راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

فهرست مطالب

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی
خرید کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که امروزه یکی از رایج‌ترین محصولات برای خاموش کردن آتش به شمار می‌روند. با استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی می‌توانید از آسیب و مهار آتش تا رسیدن اورژانس جلوگیری کنید. این تجهیزات می‌تواند در محل کار، ساختمان‌ها و خانه‌ها هنگام حادثه تفاوت ایجاد کند. در این مقاله از مجموعه نیکوکار قصد داریم تا راهنمای خرید کپسول آتش نشانی و موارد مهم مانند انواع کپسول و نکات مهم را مورد بحث قرار دهیم.

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول‌های آتش نشانی محصولاتی برای اطفاء حریق به شمار می‌روند. جنس این کپسول‌ها فولادی بوده و از لحاظ شکل ظاهری استوانه‌ای هستند. این کپسول‌‌ها قابل حمل بوده  و محفظه درون آن از یک نوع ماده خاموش کننده پر شده است. روی کپسول یک اهرم وجود دارد که با فشردن آن مواد خاموش کننده با سرعت خارج می‌شود. درون کپسول آتش نشانی از مواد خاموش کننده مثل آب، گاز co2، پودر خشک و فوم تشکیل شده است.

پیش از خرید کپسول آتش نشانی بهتر است با نحوه کار آن به خوبی آشنا باشید تا بتوانید در مواقع ضروری از آن به نحوه صحیح استفاده کنید. برای کار با کپسول‌های آتش نشانی، کافیست ضامن را به سمت خود بکشید و با فشار دادن اهرم یک میله به سمت فنر هدایت می‌شود و آن را به پایین فشار می‌دهد تا مسیر خروجی باز شود. گاز بر اثر فشار زیاد از مخزن به دهانه خروجی منتقل شده؛ سپس با گرفتن شیلنگ بر روی آتش عملیات خاموش کردن آغاز می‌شود.

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی به ۶ دسته تقسیم می‌شوند که ما به ۴ نمونه از پرکاربردترین آن اشاره می‌کنیم. این کپسول‌ها بر اساس مواد خاموش کننده با یکدیگر متفاوت هستند. در این بخش به معرفی هر یک از انواع کپسول‌های آتش نشانی می‌پردازیم.

خرید کپسول آتش نشانی

  1. کپسول آتش نشانی فوم: کپسول‌های آتش نشانی فوم یا کف را بهتر است در پارکینگ ساختمان نصب و نگهداری کنید. از این نوع کپسول اغلب برای چوب، مایعات اشتعال زا همانند بنزین و الکل استفاده می‌کنند. البته قابل ذکر است بدانید، کپسول‌های آتش نشانی فوم برای آتش سوزی‌هایی که در اثر برق و اتصال کوتاه رخ داده‌اند کارایی ندارد.
  2. کپسول آتش نشانی co2: منظور از Co2، گاز دی اکسید کربن است که می‌توان با این کپسول‌ها آتش را خفه و از گسترش آن جلوگیری کرد. این کپسول‌ها به آیتم‌های الکتریکی صدمه‌ای وارد نمی‌کنند؛ به همین دلیل در آتش سوزی‌های کلاس B و الکتریکی استفاده می‌شوند.
  3. کپسول آتش نشانی پودری: در انتخاب کپسول حتما به راهنمای خرید کپسول آتش نشانی دقت کنید. کپسولی را خریداری کنید که مطابق نیاز شما باشد. کپسول آتش نشانی پودر همان طور که از نامش مشخص است، محتویات آن حاوی پودر خشک بوده و آتش را سریعا خاموش می‌کند. این کپسول برای اطفاء حریق جامدات، آتش سوزی‌های کلاس A،B وC و مایعات کاربرد دارد و برخی از آن‌‌ها برای خاموش کردن آتش سوزی کلاس D یعنی فلزات قابل اشتعال نیز استفاده می‌شوند. کپسول آتش نشانی پودری معایب بسیاری دارد که مهم‌ترین آن استنشاق خطرناک است. این موضوع باعث شده استفاده از آن در خانه‌ها و محل کار منع شود. کپسول آتش نشانی پودر خشک آتش را به طور کامل خاموش نمی‌کند و احتمال این که آتش مجدد اشتعال پیدا کند بسیار است.
  1. کپسول آتش نشانی آب: یکی از ارزان‌ترین و شایع‌ترین نوع خاموش‌کننده‌ها، آب است. از کپسول آتش نشانی آب در آتش سوزی‌های کلاس A مثل لاستیک، چوب، پلاستیک، زغال سنگ، کاغذ و نی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محتویات این کپسول تنها آب بوده و زمانی که شلنگ را روی آتش گرفته می‌شود با خیساندن مواد سوختنی و جذب گرما آتش خاموش می‌شود. خاموش کننده آب بهترین گزینه برای فروشگاه‌های خرده فروشی، هتل‌ها، دفاتر، انبارها و مدارس می‌باشد.

نکات مهم هنگام خرید کپسول آتش نشانی

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی به شما کمک می‌کند هنگام خرید بهترین محصول را با توجه به نیاز و نوع آتش سوزی انتخاب کنید. در ادامه به نکات مهمی که باید در خرید کپسول آتش نشانی توجه داشته باشید اشاره می‌کنیم.

