرید مشورت لازم را با همکاران ما در صنایع فلزی نیکوکار انجام دهید.  

 

5. چه مدلی از جعبه آتش نشانی را باید انتخاب کنید؟

  در این مقاله مدل‌های مختلف جعبه آتش نشانی را به‌طور مفصل بررسی کردیم. برای خرید جعبه آتش نشانی باید حتماً فضای در اختیار خود را در نظر بگیرید. برای ساختمان‌های مسکونی، حتماً از مدل‌های دیواری استفاده کنید؛ اما در محیط‌های کاری می‌توانید از مدل‌های محوطه‌ای استفاده کنید.  

 

6. چطور بهترین جنس جعبه آتش نشانی را تشخیص دهید؟

  دو متریال استیل و فایبرگلاس به‌عنوان اصلی‌ترین موادی به شمار می‌روند که برای تولید باکس آتش نشانی استفاده می‌شوند. اگر قصد نصب این جعبه‌ها در محیط‌های مرطوب را دارید، بهتر است از جعبه‌های استیل استفاده کنید که در برابر رطوبت کاملاً مقاوم هستند.  

 

بهترین مرکز خرید جعبه آتش نشانی کجاست؟

  در این مقاله راهنمای جامعی برای خرید جعبه آتش نشانی ارائه کردیم. تصور نکنید که با خرید فایر باکس متحمل هزینۀ اضافی می‌شوید. واقعیت این است که اگر روزی آتش‌سوزی در یک محل اتفاق بیفتد، در صورت وجود جعبه آتش نشانی به‌راحتی می‌توان مانع از تحمیل خسارت‌های مالی و جانی بسیاری شد که بعضاً به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیستند.

برای خرید جعبه آتش نشانی حتماً باید از مراکز معتبر اقدام کنید؛ چراکه این تجهیز از حساسیت خاصی برخوردار است و باید در تولید آن استانداردهای علمی به‌طور دقیق رعایت شود. صنایع فلزی نیکوکار به‌عنوان برترین تولیدکنندۀ انواع جعبه آتش نشانی آماده است تا محصولات خود را به سراسر ایران عرضه کند.

 

برای خرید فایر باکس از صنایع فلزی نیکوکار می‌توانید به‌صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی سفارش خود را ثبت کنید. همکاران ما آماده هستند تا به هرگونه سؤال شما درزمینۀ باکس آتش‌نشانی پاسخ دهند.    

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان 09356407035