معرفی راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه و محل کار

فهرست مطالب

معرفی راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه و محل کار
راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه

امروزه ایمن‌سازی خانه و محل کار یک امر ضروری است که تمامی افراد باید به این موضوع توجه کنند. آتش سوزی یکی از بلایای طبیعی است که احتمال دارد در هر مکانی رخ دهد. سالیانه به خاطر آتش سوزی خسارت‌های جانی و مالی بسیاری گریبان از افراد می‌شود. در عین واقعیت می‌توان با استفاده از تجهیزات و کپسول آتش نشانی از پیش روی حریق و خسارات جلوگیری کرد. مهم‌ترین عاملی که سبب آتش سوزی در خانه و محل کار می‌شود، سهل انگاری و بی‌احتیاطی افراد است. در ادامه به راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه و محل کار

همان طور که گفته شد، آتش سوزی خسارت‌های جانی و مالی زیادی به جا می‌گذارد. برای جلوگیری از این اتفاق، اصول ایمنی را رعایت کنید. مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه به شرح زیر است.

راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه و محل کار

استفاده از جعبه آتش نشانی:

جعبه آتش نشانی محفظه‌ای است که درون آن تجهیزات اطفاء حریق قرار می‌گیرد و آن را در ساختمان‌ها نصب می‌کنند. جعبه آتش نشانی انواع مختلفی دارد که بر اساس شکل ظاهری، کاربرد، توکار، روکار و ابعادشان با یکدیگر متفاوت هستند. هنگام بروز آتش سوزی استفاده به موقع و سریع از تجهیزات جعبه آتش نشانی برای خاموش کردن آتش بسیار مهم است.

این جعبه را در مکانی از ساختمان نصب کنید تا تمامی ساکنان ساختمان به آن دسترسی داشته باشند و بتوانید از وسایل درون آن در زمان آتش سوزی استفاده کنند. تجهیزات این جعبه باعث پیشگیری از گسترش آتش، کاهش تلفات مالی و جانی، فرصت مناسب برای تخلیه مکان آتش گرفته و ایجاد آرامش می‌شود.

استفاده از کپسول آتش نشانی:

کسانی که در منزل یا محل کار با آتش سوزی مواجعه می‌شوند، قبل از وقوع به این اتفاق فکر نکرده‌اند و این یک اتفاق ناگهانی برای آن‌ها می‌باشد. با داشتن کپسول آتش نشانی می‌توان با سرعت شعله‌ها را خاموش و از پیش روی آن جلوگیری کرد. اگر قصد خرید کپسول آتش نشانی را برای محل کار یا منزل دارید، حتما به سایز و وزن آن توجه کنید تا قابلیت استفاده از آن برای تمام سنین مهیا باشد. همچنین محل نصب مناسب و امکان دسترسی افراد به کپسول بسیار مهم است.

دور کردن مواد قابل اشتعال:

مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه، دور کردن مواد قابل اشتعال است. برخی از موادها وقتی در معرض نور خورشید، گرما یا حرارت بالا قرار می‌گیرند، سبب انفجار و آتش سوزی می‌شوند. همین موضوع باعث شده مواد اشتعال‌زا دور از دسترس افراد و محیط قرار گرفته شود.

استفاده از آژیر اعلام حریق:

آژیر اعلام حریق یک سیستم زنگی است که به افراد هشدار خطر می‌دهد. سیگنال‌هایی که از آلارم سنسورها گرفته می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و عکس آن‌ها اجرا می‌گردد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بهترین تجهیزات اطفاء حریق در انواع مختلف تولید شده و از طریق فروشگاه نیکوکار به فروش می‌رسد. شما عزیزان می‌توانید با تهیه آن‌ها از آتش سوزی و گسترش آن تا حد توان جلوگیری کنید. یکی از رایج‌ترین سیستم‌های هشدار دهنده در آتش سوزی می‌توان با دتکتورهای دود و دما اشاره کرد.

راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه و محل کار

مجهز کردن ساختمان به دتکتور دودی:

دتکتور اعلام حریق نیز همانند آژیر عمل می‌کند. با این تفاوت که روی بدنه این دستگاه حسگری تعبیه شده که به انواع بوهای موجود در محیط حساسیت نشان می‌دهد. چنانچه محفظه این دستگاه پر دود شود، اعلام خطر حریق می‌کند. هرچه سریع‌تر بتوانید آتش سوزی را متوجه شوید و آن را اعلام کنید، میزان خسارت وارد شده به حداقل خود کاهش پیدا می‌کند.

چک کردن وسایل گرمایشی:

چک کردن وسایل گرمایشی یک راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه است. شاید به چک کردن بخاری، گاز و سایر وسایل گرمایشی در فصل سرما اهمیت چندانی ندهید، اما در برخی مواقع نشتی و پخش شدن گاز در محیط باعث آتش سوزی و منفجر شدن خانه می‌شود.

یادگیری اصول ایمنی در برابر آتش سوزی:

افراد باید از کودکی تا بزرگسالی اصول ایمنی را آموزش ببینید و زمانی که جان و مال انسان در خطر است، بتوانید از بهترین راهکارها استفاده کنید. شما عزیزان برای یادگیری اصول ایمنی در برابر آتش سوزی باید تمرین‌های حین و بعد را با خانواده انجام دهید تا در مواقع اضطراری بتوانید نجات جان افراد و خود باشید.

سیگار نکشیدن در رخت خواب:

سیگار نکشیدن در رخت خواب یک راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه است. همان طور که می‌دانید، مصرف سیگار علاوه بر آسیب به سلامتی در برخی موارد باعث آتش سوزی مواد قابل اشتعال می‌شود. به همین علت توصیه می‌گردد در محیط‌های چوبی، پارچه‌ای، پلاستیکی و… از مصرف سیگار خورداری کنید.

کنترل مونو اکسید کربن:

یکی دیگر راهکارهایی که می‌توان از آتش سوزی پیشگیری کرد، از بین بردن مثلث آتش است. برای آن که آتش روشن و شعله‌ور شود به سوخت، گرما و اکسیژن نیاز دارد. مونواکسید کربن در این مثلث جایی ندارد، اما یک گاز بسیار خطرناک تلقی می‌شود؛ زیرا هیچ رنگ و بویی ندارد و تاثیرات خطرناک به جای می‌گذارد. موادهایی مثل چوب که دارای کربن هستند، سریعا می‌سوزند و مونواکسید کربن ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از آتش سوزی و کنترل میزان مونواکسید کربن از سیستم‌ها و سنسورهای تشخیص دهنده در خانه و محل کار استفاده کنید.

کلام آخر در رابطه با راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه

در این مقاله توانستیم به مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه و محل کار اشاره کنیم. اگر هنگام آتش سوزی کلیه موارد ذکر شده را رعایت کنید، آتش‌سوزی کاهش می‌یابد، اما اگر با رعایت تمام این موارد باز هم آتش سوزی رخ داد، اولین کار خونسردی خود را حفظ کنید؛ سپس فلکه شیر اصلی را ببندید. بعد از انجام این کارها سریعاً با آتش نشانی تماس بگیرید. برای جلوگیری از حوادث جانی از محل آتش سوزی تا حضور آتش‌نشانان دور شوید. چنانچه سوالی در این باره دارید، می‌توانید در بخش انتهایی مقاله با مجموعه نیکوکار در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Phone
WhatsApp
Phone