خرید کپسول آتش نشانی

  1. ظرفیت و تعداد خاموش کننده: یکی از نکات مهمی که باید در خرید کپسول آتش نشانی به آن توجه کنید، اطلاع از ظرفیت و تعداد خاموش کننده است. برای مثال با خرید تعداد و ظرفیت کم نمی‌توانید هنگام آتش سوزی حریق را خاموش کنید. اگر کپسولی با ظرفیت و تعداد بالا خریداری کنید، قطعا باید هزینه بالایی هنگام خرید و شارژ سالیانه آن پرداخت نمایید، همچنین فضای زیادی را برای نگهداری اشغال می‌کند. در نتیجه می‌توان برای برخی مکان‌‌ها از چند کپسول آتش نشانی در ابعاد و وزن کم استفاده کرد.
  2. نوع خاموش کننده: در راهنمای خرید کپسول آتش نشانی انواع خاموش کننده‌ها توضیح شده است.‌ اگر می‌خواهید برای منزل کپسول آتش نشانی خریداری کنید در ابتدا به نوع مواد، سازگاری نوع مواد خاموش کننده با آتش و شناسایی محل دقت کنید. از آنجایی که آتش‌ها انواع مختلفی دارند، نمی‌توان برای یک آتش از چند نوع کپسول آتش نشانی استفاده کرد. هر کدام از این خاموش کننده‌ها مختص به یک کلاس آتش سوزی هستند و برای خاموش کردن آتش نیاز به کپسول مخصوص خود است. برای مثال خاموش کردن آتش سوزی‌های الکتریکی که در کلاس f قرار دارند باید از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن یا co2 استفاده کرد.
  3. شکل ظاهری و محل نصب: اگر دقت کنید کپسول‌های آتش نشانی بیشتر استوانه شکل هستند و با توجه به نگهداری و ظرفیت‌ها در اندازه‌های متفاوتی از فروشگاه نیکوکار به فروش می‌رسند. کپسول‌ها از لحاظ وزن به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می‌شوند. کپسول‌های سبک را به دیوار نصب می‌کنند و کپسول‌های سنگین در دو مدل چرخ‌دار و بدون چرخ در فروشگاه موجود می‌باشد.
  4. زمان تخلیه و طول پرتاب مواد: در راهنمای خرید کپسول آتش نشانی زمان تخلیه و طول پرتاب مواد اهمیت بالایی دارد. البته این مورد در انواع کپسول‌های آتش‌نشانی متفاوت بوده و به طور معمول زمان تخلیه آن بین ۸ تا ۶۰ ثانیه می‌باشد. پرتاب مواد هم بین ۲ تا ۷ متر است تا فاصله بین آتش و فرد رعایت شود.
  5. مکانیزم عملکرد: کپسول‌های آتش نشانی به دو دسته تحت فشار و بالن‌دار تقسیم می‌شوند. کپسول‌های بالن‌دار دارای یک محفظه در کنار خود هستند که وظیفه آن تامین فشار خروج مواد خاموش کننده است. این کپسول‌ها برای افرادی که تازه کار و مبتدی هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مختص افراد حرفه‌ای و آتش‌نشانان است. از دیگر مواردی که در خرید کپسول آتش نشانی باید به آن توجه داشت، این است که کپسول‌های آتش نشانی معمولی از نوع تحت فشار هستند و کاربران می‌توانند به آسانی از آنها استفاده کنند. کپسول‌های آتش نشانی بالن‌دار در مقایسه با نوع تحت فشار دارای مزایایی هستند که می‌توان به شارژ مخزن و استفاده مجدد از آن اشاره کرد.
  6. جنس بدنه: جنس و کیفیت بدنه از جمله نکات ریزی است که بسیاری از مشتریان به آن توجه نمی‌کنند و بعدها از خرید خود پشیمان می‌شوند. کپسول‌های حاوی cO2 به دلیل فشار بالای گاز باید از لحاظ جنس بدنه مستحکم باشند تا خراش عمیق و فرورفتگی روی آن ایجاد نشود.
  7. رنگ بدنه: در راهنمای خرید کپسول آتش نشانی ذکر شده، رنگ کپسول‌ها با توجه به نوع خاموش کننده متفاوت هستند‌. در ایران کپسول‌های آتش نشانی رنگ قرمز بیشتر از رنگ‌های دیگر رایج است. برای مثال کپسول‌های آتش نشانی پودری و گاز به رنگ  قرمز هستند.‌
  8. فشارسنج: اگر دقت داشته باشید روی انواع کپسول‌های آتش نشانی، فشارسنج نصب شده که محدوده فشار درون کپسول را نشان می‌دهد. اگر عقربه فشارسنج روی رنگ سبز قرار بگیرد به معنای فشار در محدوده مجاز است، اما عقربه در محدوده قرمز باشد یعنی فشار درون کپسول بیش از حد بالا یا بسیار کم است.

نتیجه‌گیری از راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

در این مقاله به راهنمای خرید کپسول آتش نشانی و انواع آن پرداختیم. کپسول‌های آتش نشانی بر اساس سایز، رنگ، نوع خاموش کننده و… با یکدیگر متفاوت هستند. اگر برای منزل به دنبال یک کپسول آتش نشانی هستید، فروشگاه اینترنتی نیکوکار را فراموش نکنید. در این فروشگاه انواع کپسول آتش نشانی با قیمت مناسب و کیفیت عالی موجود بوده و مناسب افرادی است که به دنبال راه حلی سریع و موثر برای ایمنی محیط کار و منزل خود هستند. نکات مهم در خرید کپسول آتش نشانی را در این مقاله مورد بحث قرار دادیم؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به این موارد، کپسول خاموش کننده را انتخاب و آن را از فروشگاه نیکوکار خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Phone
WhatsApp
Phone